Is er iemand die de V6 dvd heeft, en deze tegen vergoeding wilt uitlenen om dan te kopiëren naar m'n harde schijf in de Columbus ??
[moderatorbreak]En jij vindt dit een normale, legale vraag?[/moderatorbreak]
Volgens mij mag je één kopie voor eigen gebruik maken. Ook al is de DVD van een ander. http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22265
Voor het gemak schaal ik de navigatie DVD onder computerprogramma's.Sterker nog, de wet bepaalt uitdrukkelijk dat de privé-kopie regeling in de artikelen 16b en 16c niet van toepassing is op computerprogramma’s. U mag daarvan dus geen kopieën maken, tenzij u daartoe toestemming van de rechthebbende op het computerprogramma zou hebben verkregen. Het zonder voorafgaande toestemming voor uzelf kopiëren van beschermde software of computergames is dus zonder meer in strijd met het auteursrecht.
Als iedereen dit zo zou doen, zou de dealer geen DVD meer verkopen. Ik kan me echt niet voorstellen dat het toegestaan is. Daarnaast wil de topicstarter er ook nog voor betalen. Ik vind het maar vaag allemaal.
Voor het gemak schaal ik de navigatie DVD onder computerprogramma's.
V6 is van Q4-2008 en zal naar verwachting binnen een aantal weken beschikbaar zijn.Los van de legaliteitsdiscussie: weet iemand waneer V6 gaat komen en van welk kwartaal die kaarten dan zullen zijn?
Thanx, Een jaar nieuwer dus dan de laatste kaartvariant. Vertraging is onvermijdelijk maar gelijk bij release een jaar achter lopen is toch wel opmerkelijk. Zou Navteq niks nieuwers beschikbaar hebben?V6 is van Q4-2008 en zal naar verwachting binnen een aantal weken beschikbaar zijn.
Moet je nog iets speciaals doen om de snelheidsaanduiding zichtbaar te krijgen. Ik heb zelf sinds afgelopen week een Skoda met Columbus en V5 kaarten, maar ik zie niet hoe hard ik ergens mag rijden.
Dat is dus maar de vraag. Daar moet je wel iets meer voor weten. Is een DVD met kaarten een programma (dacht het niet)? Staan er bijvoorbeeld alleen kaarten op de DVD, of, als er ook software op staat, kun je dan evt. alleen die kaarten kopiëren? Met "voor het gemak" komen we er niet. Kortom: als antwoord op de vraag van de Moderator, hoewel die mogelijk retorisch bedoeld was: "En jij vindt dit een normale, legale vraag?". Ja, een normale vraag in deze tijd van downloaden zeker, en over de legaliteit van de beoogde handeling (niet de vraag) kun je nog wel een boom opzetten.
Bovendien kom ik, op dit forum, complete handleidingen tegen om BMW-DVD's te gebruiken voor Skoda's. Moet je daar geen kopie voor maken?
Ik ben niet echt juridisch geschoold, maar wel heel erg eigenwijs. En ik vind het altijd wel leuk om een discussie aan te gaan.
Over firmware hoeven we niet moeilijk te doen: dat is software. En mag niet gekopieerd worden.
Nu de DVD met weginformatie nog. Volgens mij is dat wel degelijk software. Waarom? Omdat het niet in een van de andere categorie-en past. Het is gewoon data. Alleen data die niet veranderd wordt. Dat is ook wel lastig als je de kaartdata niet op de HD zet.
Daar ging het niet over; het ging om het rechtstreeks maken van een kopie van de DVD.Music CD's / DVD's mag je wel downloaden, maar niet uploaden...
(...)Even je aannames aanhouden tegen de tekst van de link, die niet, zoals jij, het woord "software" gebruikt, maar het woord "computerprogramma":
- Firmware is een computerprogramma. Eens.
- Programma's mag je niet kopiëren. Eens.
- Kaartdata is een programma. Oneens. Net als de muziekdata op een CD is dat wel software, maar geen programma, en mag je daar dus wel een kopie van maken.(...)
Klopt helemaal, daarom had ik er ook(...)
Daar ging het niet over; het ging om het rechtstreeks maken van een kopie van de DVD.