Heel lichte hoogsteslag nieuwe banden

1983jeroen

Forumguru
Omdat de winterbanden niet helemaal fijn reden heb ik die weer teruggegeven en zaterdag 4 nieuwe Pirelli all season banden op mijn originele velgen laten zetten.
Nu viel het de monteur bij montage op dat er in 3 banden een lichte hoogsteslag zichtbaar is.
De banden zijn 4 weken terug geproduceerd dus kunnen niet lang gelegen hebben.
Wat is hierin acceptabel?

gehaktbal

Forumguru
Als de je merkbaar trilling voelbaar hebt in je wagen die ontstaat uit de hoogteslag en die met balanceren (of draaien van de band op de velg) niet te verhelpen is, is het onacceptabel.

Kleine disclaimer: Bijna elke band heeft hoogteslag. Alleen merk je dat vaak niet.

SuperBeeb

Forumguru
Met de goede apparatuur kan je heel ver komen in het corrigeren van hoogteslag. Bij mij is het gelukt om 166nm (dat schijnt veel te zijn) te corrigeren door velg en band op elkaar af te stemmen. En met minder lood dan er op zat. Maar als je ze net hebt gekocht: teruggaan.

Tees

Donateur
Dat leek me ook al niet, maar ik vermoed dat dit de afwijking is die het balanceer apparaat aangeeft (in Newton-meter, Nm)

Tees

Donateur
Hmmm, ja, dat is wel heel veel idd...zal je toch een kilootje of 50 aan lood erop moeten zetten :deuk:
Zou het 166 micrometer zijn, oftewel 0.166 millimeter? Lijkt mij niet enorm veel voor een band.

1983jeroen

Forumguru
Dat heeft hij vervolgens proberen te minimaliseren door de band t.o.v. de velg te verdraaien, neem ik aan?
Nee, had hier eigenlijk weleens over gelezen, maar echt geen moment aan gedacht zaterdag.

Nadeel is ook dat ik de banden zelf besteld heb en bij een banden zaak heb laten monteren.
Omdat hij niets aan de banden heeft kunnen verdienen zal hij waarschijnlijk ook minder moeite doen.
Volgende keer toch maar weer gewoon alles op 1 adres doen.

Heb er nu bijna alleen maar mee op provinciale wegen gereden en vandaag wat kilometers met een caravan er achter. Dan kun je ook niet goed voelen hoe het echt is.
Morgen wat meer snelweg dus dan nog maar even goed voelen

hemi24

Donateur
Het verhaal van de rode en de gele stip?

Nee, dat heeft met (lokaal) gewicht te maken.
Hoogteslag is in feite niks anders als een imperfectie in geometrie…

Als zowel de band als de velg onrond is kan verdraaien ervoor zorgen dat deze elkaar juist niet versterken.
Als het ware de max van de ene naar het minimum van de ander draaien.

@1983jeroen : beetje jammer van die “kwikfit-mentaliteit“ van de medewerker bij de bandenzaak; wel signaleren en benoemen, maar er vervolgens niks aan doen…

Captain Hook

Forumguru
Ik heb nog zitten piekeren over die 166nm.

nanometer gaat het niet worden. laat staan dat een gewone sterveling apparatuur zou hebben die in nm kan meten...
Newtonmeter is het ook niet. Want dat zou een absurd hoge waarde zijn.
166mm is het ook niet. Want dat zou een hoogteslag van bijna 17cm betekenen. Dat betekent een vierkante band.

M.a.w. raadsel...
Kan me hooguit nog voorstellen dat de komma op de verkeerde plek zou staan...

Tees

Donateur
Eens Erik. En mijn voorstel van 166 micrometer (0.166 mm) is ook te weinig om last van te hebben. 1.66 mm zou de enige optie zijn die ik voorlopig kan snappen.

SuperBeeb

Forumguru
Het is idd 166N, sorry, ben geen bèta ;)
16.9 kg klopt. En dat schijnt veel te zijn. Maar is met weinig lood en veel beleid gecorrigeerd.

1983jeroen

Forumguru
Net even goed kunnen testen. Helaas flinke trilling in de auto. Dit kan natuurlijk ook gewoon onbalans zijn, maar heb er wel bij gestaan met balanceren. Zou dus eigenlijk wel goed moeten zijn
Denk dat ik maar naar een ander ga en mijn verlies pak en opnieuw laat nakijken en balanceren.

Dit is de laatste keer dat ik zelf banden heb besteld en elders heb laten monteren. Nu heb ik niet echt 1 punt waar ik terecht kan met deze klacht

1983jeroen

Forumguru
Ik ga maar informeren bij een bedrijf dat Road Force balanceren doet.
Het zijn all season banden dus wil er wel het hele jaar probleemloos soepel mee kunnen rijden

hemi24

Donateur
@SuperBeeb : leuk van die nietszeggende informatie…
Kan het apparaat ook het weerbericht van een willekeurige stad in China weergeven?

Allemaal teveel informatie voor de persoon die er mee moet werken, die moet enkel weten: hoeveel gram en op welke positie…!

Er staat doorgaans niet iemand met HBO/WO diploma achter zo’n apparaat…

Bovenaan Onderaan