Marter onder de motorkap

Toen ik vorige week weer eens de motorkap opendeed om wat losse bladeren te verwijderen, viel me dit gescheurde matje bovenkop de kast van het pollenfilter op.

Volgens de dealer is er een marter bezig geweest, ze gaan een nieuwe matje bestellen.

Iemand dit al eens meegemaakt?

En tips voor een werkende marterverjager?

Groet,

Gerard

Bijlagen

• 20250728_202608 (1).jpg
    20250728_202608 (1).jpg
    1,7 MB · Weergaven: 66

gjhu

Forumguru
Heb zelf een simpele gele marter verjagen via Bol. Weet niet hoe de combi tussen een marter verjager en een EV is (Zie ik tenminste op je foto staan). Dit zou je bij de dealer moeten nagaan.

Wullum

Actief lid
Ik heb een ouderwets wc-verfrisserblokje met citroengeur in de motorruimte hangen.
Woon inmiddels 6 jaar in een gebied in Baden-Württemberg met veel marters, maar nog nooit eentje onder de motorkap gehad. Wel heeft er waarschijnlijk eentje de antenne van de Rapid van mijn ex- aangevreten...
Blijkbaar is de kippenren van de buren interessanter, die zijn inmiddels al 6 kippen kwijt...

Gysman

Senior Member
Ik had iets soortgelijks: vond vanmorgen een ei onder de kap….

Als ik zo'n 12v marterverjager koop, hoe sluit ik die dan aan? Mijn startaccu zit achterin, niet onder de kap. Kan dat via de zekeringkast? (en hoe dan...)

Bijlagen

• Ei.jpg
    Ei.jpg
    516,5 KB · Weergaven: 53

Captain Hook

Forumguru
Op die plek waar het ei ligt, op de getoonde foto, is 'ie toch meteen geplet als je de motorkap dichtdoet? :unsure:
En/of gekookt door de hitte aldaar.

Of is het een AI-ei?

Frup

Forumguru
Bijzonder dat het beestje dat ei zonder breken daar heeft gekregen.
Kun je niet vanuit je zekeringkast een 12v draad trekken en aansluiten met een piggyback zekering? Zo heb ik ooit de telefoonlader aangesloten.

Gysman

Senior Member
Ja, dat is ook wat ik las. Kan ik daar een willekeurige plek voor kiezen? Moet er natuurlijk wel een zijn die onder altijd spanning levert.

Gysman

Senior Member
zult het niet geloven, maar bij beter kijken nog een ei gevonden, naast de zekeringkast, op de bodem. Dit ei was overigens niet meer heel (wel bijna).
ei2.jpg
Maar goed, alle paashazen op een kippenstokje, hoe tap ik 12V af van die zekeringkast?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Frup

Forumguru
Je kan toch met een tester meten welke zekering permanent 12v heeft?
Verder zou ik nog even verder gaan met eieren zoeken.

Gysman

Senior Member
Heb mn kwastjes al klaargelegd, leuk om te schilderen.
Overweeg ook gaas onder de auto (heb een eigen oprit) dat schijnt nog het meest effectief te zijn.

• Leuk
Waarderingen: Frup
Bovenaan Onderaan