Skoda Octavia III station 'zwabbert' door verkeerde maat banden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen nieuwe achterbanden ; Michelin Primacy 5 205/45R17 88H XL.
Vandaag voor het eerst mee op de snelweg gereden en enorm geschrokken van het rijgedrag boven 100 km/uur.
Bij een kleine stuurbeweging zwabbert de auto op de achteras.

Bandenspanning stond al hoog (3,0 bar) en heb ik nu op 3,2 gezet maar dat maakt geen verschil.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee ?
Moet binnenkort met caravan op vakantie maar durf zo eigenlijk niet weg.

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Nee, mijn Octavia III heeft altijd als een blok op de weg gelegen. Had wel altijd MAD hulpveren i.v.m. de caravan, maar zelfs onbeladen een comfortabele wagen.

Wat geeft de sticker in de auto als bandenspanning aan (heb de Skoda niet meer)?

EdK

Forumguru
Moet binnenkort met caravan op vakantie maar durf zo eigenlijk niet weg.
Nu heb je één massel !
MEt een caravan erachter mag je niet harder dan 100......
Maar al eens gecontroleerd of alle wielbouten wel vast zitten ??
En tsja 3,0 a 3,2 vind ik persoonlijk wat veel
Zou eens naar de 2,5 gaan achter en 2,3 voor
En wel inbrengen met koude banden.......

Arjan1985

Forumguru
Eens met @EdK
Waren je vorige banden bijna zonder profiel? Want dan was je wellicht gewend aan “slicks” wat wel lekker rijd maar niet veilig is.
Nu heb je weer 6 a 8 mm profiel?
Had je voorheen ook 205 45? Of wellicht 205 40?
Wellicht onbenullige vragen maar je weet nooit.

Nu heb je één massel !
MEt een caravan erachter mag je niet harder dan 100......
Maar al eens gecontroleerd of alle wielbouten wel vast zitten ??
En tsja 3,0 a 3,2 vind ik persoonlijk wat veel
Zou eens naar de 2,5 gaan achter en 2,3 voor
En wel inbrengen met koude banden.......
nee ik heb de wielbouten niet gecontroleerd.
3.0 bar met volle belading doe ik altijd, maar 3.2 heb ik nooit eerder gedaan.

Zou een lagere bandenspanning het rijgedrag verbeteren ?

En zie dat de loadindex en snelheidsindex bij de nieuwe achterbanden lager is dan oude banden ; 88H ipv 91W
Maar dat verschil zal het probleem niet zijn waarschijnlijk

Tees

Donateur
Achterbanden die smaller zijn dan voorbanden zie je niet vaak. Andersom wel eens. Eerste wat ik me dan afvraag is waarom dit gedaan is? De maat is op zich niet raar voor de O3, maar afwijkende maat voor en achter zou ik toch niet aanraden als t niet af-fabriek zo is.

Kan het zijn dat de boel niet goed is gebalanceerd? Wat je beschrijft past beter bij een slechte uitlijning, maar normaliter verloopt die niet door een banden/wielenwissel.

PizzaPieter

Donateur
(was er maar een voorstel topic, dan had ik geweten welke auto je had).

Maar goed, er van uitgaande dat je nu een 03 hebt, ik heb geen idee welke motorisering, is loadindex met 560 per band wel krap aan.

Zijn de banden gemonteerd door PicoBello BV?

Achterbanden die smaller zijn dan voorbanden zie je niet vaak. Andersom wel eens. Eerste wat ik me dan afvraag is waarom dit gedaan is? De maat is op zich niet raar voor de O3, maar afwijkende maat voor en achter zou ik toch niet aanraden als t niet af-fabriek zo is.

Kan het zijn dat de boel niet goed is gebalanceerd? Wat je beschrijft past beter bij een slechte uitlijning, maar normaliter verloopt die niet door een banden/wielenwissel.
Hoi Tees,
Géén idee waarom deze maat is gemonteerd, ik denk fout besteld.
Ze zijn gebalanceerd.

Ik heb dit ooit eerder nog eens gehad met een KIA stationwagen.
Daar zijn achterbanden gemonteerd met een te slappe wang, en dat voelde redelijk hetzelfde op de snelweg.
En in het bijzonder met een fietsendrager op de trekhaak.

(was er maar een voorstel topic, dan had ik geweten welke auto je had).

Maar goed, er van uitgaande dat je nu een 03 hebt, ik heb geen idee welke motorisering, is loadindex met 560 per band wel krap aan.

Zijn de banden gemonteerd door PicoBello BV?
Hoi PizzaPieter,
Ik heb een Octavia III stationwagen met 1.4 liter motor met DSG bak.
Banden zijn gemonteerd door een AutoCrew (Bosch) dealer.

hemi24

Forumguru
Compleet verkeerde banden gemonteerd dus: zo snel mogelijk terug en juiste maat laten monteren!!! Wat een prutsers! :banghead:

Afhankelijk van je velgen : 205/50R17 óf. 225/45R17!

De melding van de bandenspanning blijft wel uit…?

thanks voor de opmerking over loadindex PizzaPieter !!
Wel een belangrijk punt , zeker met volle belading en ook nog kogeldruk vanwege caravan

hemi24

Forumguru
Loadindex is nu vers 2…

Eerst zorgen dat je de juiste bandenmaat gemonteerd krijgt, voordat je überhaupt maar eraan mag denken om hier een caravan achter te knopen!!!

Tees

Donateur
560 kg is misschien de onderkant van de range, maar niet té laag voor de O3. Verbaast me trouwens wel dat dit een XL band zou zijn, gegeven de relatief lage load index.

Ik zou maar eens beginnen met zsm terug te gaan naar degene die m gemonteerd heeft. Een afwijkende maat monteren tov van de andere as is iig niet zoals het hoort. Wie weet hebben ze nog wel meer foutjes gemaakt, bijv met balanceren.

Compleet verkeerde banden gemonteerd dus: zo snel mogelijk terug en juiste maat laten monteren!!! Wat een prutsers! :banghead:

Afhankelijk van je velgen : 205/50R17 óf. 225/45R17!

De melding van de bandenspanning blijft wel uit…?
Ik ga morgen terug naar garage.
Heb ze net al een mailtjes gestuurd.

Blij dat er een verkeerde bandenmaat gemonteerd is.
Dat is een makkelijkere discussie dan dat ik vind dat ze een ander rijgedrag hebben dan de oude banden.

Ik heb nog geen melding gehad van bandenspanning.

andrehj

Forumguru
@patrick1976 Pas anders de titel van dit topic even aan. Nu lijkt het net alsof het aan de banden ligt, maar Michelin Primacy 5 is echt een prima band waar niks mis mee is.
Het euvel zit duidelijk in de verkeerde maat.
Overigens zou ik de garage wel navragen hoe dit kan. Iedereen die ook maar iets van banden weet, weet dat je een 205/45R17 niet op een middenklasser monteert. Dit is een maat voor bijvoorbeeld een Fabia.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan