Tijdens invoegen groot onbekend waarschuwingssymbool op instrumentendisplay

Hallo forumleden,

Tijdens het op snelheid komen op een invoegstrook kwam er een vrachtwagen linksachter dichterbij en op het instrumenten display verscheen er plots een heel groot schermvullend symbool van het bovenaanzicht van de auto met links en rechts een aantal bogen (zie schets) met een waarschuwingsgeluid dat heel kort daarna weer wegging.
Ik neem aan dat de parkeersensor links achter de vrachtauto opmerkte en het symbool triggerde maar ik kan niets over die functie vinden in de digitale manual.

Is dit een gedocumenteerde functie ?

Overigens was de afstand tot de vrachtauto voldoende en een waarschuwing naar mijn mening overbodig.

edit: het symbool was maar even te zien en het kan zijn dat ik mij vergis en dat de auto in het symbool niet van boven maar van achteren was afgebeeld maar 100% zeker met boogjes links en rechts.

Bijlagen

• IMG_1243.jpeg
    IMG_1243.jpeg
    388,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Zal een melding van Front Assist zijn geweest:

Welke kleur had het symbool? En ging het gepaard met een waarschuwingsgeluid?

@hemi24
Bedankt voor je reactie.

Het symbool was wit en had geen boogjes aan de voorkant of streepjes, alleen grote boogjes aan de zijkant, ook was het symbool niet in 3d perspectief afgebeeld maar vlak.
Er was ook een kort geluid te horen.
Kan alleen van Front Assist geweest zijn als het symbool dat ik gezien heb afwijkt van dat van de video.

Tees

Donateur
Aangezien het om een situatie in de baan naast je ging zou Side Assist of Collision Avoidance Assist (die om de een of andere reden FCA heet) als ingrijpend systeem logischer zijn.

Bij mijn weten heeft de Fabia naast parkeersensoren achter geen ander hulpsysteem dan Front Assist, dat wordt ook aangegeven in het infotainment systeem en als dat systeem ingrijpt dan zou ik een ander symbool moeten zien, tenzij het symbool is aangepast in de Fabia Combi 3 uit 2021.

edit, in de digitale manual, met VIN code opgevraagd, komen de opties Side Assist en Collision Avoidance Assist niet voor.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Side assist/ blind spotis een ander symbool:

1748344362445.jpeg

Voorin de manual staat een overzicht met alle voorkomende waarschuwingssymbolen, als het daar niet tussenstaat…

• Leuk
Waarderingen: Tees
Nee, er staat geen enkel symbool in het overzicht dat daar op lijkt, ook zoeken op “blind spot” levert niets op.
Ik laat het hierbij, voor nu is het een raadsel wat het symbool voorstelt. Als het nog eens voorkomt dan wordt wellicht duidelijk wat er aan de hand is.

Bedankt voor je hulp.

Pindasaus

Forumguru
Het symbool is wit bij de Fabia 3, als ik het me goed herinner, niet rood zoals in het filmpje hierboven. Er hoort een tamelijk luide piep bij zoals in het filmpje op 9 seconden.

Het is een laatste waarschuwing dat je te dicht op je voorganger raakt. Als je niet direct zelf remt (of de auto voor je stopt met remmen of afslaat), maakt de auto een noodstop om een aanrijding te voorkomen of verzachten.

Misschien weerspiegelde de auto voor je de radargolven, en zag de radar de reflectie van de snel naderende vrachtwagen.

Laatst bewerkt:
Als het symbool niet altijd rood is en een andere afbeelding kan hebben dan is inderdaad het meest logische dat het waarschuwingssymbool niets met de parkeersensor links achter te maken heeft maar met een Front Assist waarschuwing.
Ik reed nogal pittig om vlot in te voegen dus het zou best kunnen zijn dat ik even iets dichterbij een andere auto voor de vrachtwagen kwam.

Voorlopige conclusie: de Front Assist heeft een waarschuwing getriggerd.

Bedankt voor je hulp.

Bovenaan Onderaan