Stijve vering na stilstaan?

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Heren,

Zodra mijn auto langer dan 2 uur stil heeft gestaan, en heel soms tijdens het rijden, voelt het bij de eerste 2 á 3 hobbels (vooral als ik er schuin op moet) alsof ik op een blote velg rij. Het klinkt en voelt als hard op hard, voornamelijk rechtsachter.
Nou is het voornamelijk rechtsachter omdat ik de eerste hobbel in de straat links naar boven moet nemen, waardoor rechtsachter de meeste belasting ervaart.

Is dit iets waar ik mij zorgen om moet maken/ moet laten checken?

Laatst bewerkt:

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Had ik dat dan niet al moeten merken bij mijn vorige set velgen?
Sinds ik van 16 naar 18 ben gegaan, merk ik dit pas.

PS. ben bijna beste vrienden met de fysio, dus daar zal het niet aan liggen ;)

Canon-Eye

Forumguru
Dat twee zaken zich tegelijkertijd voordoen (nl. velgenwissel en veringprobleem) is op zichzelf geen bewijs voor een causaal verband. Een schokbreker kan ook kapot, dus daar zou ik als eerste naar (laten) kijken. En misschien heeft die het door de plattere banden wat zwaarder te verduren gekregen...
Laat ze wel even alle vier testen; vervanging altijd minstens per twee.

Laatst bewerkt:

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Ik kan mij niet heugen dat er iets los is gekomen oid. Ik zal zo even kijken of ik visueel iets kan zien.

Vanochtend vertrok ik vanuit mijn vriendin, en ervaarde ik niet deze "problemen". Geen hobbel "schuin-links-omhoog", en hobbel naar beneden niets gemerkt (die doe ik altijd "extra" rustig tijdens koude auto).
Dit weekend toevallig (tevens voor het eerst tijdens het rijden) toen ik op een rotonde wou uitvoegen (dus lichte bocht naar rechts) weer dat gevoel rechtsachter terwijl ik door een "putje" reed.

Beste manier waarop ik het kan omschrijven is alsof de vering "blokkeert".

Antera

Donateur
Dempers laten testen we hebben helaas geen glazen bol ;) . Dan weet je of dit oke zijn. Andere reden zou er niet kunnen zijn

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Heb het gisteren even gechecked; ik merk niet dat de schokbreker "deinst" nadat ik er gewicht op zet.
Nou vond ik het lastig te zien, maar ik neem aan dat deinsen overduidelijk moet zijn, mocht hij kapot zijn? Tijdens het rijden in ieder geval niet het idee dat ik blijf deinsen na een hobbel oid.
Visueel zie ik ook zo 1,2,3 niets, kan ook liggen aan mijn gebrek aan kennis :)

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou zelf toch niet alleen op de JBF-methode afgaan, maar meer vertrouwen hebben in een meting op een schokbrekertestbank, ervan uitgaande dat een schokbreker op meerdere manieren kan falen: niet alleen "te makkelijk" in- en uitschuiven (dus nadeinen) maar wellicht ook "te moeilijk", oftewel een beetje blokkeren.

Arjan1985

Forumguru
Visueel kun je even kijken of je nattigheid van olie ziet bij de dempers. En of de stofhoezen er nog wel netjes omheen zitten. Als die bijvoorbeeld al los zitten is dat kans voor vuil infiltratie.
Na dijnen merk je wel door wat drempels te nemen. En dan niet zo voorzichtig doen. Gewoon even knallen. Weet je meteen of het goed is.
Maar veren die blokkeren zoals je het omschrijft vind ik vrij spannend hoor.
Gaat met 80 goed maar met 180 niet meer.

Maar ik ben het eens met @JeSko. Voor jouw auto de enige oplossing ;)

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Goedemorgen heren,

Naar aanleiding van vanochtend, verleng ik deze post.
Vanochtend, na de eerste échte keer vriezen, hetzelfde probleem (gevoel van rijden op blote velg) in de meest extreme vorm tot nu toe meegemaakt. Na het wegrijden (en volledig moeten insturen), voelde het aan de achterkant, aan beide kanten, alsof ik op blote velgen reed. Voornamelijk bij het volledig insturen voelde ik het extra, geen idee waarom, maar sure. Echt een vervelend gevoel, waarvan je een "ouch" gezicht van trekt (plaatje als referentie), waarbij je je schouders naar je gezicht trekt.
1739776634481.png
Na een minuutje of 3-5 al slingerend, rustig rondrijden ging het gevoel weg, en had ik er de hele verdere weg (ongeveer een uur) geen last meer van.

Gezien het feit dat het vannacht flink heeft gevroren, verdenk ik de vrieskou in combinatie met mijn schokbrekers die "bevroren" zijn.

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Dat heb ik nog opgezocht, maar de auto heeft een nacht stilgestaan (na heel kort stukje rijden) en daarvoor maar een dag. In die periode zouden banden niet afgevlakt kunnen zijn toch?

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Aha, dat wist ik niet. Echter, hoe het voelde als vanochtend, lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Echt een tandenknarsend geluid/ gevoel.
Heb nog nooit zoiets gevoeld in een auto. Niet in de Pizza-Golf of Pizza-Leon die ik hiervoor heb gereden, die hebben wel eens langer stilgestaan, met nog koudere temperaturen.

Maar, hopelijk heb je gelijk :) Zou boel kopzorgen en gezeur schelen.

Slider

Forumguru
Had ik dat dan niet al moeten merken bij mijn vorige set velgen?
Sinds ik van 16 naar 18 ben gegaan, merk ik dit pas.
Denk ook aan je dunne banden wang (16"naar 18"velg) en waarschijnlijk ander merk/type banden.

Ik zelf het ook soortgelijk probleem met mijn vering. Korte situatie schets:
- Heb hulpveren achter, toen nog met winterbanden. Geen problemen gevoelt. Voor de hulpveren en er na geen ander gevoel gehad.
- Maanden later verwisseld naar Goodyear Vector 3 all-season banden (niet heavy duty versie). Meteen bij het wegrijden al problemen gevoelt.
Zelfde banden maat en velg, alleen ander type band.

Ondertussen een jaar later nog steeds dit probleem, wordt er gestoord van. Ik voel al een jaar elke oneffenheid van de weg door de auto/stoel. Ook vooral begin van de rit, maar eigenlijk overal helaas. Ik zit ook soms letterlijk te stuiteren in mijn stoel op sommige wegen.
Aangezien het precies kwam bij de banden wissel en voorheen zelfs met de hulpveren en winterbanden er niet was, zijn banden niet uit te sluiten als factor in dergelijk gevoel in de auto.

Kan best zijn dat mijn winterbanden het effect van de hulpveren kon "opheffen" en de all-seasons dat niet doen/kunnen.
Aangezien jij ook het merkte precies bij een banden wissel, kan dat ook ene factor zijn in je beleving?

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Komt je handrem wel goed los?
Ik heb een elektronische handrem, dus deze gebruik ik in de winter zoizo niet, ivm vorst.
Parkeer hem eigenlijk standaard in z'n 1, behalve op helling oid.
Wat dat betreft, geen problemen met handrem, nooit vastgelopen ofzo.

Bovenaan Onderaan