achterlichten koppelen met dagrijverlichting

walravenster

Nieuw lid
IK heb een Karoq uit 2023 en wil graag mijn achterlichten koppelen met de dagrijverlichting. mijn vorige Skoda's Rapid en Kamiq zijn door de garage bij aflevering wel aan elkaar gekoppeld. Nu bij mijn huidige Skoda Karoq doen ze het niet omdat volgens Skoda dit niet kan omdat mijn Karoq connect is kan er geen koppeling gemaakt worden.
Heb contact met Skoda Nederland gehad, die geeft aan dat de auto aan de Europese typegoedkeuring voldoet en als de koppeling wel gemaakt is de auto niet voldoet aan deze typegoedkeuring?
Heb informatie bij de RDW ingewonnen en die geven aan dat het antwoord van Skoda niet juist is, het RDW geeft zelfs aan dat het aan te raden indien mogelijk de koppeling wel te maken, veiligheid voor alles zeggen ze daar.
Ik wil graag weten of andere ook dit hebben ondervonden of dat hun garage de koppeling wel hebben gemaakt.

Canon-Eye

Forumguru
bij mijn huidige Skoda Karoq doen ze het niet omdat volgens Skoda dit niet kan omdat mijn Karoq connect is kan er geen koppeling gemaakt worden
Vertel de garage maar dat dit absolute onzin is. Bij elke na medio 2015 nieuw geïntroduceerd model MOET dit gewoon mogelijk zijn, anders zou de auto geen typegoedkeuring hebben gekregen!

Pendragon

Donateur
Ik heb volgende week een nieuwe Karoq en weet dat dit standaard niet geactiveerd is. Ik heb de dealer gevraagd of ze dit aan kunnen zetten omdat ik weet dat vcds aanpassingen op een 2024 auto (nog) niet mogelijk is. Hij ging het vragen, maar kon niks beloven. Ik blijf het absurd vinden dat dit niet standaard is. Dit is echt een veiligheids dingetje. Bij mijn vorige Karoq van 2019 heeft @Antera het voor mij geactiveerd. Met een obd eleven kan het ook.

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou zelf al tijdens de aankoopgesprekken melden (en in de koopovereenkomst opnemen) dat bij aflevering de achterlichten bijgeschakeld moeten zijn, anders wordt de auto simpelweg niet afgenomen...
:pardon:

hemi24

Forumguru
Ik weet wel zeker dat ze het bij de dealer ook kunnen met het dealersysteem!
Je moet alleen even de monteur hebben die wel de moeite neemt om zich deze handigheden meester te maken…
Werkt in feite net als VCDS, alleen dan wat omslachtiger.

Tees

Donateur
Wel even één nuancering op de reactie hiervoor: de nieuwere autos is niet zomaar meer wat aan te coderen sinds SFD2 ook bij Skoda ingevoerd is. Dus het kán technisch zeer zeker wel, maar de vraag is of de dealer of een van de leden hier met VCDS dit zonder meer kan op deze modellen. Ergens in Tsjechië kan t sowieso.

Canon-Eye

Forumguru
Ze hebben er domweg voor te zorgen dát het wordt bijgeschakeld, als je dat wilt. Wie dit doet - de dealer, de importeur, Sinterklaas of de fabriek - is niet van belang, want niet het probleem van de koper.
Ik hoef geen auto waarbij dit niet is geregeld.

Pendragon

Donateur
Ik zou zelf al tijdens de aankoopgesprekken melden (en in de koopovereenkomst opnemen) dat bij aflevering de achterlichten bijgeschakeld moeten zijn, anders wordt de auto simpelweg niet afgenomen...
:pardon:

Mijn band met de dealer is op zich goed genoeg, maar ik zal het nogmaals vragen. Ik heb de vraag via e-mail gedaan en antwoord gekregen. We gaan het zien.

Tees

Donateur
Ze hebben er domweg voor te zorgen dát het wordt bijgeschakeld, als je dat wilt.

We kennen je mening over meebrandende achterlichten bij DRLs Canon-Eye (en ik ben het met je eens). Maar het feit dat het verplicht technisch mogelijk moet zijn volgens de EU regelgeving, maakt niet dat je daar per definitie recht op hebt en niet meer jouw probleem is.

In België krijg je hiervoor op de autokeuring een rode kaart voor (als ze het merken) . Dagrijverlichting mag enkel branden en niets anders.

Pendragon

Donateur
In België krijg je hiervoor op de autokeuring een rode kaart voor (als ze het merken) . Dagrijverlichting mag enkel branden en niets anders.
In België hebben ze dan schijnbaar niet zoveel met veiligheid. Ik vind dat achterlichten altijd moeten branden. Voor je eigen en je achterligger zijn/haar veiligheid.

Voor mij hoeft het niet, Ik trek regelmatig een aanhangwagen en caravan en dan hoeft niet de hele verlichting (markeer en achterlichten) mee te branden bij goed weer.

Tees

Donateur
Dat verbaast me wel @Markske. Omdat ik er altijd van hou de originele bron te raadplegen voordat ik iets zomaar aanneem, heb ik even het Handboek Technische Keuring van Vlaanderen doorgekeken, en ik zie daar niets in die aangeeft dat DRL en achterlichten niet gelijktijdig mogen branden. Heb jij een (officiële) bron hiervoor?

Canon-Eye

Forumguru
Maar het feit dat het verplicht technisch mogelijk moet zijn volgens de EU regelgeving, maakt niet dat je daar per definitie recht op hebt en niet meer jouw probleem is.
Dat het mogelijk moet zijn, betekent wel degelijk dat ik dit gewoon kan eisen. En wordt daar niet aan voldaan, dan gaat de transactie niet door. Vooraf uitdrukkelijk vastleggen in de koopovereenkomst geeft wel extra houvast natuurlijk. Dan is het zéker mijn probleem niet meer.
Mijn oma zaliger zei 't al: "twee keer genaaid zit goed vast"... :)

EdK

Forumguru
Hoe vaak ik de afgelopen tijd met dat miezerige weer en dat het overdag zowat schemert , auto's zie rijden zonder achter verlichting en wel hun dagrijverlichting voor brand...
Het is gewoon levens gevaarlijk, en de mensen hebben die schakelaar op auto staan dus denken simpelweg dat het achter ook wel zal branden..... ( niet dus )
Vandaar moeten ze eens in de EU een verplichting uitspreken dat achterlichten met elke vorm van verlichting aan voorzijde die aan staat dan ook achter aan moet staan !!
Hoe moeilijk is het ?? minder moeilijk dan de auto tussen lijntjes laten rijden of snelheidsborden te laten lezen....

Arjan1985

Forumguru
Beetje off topic, maar ik snap überhaupt drl niet (waarom is het uitgevonden?).
Schaf het gewoon af en programmeer die auto’s dermate dat ten alle tijden dimlicht aan staat. Dat het niet uit gezet kan worden. Meen me te herinneren dat het dimlicht van de Volvo S80 toen der tijd niet uitgezet kon worden.

Bovenaan Onderaan