Thuiskomer / noodwiel 7 zitter achteraf inbouwen

skkofan

Nieuw lid
Wie o wie had toevallig de zelfde vraag en heeft al wat voorwerk gedaan qua uitzoeken. gaat om een7 zits 1.5 MHEV
Een banden reparatie set ( pur schuim) ben ik zelf niet zo`n voorstander van

De vragen waar ik tegen aanloop :
- is het überhaupt mogelijk om een set kwijt te kunnen onder de bagage ruimte achterin ( valse vloer) bij een 7e zits (Kodiaq 2 ! ) van de kodiaq 1 weet ik dat het wel kan
-zo ja, is een setje: krik, band, moersleutel en behuizing te koop ? heeft iemand een adres waar dat beschikbaar is

foto is een voorbeeld van een 5 zits Kodiaq 1
plimconvert_medium_2018_2_565093860_jpg-20220326_001832-xlarge.png

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het kan.... ik herinner mij dat bij de Kodiaq 1 er in de configurator effectief een onderscheid gemaakt werd tussen een 'ruimtebesparend reservewiel' en een 'ruimtebesparend reservewiel voor 7-zits versie'

In de configurator voor de Kodiaq II is het in elk geval niet mogelijk om het 'ruimtebesparend reservewiel' toe te voegen zoder dat de 7zits optie er terug wordt uitgegooid.
Er staat wel een 'ruimtebesparend reservewiel voor Sound System' in de configurator en die kan ik dan weer wel toevoegen met de 7zits optie...

Nu ik heb zelf een 1.5 MHEV met 7zits, dus ik kan straks ook wel eens kijken wat er daar van ruimte onderzit (standaard is er een dubbele laadvloer achter de 3de zitrij, maar die is te klein voor een reservewiel. Ik denk echter dat er een soort van verwijderbare scheidingswand zit die toegang geeft tot de ruimte daaronder - waar dus ook bij de Kodiaq 1 de krik en reservewiel zat....

skkofan

Nieuw lid
ik vermoed dat de accu`s van het MHEV systeem roet in het eten gooien, Kodiaq 1 had daar geen "last" van .
ben benieuwd naar de reacties van anderen :koffie:

Kodiaq2_7_1 (1).jpg
Dit is de ruimte achter de 3° zitrij, het vak wat overblijft onder de variabele koffer zeg maar.

Kodiaq2_7_2 (1).jpg

En dit is de ruimte onder de bodem mat, waar de depannage set zit. Ook hier heb je eigenlijk enkel toegang tot het gedeelte dat niet onder de 3° zitrij zit, en dat ook maar enkele cm's hoogte bied (de zwarte insert waar het sleepoog en gevarendriehoek liggen is max 5 hoog)
Dus hoe daar een reservewiel zou moeten passen is mij niet helemaal duidelijk...anderzijds zie je wel duidelijk de cirkelvormige uitsparing voor het reserve wiel, skoda zou skoda niet zijn als ze hier misschien toch geen 'simply clever' oplossing voor hadden, maar die is misschien niet afzonderlijk achteraf te fitten.....

MacRembrandt

Forumguru
Toen ik mijn Allspace kreeg, had ik binnen een week een "melk-lek": een van de kinderen had een lekkende fles. Hele ruimte onder het reserve wiel zat onder de melk.
Ik heb me toen wezenloos gezocht naar hoe dat reserve wiel eruit te krijgen. :sterretjes: Blijkt dat je de derde zitrij iets (naar voren) kan laten kantelen, zodat je meer ruimte krijgt om het reserve wiel eruit te tillen.
Zo zal het waarschijnlijk ook bij de Kodiaq zijn. Zitten hendeltjes onderaan de derde zitrij.

y2OJ76Q.jpeg

Ben het even gaan nakijken.... (lang leve handleidingen....)

Er zitten inderdaad lusjes....
lusjes.jpg

En dan klapt de bank idd zo'n 20 cm naar boven/voren:
omhoog.jpg
(er ligt zelfs al kleingeld onder!)

De zwarte inzet kan verwijderd worden, en dan komt er zelfs een soort van wiel/klem in het midden zichtbaar. Daarmee zou een noodwiel misschien idd wel op te bergen zijn, maar dit zou dan echt een smal model moeten zijn (de hoogte is echt beperkt)
wiel.jpg

Deze ontdekking leidt mij echter tot een andere vraag: door dit omhoog te klappen komen ook de bevestigingbeugels binnen handbereik, alsook de stekkertjes van de gordelsensors (en druksensors).... zouden deze via VCDS uit te programmeren zijn, om de achterbank te verwijderen en zo meer kofferruimte beschikbaar te maken????
(ik kocht een showroommodel met 3° zitrij maar heb die eigenlijk helemaal niet nodig - ik kon door omstandigheden niet wachten op de levertijden van een zelf samengesteld model)

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als dat sensoren zijn die bij indrukken signaal geven, kun je ze zonder probleem afkoppelen: geen signaal is dan toch 'goed'.
Je krijgt nu toch ook geen storing omdat er niemand op de 3e zitrij zit en de gordel daar niet ingeklikt is.

Chrisjemol

Forumguru
Ben het even gaan nakijken.... (lang leve handleidingen....)
..........
Je zou eens moeten meten hoe hoog de ruimte van stalen bodemplaat tot onderkant afdekplaat is. Dat is de ruimte die de velg mag innemen
Best kans dat er een thuisbrenger onder past

Laatst bewerkt door een moderator:

skkofan

Nieuw lid
er is dus geen enkele 7 zitter met de 1.5 MHEV met een reservewiel ?
Daar is dus vast een reden voor.
bandmaat : 145/85R18 betekend dat de band 145MM breed is , als die ruimte hoger is dan 15CM zou het moeten passen .
idd meten is weten..

Smeeuwis

Donateur
Is de 7-zitter er wel als PHEV? Ik dacht van niet?

De PHEV heeft een grote accu (23 KW geloof ik) en die zal al die plaats nodig hebben... Als je dan een reservewiel wil én een derde zitrij moet je een los wiel kopen en ouderwets rechtop in de bagageruimte vastzetten. Net als bij de Volvo 740 Estate Turbo op LPG die mijn pa ooit had.

skkofan

Nieuw lid
top ! ik ben nu waar ik zijn moet , en heb een onderdeel nummer waar ik op kan zoeken !
Na wat zoek- en speurwerk :

Voor Kodiaq 2 7-zitter

hemi24 dank u !​

Bovenaan Onderaan