Japanese Power
Donateur
Jaja, daar is-tie-dan, ons eigen huisje op wielen 
Na onze heerlijke trip door Zweden afgelopen zomer kreeg de kriebel om zelf een camper te kopen een enorme boost. Maar ja, aanschaf, onderhoud, brandstof, stalling, verzekering en wegenbelasting. Dat is al met al een flinke maandelijkse kostenpost. Het kriebelde al voor onze vakantie maar is de afgelopen weken factor XXXL vermeerderd. Maar over een jaar weer gaan huren werd faliekant afschoten thuis. Dus bleef er 1 optie over, toch op zoek.
Maar goed, de camper die we 3 weken hebben gehad was flink, heel flink. Veel te groot en met alles wat we mee hadden genomen nog bergen aan opbergruimte over. Onnodig dus. Dan een kleinere camper. Leuk, maar past niet op de oprit en dan moet je telkens naar de stalling als je weg wilt: weg spontaniteit. En een camper is tijdens het rijden nu eenmaal best rumoerig, zeker als je wat slechtere wegen treft. Dat komt voor een groot deel doordat alles later wordt opgebouwd achter een enkele cabine, en dan is de kans nu eenmaal groter op kraakjes en piepjes.
Dus de zoektocht werd verlegd naar een buscamper. Beetje zelfde verhaal: past niet op de oprit en moet ook weer worden gestald. En ze zijn ook best prijzig allemaal. Zeker als je origineel wilt en geen zelfbouw of achteraf bouw door een van de vele buscamperbouwers in Nederland. Dus de zoektocht weer wat aangepast: een Ducato, een Viano, een ProAce of toch een Transporter? Tijdens onze meer dan dagelijkse speurtocht naar informatie en ervaringen werd het steeds duidelijker: een T5 California kwam steeds meer naar voren als kandidaat met de meeste potentie.
Alleen zijn die T5 Cali best nog wel prijzig (wij werken gebudgetteerd) en voorzien van veel kilometers. Zie ook mijn vraag van een goede week geleden hierover in een ander topic. Tot ik vorige week woensdag een T5 Cali langs zag komen: keurig binnen het budget voorzien van een enorme stapel aan onderhoud (veel preventief), in een bijna uitmuntende staat van zowel de binnen -als de buitenzijde. Toch maar snel een afspraak gemaakt en we zijn afgelopen vrijdagavond wezen kijken.
Wat we daar aantroffen was een in hele fraaie staat verkerende T5 California Comfortline uit 2007 met 230 K op de teller. Het betreft hier een af fabriek originele California met een 2.5 5-cilinder blok, handgeschakeld. Duidelijk eigendom van een liefhebber (particulier), vertroeteld en in bijna mintstaat. Van alle onderhoud en aanpassingen waren facturen aanwezig, ook was volledige onderhoudshistorie aanwezig, de T5 heeft net een grote beurt gehad met een nw. APK, alles is altijd bij het VW campercentrum in Amersfoort gedaan, nergens is op bezuinigd. Zo hebben ze altijd stoelhoezen gebruik waardoor de bekleding nog als nieuw is. Standaard voorzien van standkachel (met AB), dubbel glas in het woongedeelte, elektrisch (slaap)hefdak, nieuwe luifel, 176W zonnepaneel voor off-grid, nieuwe 18" off-road stalen velgen met nieuwe General Grabber All-seasons banden, side-bars, BearLock, soft-closing op de klep en de zijdeur, fietsendrager, skidplate aan de voorzijde, stoelverwarming en ga nog maar even door.
Ja, en daar sta je dan. We zouden even gaan kijken maar zijn 2,5 uur bij die mensen geweest. Afgesproken dat we voor 00:00 middernacht de knoop zouden doorhakken. Afijn, we waren er eigenlijk al over uit maar wilden het even laten bezinken. Uiteindelijk net voor middernacht de knoop doorgehakt en een aanbetaling gedaan. En dan gaat het balletje rollen. Ik kan je vertellen dat het thuis aardig op z'n kop staat. De inboedel moet worden aangeschaft, alles moet worden geregeld (30-08 is de overdracht) en het internet draait overuren. Werkelijk alles voor een T5 Cali is nog te koop, hetzij gebruikt en nieuw. Er gaat een wereld voor ons open die we tot 2 maanden geleden niet echt kenden.
En ja, de inboedel, wat wel, wat niet aan te schaffen. Werkelijk alles is te koop voor een T5, en ook specifiek voor de Cali. We zijn lijstjes aan het maken maar schaffen nog niets aan tot we de Cali hebben, dan willen we inladen en gelijk een nachtje op pad. Dekbed erin, eten en kleren mee. Dan weet je wat je allemaal ontbreekt. En we zullen vaak onze neus stoten maar dat maakt het juist zo leuk. Voor nu genoeg gekletst. Nu aan de arbeid, later volgt vanzelf meer in dit topic, ik heb de aftrap bij deze gegeven.
Kleine foto ter illustratie van junior (bij de Cali) die stuiterend reageerde na de beslissing


Na onze heerlijke trip door Zweden afgelopen zomer kreeg de kriebel om zelf een camper te kopen een enorme boost. Maar ja, aanschaf, onderhoud, brandstof, stalling, verzekering en wegenbelasting. Dat is al met al een flinke maandelijkse kostenpost. Het kriebelde al voor onze vakantie maar is de afgelopen weken factor XXXL vermeerderd. Maar over een jaar weer gaan huren werd faliekant afschoten thuis. Dus bleef er 1 optie over, toch op zoek.
Maar goed, de camper die we 3 weken hebben gehad was flink, heel flink. Veel te groot en met alles wat we mee hadden genomen nog bergen aan opbergruimte over. Onnodig dus. Dan een kleinere camper. Leuk, maar past niet op de oprit en dan moet je telkens naar de stalling als je weg wilt: weg spontaniteit. En een camper is tijdens het rijden nu eenmaal best rumoerig, zeker als je wat slechtere wegen treft. Dat komt voor een groot deel doordat alles later wordt opgebouwd achter een enkele cabine, en dan is de kans nu eenmaal groter op kraakjes en piepjes.
Dus de zoektocht werd verlegd naar een buscamper. Beetje zelfde verhaal: past niet op de oprit en moet ook weer worden gestald. En ze zijn ook best prijzig allemaal. Zeker als je origineel wilt en geen zelfbouw of achteraf bouw door een van de vele buscamperbouwers in Nederland. Dus de zoektocht weer wat aangepast: een Ducato, een Viano, een ProAce of toch een Transporter? Tijdens onze meer dan dagelijkse speurtocht naar informatie en ervaringen werd het steeds duidelijker: een T5 California kwam steeds meer naar voren als kandidaat met de meeste potentie.
Alleen zijn die T5 Cali best nog wel prijzig (wij werken gebudgetteerd) en voorzien van veel kilometers. Zie ook mijn vraag van een goede week geleden hierover in een ander topic. Tot ik vorige week woensdag een T5 Cali langs zag komen: keurig binnen het budget voorzien van een enorme stapel aan onderhoud (veel preventief), in een bijna uitmuntende staat van zowel de binnen -als de buitenzijde. Toch maar snel een afspraak gemaakt en we zijn afgelopen vrijdagavond wezen kijken.
Wat we daar aantroffen was een in hele fraaie staat verkerende T5 California Comfortline uit 2007 met 230 K op de teller. Het betreft hier een af fabriek originele California met een 2.5 5-cilinder blok, handgeschakeld. Duidelijk eigendom van een liefhebber (particulier), vertroeteld en in bijna mintstaat. Van alle onderhoud en aanpassingen waren facturen aanwezig, ook was volledige onderhoudshistorie aanwezig, de T5 heeft net een grote beurt gehad met een nw. APK, alles is altijd bij het VW campercentrum in Amersfoort gedaan, nergens is op bezuinigd. Zo hebben ze altijd stoelhoezen gebruik waardoor de bekleding nog als nieuw is. Standaard voorzien van standkachel (met AB), dubbel glas in het woongedeelte, elektrisch (slaap)hefdak, nieuwe luifel, 176W zonnepaneel voor off-grid, nieuwe 18" off-road stalen velgen met nieuwe General Grabber All-seasons banden, side-bars, BearLock, soft-closing op de klep en de zijdeur, fietsendrager, skidplate aan de voorzijde, stoelverwarming en ga nog maar even door.
Ja, en daar sta je dan. We zouden even gaan kijken maar zijn 2,5 uur bij die mensen geweest. Afgesproken dat we voor 00:00 middernacht de knoop zouden doorhakken. Afijn, we waren er eigenlijk al over uit maar wilden het even laten bezinken. Uiteindelijk net voor middernacht de knoop doorgehakt en een aanbetaling gedaan. En dan gaat het balletje rollen. Ik kan je vertellen dat het thuis aardig op z'n kop staat. De inboedel moet worden aangeschaft, alles moet worden geregeld (30-08 is de overdracht) en het internet draait overuren. Werkelijk alles voor een T5 Cali is nog te koop, hetzij gebruikt en nieuw. Er gaat een wereld voor ons open die we tot 2 maanden geleden niet echt kenden.
En ja, de inboedel, wat wel, wat niet aan te schaffen. Werkelijk alles is te koop voor een T5, en ook specifiek voor de Cali. We zijn lijstjes aan het maken maar schaffen nog niets aan tot we de Cali hebben, dan willen we inladen en gelijk een nachtje op pad. Dekbed erin, eten en kleren mee. Dan weet je wat je allemaal ontbreekt. En we zullen vaak onze neus stoten maar dat maakt het juist zo leuk. Voor nu genoeg gekletst. Nu aan de arbeid, later volgt vanzelf meer in dit topic, ik heb de aftrap bij deze gegeven.
Kleine foto ter illustratie van junior (bij de Cali) die stuiterend reageerde na de beslissing


Laatst bewerkt: