SuperB iV PHEV rijden met caravan in welke stand?

Goedemiddag,

Sinds 3 weken in het bezit van een Superb PHEV Hatchback.
Omdat wij veel met de caravan rijden zitten er hulpveren onder en moet zeggen de eerste ritjes vallen niet tegen.
Nu zit ik mij nog wel af te vragen wat de beste stand is om met de caravan te rijden. Op Normaal en dan automatische accu stand trekt hij hem leeg tot 1%, kan me voorstellen dat je dan bij een langere klim vermogen mist. Is het verstandig om de accu bijvoorbeeld op 80% te houden of kost dat erg veel meer benzine?
Het verbruik zit nu ongeveer op 1 op 8 a 9 met caravan. Voor de rit naar het zuiden wil ik zo zuinig mogelijk rijden om niet te vaak bij de pomp te staan.

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd met de caravan altijd in de GTE stand (zal bij Skoda anders heten, maar het is de vol vermogen stand).
Niet zozeer voor het vermogen, hoewel dat ook fijn is, maar vooral omdat je dan 3 koppelingen gebruikt in plaats van 1 (elektrisch) of 2 (op benzine). Gedachte daarbij is dat de krachten dan verdeeld worden en dat dat beter is voor het behoud van de dsg bak.

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : die gedachtenkronkel achter dat zogenaamde gebruik van 3 koppelingen ontgaat mij compleet… :lezen:

Beste stand zou zijn waarbij je bij afremmen / bergafwaarts zoveel mogelijk regenereert; dan ontzie je de remmen het meest en win je de meeste energie voor het accupakket.

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 bij de dq400 bak zit de elektromotor in de bak en werkt met een derde koppeling, zie:

In de “sport” stand regenereert ie overigens ook, maar niet voluit.
Ik heb de GTE alweer 2 jaar en de nodige kilometers met caravan gereden, dus ik spreek uit ervaring,..

De dsg bak van de phev is ook bijzonder complex, mede door de drie koppelingen en als daar iets aan stuk gaat ben je ook echt aan de beurt.

hemi24

Forumguru
Ik weet hoe de DSG in de VAG-hybride werkt hoor… (heb ooit zelf de self-study in de kennisbank geplaatst)

Maar feitelijk schakelt deze bak met 2 koppelingen zoals elke DSG doet; de 3e koppeling koppelt enkel de elektromotor bij of af…
Dat laatste is behoorlijk zwart/wit.

Mij ontgaat nog steeds jouw gedachtegang hierachter; enige wat ik kan voorstellen is dat bij wegrijden vanuit stilstand de elektromotor kan helpen om slip van de koppeling voor de eerste versnelling aardig kan verminderen.

Verder zou ik me er niet al e druk om maken!

spikehome

Forumguru
Dat is mijn idee ook
Eigenlijk 2 koppelingen tegelijk dus electric en 1ste versnelling, ik zie alleen het voordeel met weg rijden 1ste versnelling en elektromotor en op de camping met stapvoets rijden zou ik electrisch rijden, dus moet je de accu niet leeg rijden onderweg.

Bakkertje

Forumguru
Misschien toch nog even lezen @hemi24 .
Op pagina 19 staan de 3 standen uitgelegd. Bij de elektro+benzine stand staat expliciet dat dan ook het maximale koppel beschikbaar is.

Overigens rijd ie altijd elektrisch weg voor de eerste meters, ongeacht welke stand er gekozen is.

Bakkertje

Forumguru
@spikehome Ik rijd dus heel bewust in de sport stand, daarmee draait de benzine motor zoveel mogelijk mee. Bij vertrek op de camping start ik mijn auto en zet hem op de batterij opladen stand. De auto blijft dan stationair draaien en gaat dan de batterij laden. Daarmee warmt ie ook op en voorkom ik dat de benzine motor in koude toestand direct de volle belasting te verduren krijgt. Het leegrijden van de accu kan sowieso bijna niet, zodra de batterij leeg is en de benzine motor inschakelt wordt ook de batterij bijgeladen tot 3%. Ik moet echt mijn best doen om de batterij zover leeg te rijden dat de auto direct op benzine wegrijdt.

@hemi24 in de sport stand ondersteund de elektro motor ook meer tijdens het rijden, niet alleen bij het wegrijden. Juist daarom heb ik het idee dat het beter is om in deze stand te rijden bij hoge belasting. En dat is niet zwart-wit, dat is ook op basis van belasting. Je kunt dat ook zien in je boordcomputer als je het verbruik in de gaten houdt. Je kunt dan precies zien wanneer de elektromotor ook bijspringt en hoeveel energie die vraagt. In mijn geval kan ik dat ook in de virtual cockpit zien, maar niet alle PHEV's zijn daarmee uitgerust.

@Wampie ik heb ook gemerkt dat het verbruik in mijn geval in de 5e versnelling lager is dan in de 6e. Ook qua temperatuur wordt de auto dan iets minder heet. Dat is dan gebaseerd op de olie temperatuur, want een koelvloeistof temperatuur meter heeft mijn auto niet.

Als jullie in de sportstand rijden met caravan, zetten jullie dan het niveau van de accu op automatisch of stellen jullie zelf een percentage in?

Bakkertje

Forumguru
Ik kan bij mij niets kiezen qua niveau van de accu, de auto regelt dat bij mij zelf. In de sportstand laadt ie bij mij meer op (niet helemaal vol, maar ik denk iets van 80%). In de normale hybride stand trekt ie hem eerst leeg en laadt ie daarna bij tot 3%.
Maar mijn auto is dan ook uit 2015 (en van VW) dus daar zal ten opzichte van jouw Superb wel het nodige aan verschil inzitten. Laatst een leen Golf 8.5 GTE gehad, maar niet naar dat soort instellingen gekeken.

Nou de eerste rit naar Spanje zit erop. Caravan van 1600 kilo erachter en alles ging prima tot.......... het laatse klimmetje bij grens Spanje.
Koelvloeistof melding, temperatuur te hoog niveau te laag. Kijken en niveau flink onder minimum, dop iets eraf gedraaid en niveau steeg weer tot max, erg vreemd. Dealer gebe;d en wist het ook niet, mogelijk luchtbel ???? Daarna iets koelvloeistof erbij gegooid tot max en geen problemen meer. Temperatuur blijft op 90 graden en soms bij een klimmetje naar de 118 graden. Nu staat vloeistof weer iets onder de max, vertrouw het toch niet.

hemi24

Forumguru
Even een hele domme vraag, maar heb je het olie ook gepeild en weet je zeker dat de melding van de koelvloeistof was en niet van de olie…
Motorkap open en dicht en de melding laag olie blijf eerst een poosje weg…

:lezen:

Drukkert

Senior Member
Dat je niveau stijgt is dan niet gek. Systeem staat onder druk, wanneer de druk daalt expandeert de vloeistof?

Drukkert

Senior Member
Advies is om de motor redelijk goed op toeren te houden, dat bevordert de koeling (waterpomp draait sneller).

Maar misschien deed je dat al.

Kijk eens in de dop waar je olie bijvult, zit daar bruinige smurrie?

Bovenaan Onderaan