Handvat gebroken

Gun

Lid
74A9B4D1-95FB-4060-911F-8529A1DD0B28.jpeg

Handvat binnen interieur spontaan afgebroken. Iemand een oplossing? Lijmen heeft geen zin. Het randje is te klein om goed te verlijmen, breekt dan zo weer af. De slogan: “Skoda simply clever“ gaat hier niet op. Het handvat is namelijk niet als los onderdeel te bestellen. Dan moet je een heel paneel kopen. Kosten ruim €400,-. Dit voor een stukje plastic dat is afgebroken. Hadden jullie iets beter over moeten nadenken Skoda! ik ben blij met mijn Skoda Kodiaq maar handvatten zijn ruk.
 

Captain Hook

Forumguru
Je bent niet de enige:




Afhankelijk van hoe 'origineel' je het gefixed wil hebben. Of enige honderden euro's dokken voor een compleet paneel, of voor een paar euro 2-componenten epoxy lijm er voorzichtig tussen aanbrengen, aangeduwd laten uitharden en het gaat nooit meer los...

Of zo:
Clipboard107.jpg
 
Laatst bewerkt:

Gun

Lid
Ha Captain Hook, Veel dank voor je reactie!

Ik had al zo’n vermoeden dat ik helaas niet de enige ben. Naar mijn mening heeft Skoda te Simply over de constructie gedacht. Door het ronde gat gaat een schroef die het handvat aan de deurpaneel vastzet. Bij het dichttrekken van de deur komt alle kracht op de omtrek van de cirkel te staan wat slecht 2 a 3 mm dik is. Ik voeg een foto bij om het te verduidelijken. Dat maakt de constructie zwak.
Lijmen was het eerste wat ik dacht maar het is al een zwakke constructie en deze wordt na lijmen niet sterker. Althans dat is mijn gedachte maar misschien hebben andere die dit lezen andere ervaringen Of ook oplossingen. De beste oplossing tot nu toe vind ik die je als bijlage hebt toegevoegd. Nogmaals veel dank daarvoor!
 

Tees

Donateur
Tweecomponenten epoxyhars is behoorlijk sterk spul. Belangrijkste voorwaarde is dat de hechting voldoende is, maar volgens mij zijn deze panelen van ABS gemaakt, daar hecht epoxy prima op. Als je geen volledig nieuw paneel wilt, lijkt me dat de goedkoopste oplossing.
Andere optie is nog bij de sloop kijken of je alleen een handgreep daar kan krijgen. Ik zou dan niet naar het aanbod van onderdelen kijken, maar naar sloopautos die nog niet (volledig) gedemonteerd zijn. Dit soort dingen demonteren ze namelijk niet heel vaak zonder dat er iemand om vraagt.
 

EdK

Forumguru
PP/PE dat elektrolassen wij in buisvorm ....
Maar hiervoor heb je 2 gladde vlakken nodig die je beide verhit en dan smeltend tegen elkaar drukt
En tsja dan word de pijp wel een paar mm korter.
Dus niet echt een oplossing voor PP / PE
Maar goed PP/PE is ook veel taaier dan ABS
 

Tees

Donateur
PE/PP is ontzettend moeilijk te lijmen idd. Je hebt speciale primers voor polyolefines, die gebruik ik wel eens voor verbindingen die minder sterk hoeven te zijn. Maar in dit geval is vervangen dan de enige goede optie.
 

EdK

Forumguru
Zoals ik al zei word dit gesmolten met buizen van PE/PP oftewel spiegellassen
En dan is er nog de manier met hulpstukken die een soort van gloeidraad in de hulpstuk hebben zitten waarmee je de boel last.
Vloegel , begin jaren 80 dan hadden we hogedruk PVC buis en die kon je lassen.
Was met een soort van elektrische verfstripper en dan met staafjes PVC en dan laste je de buizen of platen aan elkaar.
Op dit systeem zou je kunnen kijken of dit er ook voor PP/PE en ABS is cq mogelijk is om het te repareren...
Of het dan zo stevig is dat het niet meer stuk gaat..... dat garandeer ik je niet met trek en druk bewegingen op de deurkruk....
 

Gun

Lid
Ha Tees, Pindasaus en Edk,
bedankt voor jullie reacties. Lijmen wil ik pas als ik geen andere opties meer heb. Ik heb nu een plaatje gemaakt. Daaraan wil een paar pootjes solderen met aan het eind een soort washer. Dan schroef erdoor en dan trekt het koperenplaatje het handvat strak op zijn plek. Het zal nog wat passen en meten worden want alles moet natuurlijk wel goed aansluiten. Zie foto’s ter verduidelijking. Of het gaat lukken? Ik weet het niet. Heb je een betere suggestie, laat het mij weten.
 

Bijlagen

  • D4B227F1-BB62-4113-BC73-9F37CC169F48.jpeg
    D4B227F1-BB62-4113-BC73-9F37CC169F48.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 45
  • 35EA1359-7B88-40BB-A199-70FB9BDBCBCE.jpeg
    35EA1359-7B88-40BB-A199-70FB9BDBCBCE.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 44

EdK

Forumguru
Betere suggestie niet, denk dat het toch een kwestie is van hobby'en op gevoel.
Maar als ik je eerste foto zie en dan met de schroef er door zoals je zelf zegt dan misschien nog afvullen met een kunsthars rondom de scheur en zoveel mogelijk vlakken er omheen waar mogelijk is rond die plek.

Gewoon als extra omdat het kan en omdat je dan misschien nog mer body geeft..
En zou zoveel mogelijk foto's maken , dat als het lukt je er een " how to do " omschrijving van kunt maken voor hier op forum...

Voor nu kunnen we alleen maar zeggen, heb er veel plezier aan en wij zullen duimen voor je dat het lukt !! :koffie:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Ik zie niet zo snel nog een scheur op de foto's maar als er nog een scheur zit, moet je aan het uiteinde van de scheur een gaatje boren, om te voorkomen dat de scheur verder loopt. De radius van de scheur bepaalt namelijk in belangrijke mate of een scheur verder loopt of niet (bij het belasten van het onderdeel). Door aan het eind van de scheur een gaatje te boren bijv. 2-3 mm wordt de radius in plaats van tientallen microns groot ineens vergroot naar meer dan 1 mm.

Wat de constructie met de 'washer met pootjes' betreft, ik zou zelf liever kiezen voor een plaatje uit één geheel, waarbij je de pootjes dan ombuigt (bij solderen ben ik bang dat de soldering bij belasten los laat, of los scheurt).

Overigens is het bij dergelijke zaken altijd maar de vraag of de ontwerpers een steek hebben laten vallen of dat een econoom op de ontwikkelings-/productieafdeling een methode heeft gevonden om een onderdeel 0,5 cent goedkoper te maken dan zo als het is ontworpen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Economen op de ontwikkelings en/of productieafdeling, foei, absolute no-go! Maar er zal wel een econoom vanuit een andere afdeling (zo'n "Frans van Finance") gevraagd hebben of het niet goedkoper dan. De ontwikkelingsafdeling zal gezegd hebben, ja, dat kan wel, maar dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid, waarschijnlijk hebben ze dat nog wel netjes uitgerekend ook. De econoom zal vervolgens gedacht hebben, "mooi, daar zal dus wel een beetje gezeik van ontevreden klanten van komen, maar dat lossen de dealers maar op, en met een beetje mazzel verkopen ze een hoop extra paneeltjes van 400 euro".

Maar goed, flink balen als je een auto hebt waarbij dit gebeurt, hopelijk kun je het fixen met de tips en eigen ideeen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gun

Gun

Lid
Ha allen, bedankt voor jullie reactie. Hierbij mijn update
Het koperen plaatje en washer met pootjes heb ik aan elkaar gesoldeerd. Zie eerder geplaatste foto’s
Ik heb vervolgens eerst het gebroken stuk gelijmd met 2 seconden lijm.
Daarna plaatje in deur geschroefd waardoor het verlijmde stuk word aangedrukt en geen kant meer op kan.
Vervolgens heb ik van het uitstekende deel van de afdekplaat, wat in het gat gaat aan het einde een klein stukje afgezaagd. Zeg maar de ruimte die je verloren bent door de washer. De schroef die in de deur gaat komt namelijk iets hoger te liggen. Door een stukje af te zagen sluit hij weer mooi aan. Ook heb ik aan beide zijden een rib weggehaald waar de pootjes dan mooi invallen.
het geheel in elkaar geschroefd. Afdekplaatje erop en het zit weer als een huis.
 

Bijlagen

  • 4DAA4206-5EC5-46A5-B422-BA3274476475.jpeg
    4DAA4206-5EC5-46A5-B422-BA3274476475.jpeg
    32,6 KB · Weergaven: 46
  • 9441C62B-EE6E-4D65-BB23-7E1AC6B03855.jpeg
    9441C62B-EE6E-4D65-BB23-7E1AC6B03855.jpeg
    35 KB · Weergaven: 43
  • EA88BA59-ECF1-4046-A884-192F81101358.jpeg
    EA88BA59-ECF1-4046-A884-192F81101358.jpeg
    26,2 KB · Weergaven: 44
  • 7DA41234-82D9-45C9-ACEA-B1056AE5BC56.jpeg
    7DA41234-82D9-45C9-ACEA-B1056AE5BC56.jpeg
    25,2 KB · Weergaven: 43
  • B971395B-C23B-47D4-9756-6BF34832E95A.jpeg
    B971395B-C23B-47D4-9756-6BF34832E95A.jpeg
    27,5 KB · Weergaven: 42
  • B311214B-7E0E-4023-83CC-12C4B718BACB.jpeg
    B311214B-7E0E-4023-83CC-12C4B718BACB.jpeg
    18,7 KB · Weergaven: 41
  • FBF06810-0ACE-4872-880C-6F9B443EC14C.jpeg
    FBF06810-0ACE-4872-880C-6F9B443EC14C.jpeg
    19,5 KB · Weergaven: 40
  • A001C508-AB34-44A6-A10C-329C81083361.jpeg
    A001C508-AB34-44A6-A10C-329C81083361.jpeg
    21,2 KB · Weergaven: 38
  • 6E993BA6-1EBE-472C-B1F5-DAF22E1B1362.jpeg
    6E993BA6-1EBE-472C-B1F5-DAF22E1B1362.jpeg
    17,6 KB · Weergaven: 45

EdK

Forumguru
Ziet er netjes uit !
Nu hopen dat hij de rest van zijn bestaan heel blijft !
 
Bovenaan Onderaan