Roel Helmond

Octavia III Lekkage panoramadak 1

Geen toestemming om te downloaden
Taal
Nederlands
Mijn auto was al langer vochtig van binnen, met als gevolg beslagen ruiten en een muffe geur. Tot op een dag mijn vloermatten onder water stonden. Na een hele lange zoektocht kwam ik er achter dat het water bij het dak vandaan kwam. Als ik bij de portierrubber de hemel los maakte, dan kon ik zien dat er water over de hemel liep.

Nu blijkt het zo te zijn dat een panoramadak altijd water doorlaat maar dat dit wordt afgevoerd door vier slangetjes. Deze slangetjes zijn groen van kleur en zijn aangesloten op de gaatjes in de hoeken van het panoramadak. In eerste instantie heb ik de slangetjes los gemaakt en opnieuw vast gekit. Je kunt er moeilijk bij. Je moet de zonneklep los maken en ook de handgreep boven het voorportier. Daarna kun je de hemel een beetje naar beneden trekken om erbij te komen. De twee achterste slangetjes kun je vinden als je de hemel via de kofferbak naar beneden trekt.

Met al dat werk was het probleem echter niet verholpen. Het werkelijke probleem bleek aan twee verstopte slangen te liggen. Als het dak open staat, kan er vuil in de slangen terecht komen. Als de vuildeeltjes te groot zijn, dan gaan ze verstoppen. Dit komt naar mijn mening omdat de opening aan het uiteinde van de slang maar heel klein is. Bij andere types auto's uit de VAG groep zit er zelfs een rubber klepje op. Dat is bedoeld om spinnetjes en dergelijke uit de slangen te houden, al denk ik dat die daar toch wel in kunnen als ze dat zouden willen. Het uiteinde van de slangetjes is heel moeilijk te vinden. Het zit onder te paravan en is niet te zien van buitenaf. Je kunt het vinden door de paravan los te maken en met je hand te voelen. Het slangetje loopt dus door de a-stijl. Als je de binnenbekleding van de a-stijl afhaalt, dan kom je hem tegen.

Het zuiver maken van de slangen blijkt dus de oplossing. Ik heb dat gedaan met een trekveer, maar het zou ook kunnen met een slangenreiniger voor de aquariumpomp.

Om al deze problemen voor te zijn is het misschien slim om de slangen regelmatig te controleren. Het is in ieder geval belangrijk dat het water altijd weg loopt door de eerder benoemde gaatjes. Als je daar water in giet, dan zou het direct weg moeten lopen. Er mogen geen luchtbellen omhoog borrelen. Als dat wel zo is dan betekent dat het water in een verstopt slangetje komt en dat de lucht die er inzit alleen via de bovenkant kan ontsnappen.

Hopelijk heb ik veel panoramadak bezitters hier mee geholpen en een hele zoektocht bespaard.


Groet Roel
  • IMG_6540.JPG
    IMG_6540.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 764
  • IMG_6541.JPG
    IMG_6541.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 785
  • IMG_6543.JPG
    IMG_6543.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 775
  • IMG_6544.JPG
    IMG_6544.JPG
    1,6 MB · Weergaven: 714
  • Leuk
Waarderingen: gehaktbal
Auteur
Roel Helmond
Downloads
23
Weergaven
1.374
Eerste uitgave
Laatste update
Beoordeling
5,00 ster(ren) 4 beoordelingen

Laatste recensies

Ook ik had last van drijvende tapijtjes..... Omdat de auto bijna altijd aan de kant van de weg geparkeerd staat, was het rechter slangetje verstopt. Kon met de hand onder de paravaan, kneep ff in het slangetje en gelijk begon die te lopen. Flink gespoeld met plantengieter en klaar. Bedankt Roel!
Bedankt voor de waardevolle post Roel
Dank voor het uitzoeken en posten. Zodra het weer het toelaat zal ik mijn Octavia aan de inspectie onderwerpen.
Geweldige post dit. Zullen veel rijders mee geholpen en gebaat zijn.
Bovenaan Onderaan