paultie

Superb II Chinese navigatie geinstalleerd van Audiosources AS-7608 v5.0 2014-02-11

Geen toestemming om te downloaden
Taal
Nederlands
Bij deze mijn ervaringen van de bestelling, inbouw etc. van mijn chinese imitatie RNS-510

Na veel wikken en wegen heb ik voor mijn Skoda Superb II uit 2009 met een Bolero radio/mp3 speler een chinese imitatie RNS-510 2 DINs unit gekocht. Na veel speuren op duitse fora (china-rns) zijn de beste ervaringen van het navigatie systeem i.c.m. CAN-Bus meldingen (PDC, Climate Control) terug te herleiden op het systeem van Audiosources de AS-7608 v5.0 met Skoda achtergrond en groene verlichting. Maar ook omdat er ook echt alles op zit. Bluetooth, DVD's afspelen, Digitale TV, TMC, Navigatie, USB, SD-kaart lezer, Video out voor extra schermen achter, Ipod aansluiting (ook voor Iphone), te veel om verder op te noemen.
De stuurwiel bediening in mijn superb II werkt er ook mee en in het maxidot scherm kan je ook de info terugvinden.

Je hebt een aantal opties die je kan kiezen bij bestelling rechtstreeks uit China. o.a. TMC en DVB-t. Aangezien het de kosten niet waren heb ik the full package gekozen. Dus inclusief TMC en DVB-t High speed.
Totaal inclusief verzendkosten en het in Nederland te betalen belasting (import). Was ik omgerekend ongeveer 410 EUR kwijt.
TIP! Laat ze bij Audiosources het pakketje met een waarde van 60USD verzenden scheelt een hoop import kosten :shocked:

Begin eerst met het verwijderen van het dashboard kastje (5 x torx; 3 boven, 2 x torx onder) dit zorgt ervoor dat je er goed bij kunt. (het zijn namelijk nogal wat kabels)
Daarna heb ik de oude unit verwijderd. (wat eigenlijk te makkelijk gaat, snap nu zeker wel dat ze snel en vaak gejat worden)
Let op na het verwijderen dat je nooit het contact aanzet. Anders gaat de can bus reageren op het feit dat je het airbag controlelampje en de aansluiting voor het uitschakelen van de airbag rechts voor niet hebt aangesloten. De error moet via de dealer worden gecleared.

De skoda superb heeft voor het radio signaal een tweetal fakra aansluitingen. Bij de navi wordt maar een enkele geleverd (na inbouw gaf dit een redelijk slecht signaal) Hiervoor heb ik een Diversity phantom antenne besteld met een dubbele fakra aansluiting. (artikel nr: 11.1505-26)
Deze wordt vanuit de blauwe antenne aansluiting op de kabelboom van de navi van stroom voorzien.

Voor TMC wordt er een losse antenne bij geleverd die je aansluit op de aparte aansluiting met het label TMC. Deze heb ik echter niet gebruikt omdat wanneer je de antenne uit het zicht wilt plaatsen je een zeer slecht ontvangst hebt. Een losse antenne (versterkt) heb ik ook nog geprobeerd echter daarvan is de signaal kwaliteit te slecht.
De oplossing hiervoor is een Y splitter (1 x female iso naar 2 x male iso stekker) Uiteindelijk is het de Caliber ANT625 geworden en daarmee pakte TMC al direct een zender en signaal op.

Voor de digitale aansluitingen worden er een tweetal versterkte antennes geleverd. De plaatsing hiervan is nogal cruciaal voor een juist ontvangst bij hogere snelheden. Voor de voeding (plus +) van deze antennes heb ik de plus van de blauwe antenne aansluiting gebruikt waar dus ook de phantom adapter op zit aangesloten. De min pool (-) heb ik op het chassis bevestigt met een M-boutje. Op de plaats waar het dashboard kastje zit aan de rechter kant zit een ingebouwde moer op de chassis buis die van links naar rechts onder je dashboard loopt. Hierop heb ik de min pool aangesloten zodat er geen motor storing of aarde lussen op kunnen treden.
De ene antenne heb ik onder het dashboard bevestigt ter hoogte van de passagiers airbag. De andere antenne heb ik verticaal bevestigt in de rechter A-stijl. Dit zorgde voor een uitstekend signaal.

Voor de navigatie wordt er een GPS muis bijgeleverd. Ik heb verschillende plaatsen geprobeerd. De plek met het beste ontvangst is ter hoogte van de navigatie unit tussen de bovenkant van het dashboard en de ventilatie roosters. Hier heb ik de GPS muis op het ventilatie rooster geplakt. Hierdoor zit alleen de voorruit en een plastic laag van het dashboard tussen de satellieten en de GPS muis. Het ontvangst bij mij is gemiddeld 7 satellieten.

Nu ben je klaar om de unit aan te sluiten in in te bouwen. Bij de unit wordt een kabelboom geleverd die standaard past op de aansluiting in de skoda (plug and play) daarnaast worden er nog kabels geleverd voor het aansluiten van 2 video uitgangen, achteruitrij camera, AUX video ingang, DSP (voor naar versterker) allen met tulp stekkers.
Dan zijn we er nog niet want ook een IPOD aansluiting (werkt ook op de Iphone 4) en een usb aansluit kabel. De laatste twee heb ik in het dashboard kastje uit laten komen zodat ik daar een USB stick en telefoon kan aansluiten. Er wordt ook nog een rood kastje bij geleverd die de can bus controleert. Deze sluit simpel aan op de bijgeleverde draadboom.

Nu is het een kwestie van het navigatie systeem in het slot schuiven. Het is even pielen om alles netjes op zijn plek te krijgen maar vanuit het dashboard kastje kun je alles netjes op zijn plek krijgen. Nu kan je het frontje terugplaatsen (vergeet de stekker voor de airbag niet aan te sluiten) en het dashboard kastje weer op zijn plek schroeven. Zorg ervoor dat alle stekkers weer zijn aangesloten. (2 maal voor lampje, 1 maal voor airbag uitschakeling)

Nu kan je het contact omdraaien en als je alles god hebt gedaan :laugh: springt je navi aan en laat het skoda scherm zien. In principe hoef je niets meer in te stellen. Behalve de navigatie (zie verderop)
Het verborgen menu kan je aanspreken door op radio te drukken, het volume op 2 te zetten en links boven op het scherm de home button lang ingedrukt te houden. Nu kom je in het verborgen menu en kan je zaken aan en uit schakelen. De can bus moet op tiguan staan voor de beste werking en dus niet op superb, dat is voor de mark I superb.

Voor het werkend krijgen van de Navigatie heb je een SD kaart nodig met daarop een navigatie systeem die werkt op WINCE6.0
Via de China RNS site kan je bij de downloads een basis installatie van IGO Primo 2.0 downloaden specifiek voor de AS-7608v5.0 dit is zonder mappen, 3D gebouwen, Points Of Interest en TMC licenties. Deze zal je zelf ergens vandaan moeten halen. (Google is your friend!)
Nadat je deze versie op de SD kaart hebt gezet en in het navigatie slot hebt geplaatst het linker slot. Kun je via het menu of de nav knop naar het tussen menu. Hier kan je de verwijzing naar primo.exe op de SD kaart instellen. Zodra je de auto start zal op de achtergrond de navigatie automatisch opstarten.

Een heel verhaal maar uiteindelijk ben ik echt zeer tevreden over het product en functioneert alles prima. Het geluid vind ik persoonlijk (vanwege de mosfet versterker) vele malen beter als het geluid dat uit de standaard Bolero radio komt.
Wat mij betreft dus een goede investering.

Ik heb ook nog een achteruitrij camera geinstalleerd (18EUR op Ebay) en aangesloten op de navi. Wanneer ik hem in zijn achteruit schakel kan ik kiezen of ik het PDC beeld wil of de camera. mochten mensen interesse hebben in een DIY dan hoor ik het wel.

Mocht je nog vragen hebben PM of reageer op het forum.

Naslagwerk:
China-RNS.com
Welcome to Audiosources Website
Diversity antenne adapter | Automerk Specifiek | ACR Reijnders Helmond
ANT625 / Caliber Europe
http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150732610360&ssPageName=ADME:L:OU:NL:1123
  • Leuk
Waarderingen: brepus13 en kansberg
Auteur
paultie
Downloads
33
Weergaven
323
Eerste uitgave
Laatste update
Beoordeling
4,00 ster(ren) 1 beoordelingen

Meer items van paultie

Laatste recensies

Compleet verhaal, maar deze actie is waarschijnlijk alleen interessant voor de ervaren DIY-ers
Bovenaan Onderaan