XDS systeem

L.s.,

Voor de nieuwe RS uitvoeringen van de Octavia en Fabia is het electronische sper systeem XDS geinstalleerd. Uit diverse documentatie heb ik begrepen dat het een soort van uitbreiding is van het ESP/TC systeem.
Ik ben geen techneut, maar is het mogelijk om dit als het ware als software aanpassing in een "gewone" fabia/octavia /superb met ESP te "programmeren?

Graag jullie reactie hierover.
 
In een ander topic is naar voren gekomen dat bijvoorbeeld de optie "statische bochtverlichting" relatief makkelijk "aan" is te zetten door de dealer, mits je maar mistlampen voor hebt.

Bij het XDS systeem zal dat ongetwijfeld iets complexer zijn. Maar als de "hardware" van de auto het aan kan (en waarom zal een fabrikant -tig soorten onderdelen gebruiken), dan zou je bijna zeggen dat dat door middel van de juiste software aanpassing ook het XDS systeem "geprogrammeerd" kunnen worden.

Allicht dat onze meer technische forumleden hun licht hierover kunnen schijnen?
 

Captain Hook

Forumguru
@Ralph: moet je ff contact opnemen met Pon of je deskundige dealer, die weten je het zo te vertellen... :1884:

Ik betwijfel of de voor XDS (alhoewel het een software oplossing is) benodigde sensoren ook in de 'gewone' modellen (die slechts ESP hebben) ingebouwd zitten. En/of de benodigde stuurmodule is van een nieuwere generatie.
 
@Ralph
Als ik het goed begrepen heb, dan heeft jouw O2 RS dat ook. Sinds de introductie bij de "Golf VI" GTI is het nu inmiddels zo'n beetje bij alle snelle varianten (GTI's, RS, FR en Cupra)) van VAG doorgevoerd.

@Captain Hook
Zouden de ESP sensoren bij een XDS systeem, wezenlijk anders zijn dan de "reguliere" ESP sensoren die de gewone uitvoeringen hebben? Ik denk het namelijk niet. Want ESP is van oorsprong ook op het ABS systeem gebaseerd, toch?
 

Ralph

Lid
@Ralph
Als ik het goed begrepen heb, dan heeft jouw O2 RS dat ook. Sinds de introductie bij de "Golf VI" GTI is het nu inmiddels zo'n beetje bij alle snelle varianten (GTI's, RS, FR en Cupra)) van VAG doorgevoerd.

Net even Vepreda gebeld en die bevestigd dat XDS inderdaad op de nieuwe RS zit!
 

flip

Lid
BTW, is er een verschil tussen EDS en XDS? In m'n ESP zat ook dit EDS als extra, een elektronisch sperdifferentieel. Zou men hetzelfde kind twee namen geven, of spreken we hier toch over iets anders?
 

Rallye

Forumguru
Zie de link hiervoor:
"Elektronische Differenzialsperre XDS
Die Elektronische Differenzialsperre XDS ist eine Erweiterung der bekannten EDS-Funktion. Allerdings reagiert XDS nicht auf den Antriebsschlupf, sondern auf die Entlastung des kurveninneren Vorderrades bei schneller Kurvenfahrt. Aus der ESP-Hydraulik gibt XDS Druck auf das kurveninnere Rad, um es am Durchdrehen zu hindern. Damit wird die Traktion verbessert und die Neigung zum Untersteuern vermindert. Das Druckniveau bewegt sich dabei ungefähr im Bereich von 5 bis 15 bar. Der Fahreindruck ähnelt dem einer geregelten Differenzialsperre in abgeschwächter Form. Durch den einseitigen, präzisen Bremsdruckaufbau wird das Kurvenverhalten noch sportlicher, schneller und zielgenauer."
 

flip

Lid
allemaal heel mooi, maar wat is het verschil met EDS dan (ook een uitbreiding van de ESP, sinds 05/2009)?
 

Rallye

Forumguru
"Allerdings reagiert XDS nicht auf den Antriebsschlupf, sondern auf die Entlastung des kurveninneren Vorderrades bei schneller Kurvenfahrt."

Oftewel EDS reageert op een doordraaiend wiel, XDS eerder, namelijk als een wiel ontlast wordt (bijvoorbeeld omdat de druk in een bocht op het andere -buitenste- wiel komt.
 
Bovenaan Onderaan