Winterbanden icm sneeuwkettingen (en bijbehorende leuke velgen).

CoesDoes

Forumguru
Ik kwam tot de ontdekking dat er specifieke eisen zijn als je de mogelijkheid wil houden om sneeuwkettingen te kunnen gebruiken en het leek me wel handig om dit even speciaal onder de aandacht te brengen. (stel je voor dat je hier pas op een besneeuwde berg achter komt...:banghead:)

Voor zover ik nu kan ontdekken heb je keuze uit de volgende maten
  • 6.0J x 16" met 205/55 R16 banden
  • 6.0J x 17" met 205/50 R17 banden
Let hierbij vooral op de 6.0J aangezien de meeste velgen breder zijn en de 205 omdat de standaard 17" band breder is, smallere banden kan waarschijnlijk ook, maar breder is sowieso geen optie.

Dit betekent dus ook dat leaserijders waarschijnlijk op winterbanden rond zullen rijden waar geen sneeuwkettingen mogelijk zijn aangezien de standaard velgen hier niet geschikt voor zijn. (Dit zou voor mij zeker een discussiepunt worden als ik leaserijders zou zijn).

Bij Skoda heb zelf zijn de opties tot nu toe de de 16" Star en de 17" Crystal, ik heb zelf nog niet echt interessante andere opties kunnen vinden, maar die zullen er zeker komen en daar kunnen we elkaar hier later van op de hoogte houden, met zijn allen moeten we vast leuke velgen kunnen vinden! :)
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb dit ook gehad met mijn vorige auto (een Passat met 235/45 R17). Hier pasten geen standaard sneeuwkettingen op (alhoewel het wel een standaard meegeleverde velg was bij de Highline). Het risico bestaat dan namelijk dat de schakels van de sneeuwketting achter je wiel onderdelen van de wielophanging raken (schokbrekers, veren, etc.). Als je zelf de beschikbare ruimte controleert lijkt het mee te vallen, maar Volkswagen gaf toen aan dat dit niet mogelijk was.

De enige optie die je dan hebt is te kiezen voor Michelin EasyGrip sneeuwkettingen van textiel (zie hier).
Of loopvlak sneeuwkettingen zoals de MaggiTrak waarbij er geen schakels achter de wielen zitten (zie hier).

Ik heb uiteindelijk voor de EasyGrips gekozen, maar nooit hoeven testen hoe ze functioneren. Ze liggen dus nog ongebruikt in de kast.

Oh ja: ik heb dit toen ook aangegeven bij de LeaseMaatschappij, ik kwam er namelijk pas achter toen ik op wintersport wilde gaan. En het interesseerde ze vrij weining: "dan kunt u dus geen sneeuwkettingen gebruiken meneer..., of u moet een set kleinere velgen kopen voor de winter, dat kunnen wij voor u regelen voor 35 euro per maand extra vanaf nu voor de rest van de looptijd... Veel succes verder.".
 

MeneerB

Forumguru
Eigenlijk wel een beetje vreemd van Skoda:
Met geen van de standaard leverbare lichtmetalen velgen (16 inch en groter) kun je sneeuwkettingen gebruiken.
Dus je bent veroordeeld tot de 6Jx15 stalen velgen van Skoda of aftermarket lichtmetalen velgen met 6J breedte.

Ik vraag me af hoe ze dit in de Skoda's geleverd in de alpenlanden regelen.
 

Wilko

Senior Member
Ik vraag me af hoe ze dit in de Skoda's geleverd in de alpenlanden regelen.

Heel simpel: daar worden stalen of lichtmetalen velgen met bijpassende winterbanden op gelegd waar wel sneeuwkettingen op passen.

Ook verkoopt Skoda daar relatief veel meer 4x4 auto's.

Ik heb in alle jaren dat ik 4x4 Octavia's (I en II) rijd nog nooit mijn sneeuwkettingen hoeven te gebruiken in de wintersportgebieden (maar wel altijd mee genomen).
 

CoesDoes

Forumguru
Ik heb zelf ook nog nooit sneeuwkettingen hoeven te gebruiken, maar heb ze meestal wel bij me gehad.
Het gaat juist om dat ene moment waarvan je sowieso hoopt dat het niet komt, als op dat moment ook nog blijkt dat de kettingen niet passen of nog erger dat ze van alles stuk slaan als je gaat rijden ben je nog veel verder van huis.
Dit lijkt me duidelijk een gevalletje "Beter safe than sorry"
 

andrehj

Forumguru
Ik kwam tot de ontdekking dat er specifieke eisen zijn als je de mogelijkheid wil houden om sneeuwkettingen te kunnen gebruiken en het leek me wel handig om dit even speciaal onder de aandacht te brengen. (stel je voor dat je hier pas op een besneeuwde berg achter komt...:banghead:)

Voor zover ik nu kan ontdekken heb je keuze uit de volgende maten
  • 6.0J x 16" met 205/55 R16 banden
  • 6.0J x 17" met 205/50 R17 banden
Het probleem is wat minder groot, want er zijn vele after-market velgen 6.5Jx16 en soms zelfs 7Jx16 te koop waarbij sneeuwkettingen zijn toegestaan.
Probleem is alleen dat er nog niet zo veel velgen zijn die officieel al zijn toegelaten voor de O3, maar omdat de ET nauwelijks afwijkt, en de O3 lichter is dan de O2, kun je zonder problemen een velg gebruiken die geschikt is gevonden voor een O2, zolang de ET maar ergens rond de 45 a 50 zit.

De Duitsers hebben dit wat beter geregeld: Op de diverse velgen verkoopsites staan te downloaden documenten waarin de velgenfabrikant per velgtype en per autotype precies aangeeft wat is toegestaan en wat niet (zoek naar ABE of Gutachten).
Als je je daar aan houdt, weet je zeker dat je velg geschikt is voor je auto.
 

CoesDoes

Forumguru
Ik gebruik op mijn O2 17" Pegasus wielen winterbanden in combinatie met Spikes Spider Sport, snelle montage en geen problemen meer met te weinig ruimte achter de wielen.

http://www.spikes-spider.nl/sport.html
Leuk spul, maar €450 is toch best wel heel erg prijzig..

Het probleem is wat minder groot, want er zijn vele after-market velgen 6.5Jx16 en soms zelfs 7Jx16 te koop waarbij sneeuwkettingen zijn toegestaan.
Op de velgen zal het vast prima kunnen, de vraag is of het ook nog kan als je die velgen op de auto monteert en er mee rond gaat rijden..:tongue:
 
lastig ja die grote winterbanden.
ik waag het gewoon door de 225 pegasus 17inch met kettingen te voorzien.
heb een goeie cm over tussen band en demper, schakel is 4mm geloof ik laat het 8 mm worden (2schakels in elkaar)
goed strak achter en rijden maar, dan maar wat krassen op de veerpoot .:unsure:
het ze nog niet gebruikt overigens, wel gepast in winkel past prima.
 

CoesDoes

Forumguru
lastig ja die grote winterbanden.
ik waag het gewoon door de 225 pegasus 17inch met kettingen te voorzien.
heb een goeie cm over tussen band en demper, schakel is 4mm geloof ik laat het 8 mm worden (2schakels in elkaar)
goed strak achter en rijden maar, dan maar wat krassen op de veerpoot .:unsure:
het ze nog niet gebruikt overigens, wel gepast in winkel past prima.

Als het dan bij krassen op de veerpoot blijft en je geen remleiding oid sloopt of de sneeuwketting stukslaat met alle mogelijke bijkomende gevolgen... Ik weet hier zelf niet genoeg van om uitsluitsel te geven, mede daardoor blijf ik voorlopig zoeken naar een beter safe than sorry optie..

Nog even een afbeelding 'stelen' waar de maatvoering in staat:
image.jpg
 
beter safe than sorry optie..
dat is je goed recht.
misschien is het dom van mij, ik zal wel een verslag uitbrengen als ik ze echt gebruikt heb.
ik denk dat het wel losloopt, voor dat kleine stukje en die paar keer dat je ze nodig heb.
suucces
 

CoesDoes

Forumguru
beter safe than sorry optie..
dat is je goed recht.
misschien is het dom van mij, ik zal wel een verslag uitbrengen als ik ze echt gebruikt heb.
ik denk dat het wel losloopt, voor dat kleine stukje en die paar keer dat je ze nodig heb.
suucces
Vergeet niet dat ik er voorlopig bij zei.. ;)
Het is zeker zo dat het over het algemeen over kleine stukjes gaat en als ik niks leuks kan vinden zal ik ongetwijfeld voor een alternatief gaan (als de fabrikant van de velgen aangeeft dat het kan zou je denken dat het moet kunnen...)
Gelukkig hebben we eerst nog de zomer voor de boeg! :cool:
 

CoesDoes

Forumguru
Zoals eerder voorbij gekomen:
Bekijk bijlage 18152
Nu heb ik n.a.v. ander topics even gekeken wat dit doet met de stand van de wielen naar binnen en buiten (vanaf het 'montagepunt') en kom op het volgende lijstje:

Velg ketting mogelijk naar buiten naar binnen
6Jx15 ET43 Ja 3,32 11,92
6Jx16 ET48 Ja 2,82 12,42
6,5Jx16 ET46 Nee 3,655 12,855
6Jx17 ET48 Ja 2,82 12,42
7Jx17 ET49 Nee 3,99 13,79
7,5Jx18 ET51 Nee 4,425 14,625

Ik heb dit berekend door eerst het midden van de velg te berekenen (J waarde *2,54/2) en daarna de ET erbij te betrekken (-ET/10 voor naar buiten en +ET/10 voor de stand naar binnen) Ik neem aan dat dit juist is..?

Kortom: Alle mogelijke opties lijken minder ver naar buiten te staan dan de 18" wat optisch minder mooi zou kunnen worden. Dit geldt zeker de voor kettingen geschikte velgen, deze liggen 1,6cm dieper in de wielkast.

Aangezien de voor sneeuwkettingen geschikte velgen max. naar 12,42 naar binnen lijken te staan denk ik dat ik dit aan moeten houden als ik ga kijken wat andere opties zijn.
Om aan de < 12,42 te moeten voldoen zou
- Bij 6,5J de ET dan 41 moeten worden, waardoor deze 12,335 naar binnen en 4,155 naar buiten komt te staan.
- Bij 7J de ET dan 35 moeten worden, waardoor deze 12,39 naar binnen en 5,39 naar buiten komt te staan.
Dit lijken me op zich redelijke opties.

Nu op zoek naar de velgen met deze specificaties!
Iemand goede tips!?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij reken je het goed uit.

Wat ik niet helemaal snap is dat de velgbreedte zo bepalend is voor het wel of niet kunnen toepassen van sneeuwkettingen. De band is toch altijd breder? Bijv bij 7,5Jx18 dan is de velg 19,05cm breed maar de band is 22,5 breed.

Stel er is bij de 18" velg tussen de 225 band en de wielophanging /veerpoot 1cm ruimte dan is er dus 2,22cm ruimte tussen velg en wielophanging / veerpoot.
In geval van 7Jx17" is dat dan 3,05cm bij de velg en 1,8 bij de band.

Mijn O3 EBL wordt geleverd met de standaard 17" velgen. Hier zit dan een 225/45 band om. Ik heb zelf het idee om de LM / bandenservice te vragen om 205/50 winterbanden te monteren. Die bandenmaat moet prima passen op een 7J velg (7*2,54= 17,78cm), de band is nog ruim breder dan de velg.

De 1,8cm ruimte in geval van een 225 band wordt dan 2,8 in geval van een 205 brede band, lijkt me toch meer dan genoeg??

Een extra set velgen krijg ik niet van de LM, die wisselt de banden 2x pj van de velg.
 
Laatst bewerkt:

CoesDoes

Forumguru
De maten van de verschillende standaard velgen staan er wel tussen, geen enkele standaard geleverde velg is geschikt voor sneeuwkettingen...

Volgens de typegoedkeuring is het bij de 7J 17" niet mogelijk om sneeuwkettingen te plaatsen, waarom dat precies zo is weet ik niet, maar ik vermoed dat alleen het plaatsen van andere banden dit "probleem" niet op zal lossen...
Ook bij een 205 band om een 6,5J 16" velg (met zelfs ook nog een lagere ET en dus meer ruimte aan de binnenkant) zijn sneeuwkettingen niet "mogelijk" ik denk dus dat de velg wel degelijk van belang is.. (en als je sneeuwkettingen wil kunnen gebruiken een discussie met de LM aan zal moeten gaan)
 

VinnieVB

Nieuw lid
Ik ben uiteindelijk voor het Maggi Trak systeem gegaan mede op voorspraak van de dealer.
deze kettingen sluiten niet aan de achterzijde en leveren daardoor een stuk minder problemen op.

Zomer is mooie tijd om kettingen te halen: was voor zo'n 75 euro klaar voor een nooit gebruikt setje op Marktplaats.

Nu hopen dat m'n octavia snel komt!
 

Rickink

Nieuw lid
ik heb in de zomer Alaris velgen. Bij het bestellen van de auto heb ik meteen aangegeven aan de LM dat hierop sneeuwkettingen niet passen. De auto is inmiddels afgeleverd en voor de winter zijn er nu de Crystal velgen (17 ") met winterbanden onder geplaatst. ik ben er zeer tevreden over, rijdt prima en ziet er nog steeds goed uit.
 

rtwee

Senior Member
Ik heb hier sneeuwkettingen liggen en deze van de week geprobeerd om deze om de standaard Teron velgen te krijgen. Dit in combinatie met winterbandjes. Dat ging prima...
 

rtwee

Senior Member
Nog even een bijpassend plaatje... Ik had echt ruimte zat over.
 

Bijlagen

  • sneeuwketting.jpg
    sneeuwketting.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 124
Bovenaan Onderaan