verschil in velgenmaat 02 en 03?

flip

Lid
Ik ben momenteel de gelukkige bezitter van een combi 02 1.6 tdi, bandenmaat 195/65 R15. Heel binnenkort wissel ik die wagen in voor een 03 1.2 tsi 77kW. Zijn mijn winterbanden-met-velg (bovenvermelde maat) ook te gebruiken op de 03?
De Ambiente-versie heeft nu 205/55 R16 banden, maar ik merk dat de Classic ook die 195/65 R15 banden heeft. Is de steek van de velgen echter ook dezelfde als die van mijn 02?
 

Cordoba

Forumguru
Behalve de steek, ook even de ET-waarde uitzoeken en vergelijken.
Bandomtrek moet je ook even uitzoeken of het vergelijkbaar is, maar op het eerste gezicht lijkt dit aardig te kloppen. (verschil binnen een paar procent is geen probleem, alleen de telleraanwijzing wordt dan iets anders)
 

hemi24

Forumguru
Bandenmaat en steek is hetzelfde gebleven, ET-waardes zijn licht gewijzigd...

Bij de O2 zal de velg bij bandenmaat 195/65R15 een ET-waarde van 47mm hebben.
Onderstaand een stuk uit de handleiding van de O3:
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    18,7 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Als je de vuistregel aanhoudt dat de ET waarde 5mm mag afwijken, zou het mogelijk zijn.
Zeker als je bedenkt dat de 195-ers de smalste banden zijn die gemonteerd worden.
 

lawewing

Forumguru
Wel vreemd trouwens, volgens steekmaat.nl zou de ET-waarde niet gewijzigd zijn, (47) maar de handleiding van de O3 vermeldt kennelijk een ET-waarde van 43.
 

MeneerB

Forumguru
Wel vreemd trouwens, volgens steekmaat.nl zou de ET-waarde niet gewijzigd zijn, (47) maar de handleiding van de O3 vermeldt kennelijk een ET-waarde van 43.

Pas op: De velg 6Jx15 ET43 is bedoeld voor octavia's met motor code CJZB. Dit is de 63kW / 86pk versie.
Die wordt m.i. hier bijzonder weinig verkocht.
Ik weet namelijk niet of deze een afwijkende onderstel geometrie heeft.
 

MaRco2

Forumguru
Pas op: De velg 6Jx15 ET43 is bedoeld voor octavia's met motor code CJZB. Dit is de 63kW / 86pk versie.
Die wordt m.i. hier bijzonder weinig verkocht.
Ik weet namelijk niet of deze een afwijkende onderstel geometrie heeft.

Zouden de remmen niet kleiner zijn? Als alles gelijk is, kun je op een Octavia III ook 15" zetten (lijkt me nogal iel, maar die worden met bosjes aangeboden gebruikt en nieuw voor weinig).
 

MeneerB

Forumguru
Zouden de remmen niet kleiner zijn? Als alles gelijk is, kun je op een Octavia III ook 15" zetten (lijkt me nogal iel, maar die worden met bosjes aangeboden gebruikt en nieuw voor weinig).

Kleine correctie: volgens de Tüv lijst zijn de 15" niet alleen voor 86pk tsi maar ook voor de 105pk 1.2TSI en de 1.6TDI.
Dit wordt bevestigd omdat de octavia uitvoeringen die af fabriek geleverd worden met 15inch ("active") alleen met bovengenoemde motoren leverbaar is.

Het zal inderdaad te maken hebben met het formaat van de remklauwen. Bij de grotere sterkere motoren zullen naar alle waarschijnlijkheid ook grotere remklauwen gemonteerd worden. Met 15" velgen zal dit niet helemaal gaan passen. En als het wel zou passen zou ik ze er niet opzetten.
Die goedkeuring voor bepaalde velgen is er niet voor niets.
 

cali05

Forumguru
Ik ben momenteel de gelukkige bezitter van een combi 02 1.6 tdi, bandenmaat 195/65 R15. Heel binnenkort wissel ik die wagen in voor een 03 1.2 tsi 77kW. Zijn mijn winterbanden-met-velg (bovenvermelde maat) ook te gebruiken op de 03?
De Ambiente-versie heeft nu 205/55 R16 banden, maar ik merk dat de Classic ook die 195/65 R15 banden heeft. Is de steek van de velgen echter ook dezelfde als die van mijn 02?
Past, heb ik namelijk ook
 

flip

Lid
Dealer wist het precies ook niet helemaal exact. In ergste geval worden het dus 4 nieuwe velgen. Maar waar krijg ik zekerheid over het feit dat de ET-waardes afwijken en die velgen toch bruikbaar zijn?
@rdrummen: ik zie dat je een 1.4 tsi hebt, en daar vermeldt men alleen de 205enz bandenmaat (geen 195..., zelf de Active krijgt standaard die bredere bandemaat) en je kon toch die 195 monteren?
 

rdrummen

Senior Member
Dealer wist het precies ook niet helemaal exact. In ergste geval worden het dus 4 nieuwe velgen. Maar waar krijg ik zekerheid over het feit dat de ET-waardes afwijken en die velgen toch bruikbaar zijn?
@rdrummen: ik zie dat je een 1.4 tsi hebt, en daar vermeldt men alleen de 205enz bandenmaat (geen 195..., zelf de Active krijgt standaard die bredere bandemaat) en je kon toch die 195 monteren?
Ja klopt, die velgen+195 had ik nog van de O2-combi en heb het laten checken; het past bij mijn O3 gewoon erop.
(het ziet er wel niet uit, maar dat is wat anders natuurlijk) :pieker:
 
Bovenaan Onderaan