TSI of TFSI ??

Michel

Forumguru
Volgens mij is het als volgt: De 1.4 en 1.8 TSI in de Skoda Octavia, Yeti en Superb hebben alle alleen een turbo. Een uitzondering vormt de 1.4 TSI motor die in de Fabia RS wordt geleverd. Die laatste heeft zowel een turbo als een compressor.

Als ik overigens de verhalen lees over de 1.4 TSI 160 PK variant die Volkswagen gebruikt voor o.a. de Golf dan mag je blij zijn dat Skoda dit vermogen uit een 1.8 liter motor met "slechts" een turbo haalt. De 1.4 TSI met 160 PK kent namelijk behoorlijk wat problemen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat Volkswagen dit type alweer uit de roulatie wil halen vanwege o.a. de productiekosten, maar het zou me niets verbazen dat de onbetrouwbaarheid van dit concept ook een rol speelt.
 

MarcoO2

Forumguru
In de Octavia liggen inderdaad eigenlijk TFSI-motoren, terwijl er toch echt TSI achterop staat (zie mijn handtekening). Maar... als dezelfde motor in een VW, een Audi of een Seat ligt, zit er wél een TFSI-badge op. Overigens staat ook op het motordeksel TSI.

Maar hoe dan ook, er zit alleen een turbo op, de Skoda-motoren zijn op één uitzondering na niet twincharged. En zoals hiervoor al gezegd werd: daar mogen we misschien alleen maar blij mee zijn...
 

MichielOctavia

Actief lid
@Michel en Marco: dank voor deze toelichting. Helder verhaal van jullie, niet zo'n helder verhaal van VAG. Maar ik denk dat we inderdaad blij mogen zijn met de TFSI motor ipv de "echte" TSI. Wel knap dat men uit de TFSI motor toch diesel-achtig koppel weten te halen. Het maximum koppel van de 1.8 TSI begint al bij 1500 toeren, dat haalt mijn huidige diesel niet eens (die begint bij 1750 toeren). Het maakt het rijden wel heel relaxed.
Ik dacht dat het maximum koppel bij dit lage toerental vooral te danken was aan de compressor van de TSI, maar blijkbaar is dit ook al haalbaar met een turbo zonder compressor.
 
Alleen AUDI gebruikt nog de kreet TFSI. Zowel VW als Seat als Skoda gebruiken tegenwoordig alleen TSI voor hun turbo benzinemotoren, met of zonder compressor.

De problemen met de 1.4 TSI met 160 pk zijn ondertussen de wereld wel uit. De elektrische koppeling die de compressor in- of uitschakelde sneuvelde nog wel eens, maar die is vervangen door een betrouwbaarder exemplaar.
 

Michel

Forumguru
Ik lees nog regelmatig dat er immer problemen zijn met de 1.4 TSI met 160 pk. Dit betreffen met name problemen met bobines, bougies en de inspuiting/verstuivers. De eigenaren/berijders die met deze problemen te maken hebben, kennen ook regelmatig dezelfde terugkerende problemen. Het is dus niet alleen de electrische koppeling voor de compressor die problemen geeft bij dit type motor.

De 122 pk versie schijnt daarentegen wel probleemloos te zijn. Ik kan dit met ruim 80.000 km op de teller van mijn huidige Octavia onderschrijven (afkloppen...).
 
Bovenaan Onderaan