TSA (Trailer Stability Assist)

Ericw

Forumguru
Aangezien ik bezig ben met de eventuele bestelling van een Superb Combi had ik aan de verkoper gevraagd of TSA ook aangezet gaat worden tijdens de montage van de trekhaak.
Hij ging dit uitzoeken en belde vandaag terug met de opmerking dat dit alleen mogelijk is met een trekhaak af fabriek. :crazy:

Nu weet ik dat dit bij mijn Passat wel mogelijk was, via de testkast van de garage is de TSA functie aangezet tijdens het monteren van de trekhaak.
Is er hier iemand die dit weet of ook heeft laten doen door de garage?

Kan me nauwelijks voorstellen dat de ESP unit inclusief software zoveel verschillend is van de Passat.............

Eric.
 

Monteurtje

Forumguru
Nee dit zit er niet op. Ben hier een tijd geleden ook mee bezig geweest. Het lukte niet om het te activeren. Met Pon gebeld en die zei ook dat het alleen op auto's waarbij de trekhaak af-fabriek is. Niet in Nederland dus. o.a. Duitsland heeft het wel. Want daar kun je de trekhaak af-fabriek bestellen en hier in Nederland niet. Ik weet dat het bij VW en Audi wel werkt, maar bij Skoda niet.
 

Ericw

Forumguru
Mmmmm jammer.
Toch vreemd dat er zo'n verschil is in de opties van de software in (waarschijnlijk) dezelfde ESP unit........
 

hemi24

Forumguru
Het probleem ligt volgens mij niet zozeer aan de ESP-unit, maar meer aan de aftermarket trailer module die voor de Skoda's wordt gebruikt. Ik heb toevallig hiervoor ook even lopen zoeken met VAGCOM, en kwam tot dezelfde conclusie als Monteurtje: Aftermarket module is afkomstig van ECS-electronics en laat zich hier blijkbaar niet voor programmeren.
 

Ericw

Forumguru
De wijziging wordt toch in de ESP unit gedaan?
Daar vindt toch de herkenning plaats van het slingeren van een aanhanger a.d.v. de ESP sensoren (dwarsversnelling, gierhoek, stuuruitslag etc)?
Die trailer module is toch "alleen" bedoeld om de digitale signalen van de CANBUS om te zetten naar analoge voor de aanhanger en voor de herkenning dat er iets achter de auto gekoppeld is?
 

andrehj

Forumguru
Over die after-markte module: Kun je dan niet gewoon de module monteren die Skoda ook af-fabriek monteert? Het moet toch mogelijk zijn om zoiets gewoon (softwarematig en qua bedrading) gelijk te maken aan de af-fabriek situatie?
Kan iemand met toegang tot Etka of Elsa uitvogelen welke module voor een af-fabriek trekhaak wordt gebruikt?
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb even gekeken, echter de Superb heeft maar 3 types ABS modules;
1 ABS unit basis,
2 ABS unit met bandenspanningscontrole,
3 ABS unit met bandenspanningscontrole en querbesleunigungs/verzoegerungssensor, kortom ESP.
Er is dus niets speciaals, of het moet in de trekhaakbedradingset zitten.
Echter bij een prijs van €228,- voor de hele set kan ik het mij niet voorstellen.

Bij de steuergeraete nog iets gevonden: "regelapparaat voor trekhaak", maar ik neem aan dat dit de PDC aanstuurt. het wordt separaat gemonteerd in de achterwielkuip links, net boven het achterlicht.
1KO 907 383 F, vanaf 11-2009.
 

Ericw

Forumguru
Regelapparaat voor trekhaak is de unit die de Canbus signalen omzet naar "normale" signalen voor de aanhanger.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het niet mogelijk is om deze TSA functie te activeren bij een Superb terwijl dat bij de Passat wel mogelijk is.
 

andrehj

Forumguru
@Ronnie: Bedankt voor het uitzoeken. Dat regelapparaat waar je het over hebt, is dat niet de module die de elektriek van de aanhanger aanstuurt? Zou het dan niet kunnen dat dat de variant van Skoda is (die wel TSA ondersteunt) en dat er ook een alternatieve variant is van ECS-electronics (zoals hierboven beschreven door hemi24) die dit niet ondersteunt? Kan iemand met kennis van zaken bevestigen of ontkennen of mijn theorie klopt?

Dat zou nl. betekenen dat we voor een werkende TSA alleen maar de juiste module 1KO 907 383 F hoeven te bemachtigen.
Dat nummer heb ik overigens eens in Google ingetikt en volgens deze link blijkt dat ie ook in een Touran wordt gebruikt en volgens deze link in een Tiguan. Dat zou betekenen dat dit onderdeel in diverse VAG auto's zit en daardoor goed verkrijgbaar zou moeten zijn.

Dan nog wat anders: hoe kun je eigenlijk zien (via VCDS of zo?) of TSA geactiveerd is? Want daar ben ik toch wel benieuwd naar...

@Ericw: Helemaal mee eens. De uitdaging is nu dus om uit te zoeken hoe dat moet en wat er voor nodig is.
 

Ericw

Forumguru
@Andrejh: volgens mij is het niet te zien met Vagcom/VCDS of TSA aangezet is of niet.
Als ik het goed heb moet er "alleen" een waarde in de ESP unit gewijzigd worden. De garage heeft dan een lijst van type trekhaken en de daarbij behorende waarde, dat getal moet dan opgeteld worden bij de waarde die al in de unit staat.
Hierdoor kan er onderscheid gemaakt worden in type trekhaak en het effect wat die heeft op de reactie van de auto op een slingerende aanhanger.
 

andrehj

Forumguru
@Ericw: Je theorie in posting #10 kwam op mij al een beetje gek over, want het type trekhaak (tenzij slap, gemaakt van karton of zo) heeft geen invloed op het slingergedrag. Wat daarbij wel van belang zou zijn is de massa van de aanhanger + zijn rotatietraagheden om de drie assen (x,y,z). Maar die data zal het ESP systeem zelf uit moeten vogelen.
Jouw tweede vondst is echter wel super! In dit document staat idd beschreven hoe je via een VAG-kast (of via VCDS) de ESP unit moet omcoderen om TSA te activeren. Blijft alleen de vraag waarom dat bij een Superb (volgens PON) niet zou kunnen....

@Ronnie: Heb je van dat regelapparaat 1KO 907 383 F ook een elektrisch schema? Want van bij een voorganger daarvan (die op de Superbs van 2008 werd gemonteerd), waarvan ik wel een schema heb, werd de constante (of was het de geschakelde?) plus (op pin 9 of 10) vergeten. Ik vraag me af of dat nu opgelost is.
En zou je misschien eens kunnen of er misschien twee verschillende ESP stuurmodules worden gebruikt in de Superb? En dat er misschien bij een trekhaak af-fabriek een andere module wordt gebruikt? Dat zou namelijk wel een reden kunnen zijn dat TSA alleen werkt bij een af-fabriek trekhaak.

Hier nog de manual van Westfalia waarin op een andere manier beschreven wordt hoe de TSA moet worden geactiveerd (zie pagina 37 bovenaan)
 

Ericw

Forumguru
@Andrejh: mijn "theorie" snijdt wel hout, want per (trekhaak) fabrikant en type wordt een andere waarde opgegeven.
Dit heeft te maken met de afstand van het midden van de achteras tot de trekhaakknobbel. Deze afstand is bepalend voor de invloed die de (slingerende) caravan overbrengt op de auto. Een langere afstand brengt totaal andere krachten met zich mee dan een kortere (hefboom effect!).
Dit is dus niet helemaal voor niets zo gedaan. :laugh:

Eric.
 

Ronnie

Forumguru
@ Andrehj: Het schema voor het trekhaakregelapp geeft nu aan dat pin 9 op zekering 43 (15A) is aangesloten, pin 10 ontbreekt.
Verder ben ik nog niet gekomen met het ESP, ik ben al een uur aan het zoeken naar verschillen tussen de ABS modules van de Passat (2010) en de Superb, echter nog niets duidelijks kunnen ontdekken. Ookin Elsa wordt niet over een TSP gesproken, zelfs niet bij de instruktie voor trekhaakmontage,..... Vreemd.......

Edit:Toch gevonden....

Via Duitse VCDS vrienden gelinkt naar Ross-Tech:
Trailer Stabilization (only MK60/MK60AT, does NOT apply for MK60EC1)

NOTE: Activating this feature is only permitted for cars that come with a trailer hitch as factory installed equipment or where the retrofitted trailer hitch is similar to the factory installed one, additionally there are legal limitations for USA, Canada and Australia which do not permit the activation of this feature. Make sure the vehicle has been produced after 06/06/2005 (MY 2006+), earlier models may not support this feature - same applies for newer ones where you get an error when accessing the adaptation channel in question.
[Select]
[03 - Brake Electronics]

[Security Access - 16]
Enter 15082, to enable the adaptation.
[Do it!]

[Adaptation - 10]
Channel 056
[Read]
To enable the trailer stabilization, save 1 as new value.
[Test]
[Save]
[Done, Go Back]

Now test the trailer stabilization by plugging the trailer connector tester VAG 1537/A into the trailer connector. Do NOT push the brake pedal.

[Output Test - 03]
Step forward to output ???, the brake lights should now be active.
[Close Controller, Go Back - 06]



De SuperB/Combi heeft de MK60/HHC
 

andrehj

Forumguru
@Ericw: De verschillen tussen de kogelposities zijn maar een paar mm. De invloed daarvan is echt veel kleiner dan de invloed van de massa + afmetingen van de aanhanger. Heb je van jouw theorie ook een bron? Want dat optellen heb ik intussen ook op meerdere plaatsen gelezen, maar dan moet er altijd een vaste waarde van 16k (16384) bij de bestaande waarde worden opgeteld. Gek hierbij is dat er soms over aftrekken wordt gesproken (Google maar eens op "Gespannstabilisierung 16384").

@Ronnie: Pin 10 is de geschakelde plus, die in caravans wordt gebruikt voor de koelkast en om de accu te laden. Is dus wel essentieel, maar zelf evt. nog wel toe te voegen mbv een relais wat schakelt als de auto op contact staat (zo heb ik dat bij mijn huidige auto ook gedaan). Wel vreemd dat Skoda dit nog steeds weg laat.
Ontzettend bedankt overigens voor het uitzoeken van de procedure. Als ik dit zo lees is het idd zo dat het wel werkt op een Skoda, maar alleen als je de originele module 1KO 907 383 F gebruikt en niet met de module van ECS-Electronics.
Probleem bij het gebruik van de originele module is waarschijnlijk (het ontbreken van) de bedrading.
Daarom is het denk ik het slimst om de complete kit met nummer 317102900113 met de optionele charging wire van Westfalia te gebruiken. Hier zit alles in en in de manual van Westfalia wordt in ieder geval gesproken over TSA...
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de kabelset die door de impoteur geleverd wordt staat ook een beschrijving om de TSA te activeren. Maar dat werkt niet. Niet op een Octavia, niet op een Superb en niet op een Yeti.
En die kabelset is compleet met geschakelde en constante plus.
 

Ericw

Forumguru
@Andrejh: ik denk dat je gelijk hebt m.b.t. de waarde de opgeteld moet worden. Ik dacht dat dit verschillende waardes per fabrikant waren, maar is inderdaad iedere keer die 16384.

@Ronnie: Goed uitzoekwerk van je!
icon7.png
Lijkt er dus op dat het wel mogelijk zou moeten kunnen zijn om dit te activeren, maar dan alleen met die orginele module en het aansluiten van wat extra bedrading.
Ben benieuwd hoe een dealer hier op zou reageren als hem gevraagd wordt om dit uit te voeren......
 

andrehj

Forumguru
@Monteurtje: Heb je die beschrijving nog ergens? Zou je die hier kunnen posten? En welke electrische module zit bij die kabelset van de importeur? Want volgens mij bestaan er drie modules:
1. Origineel Skoda, met nummer 1KO 907 383 F (maar dan heb je bij achteraf inbouw denk ik niet alle bekabeling??)
2. De module van ECS Electronics (die volgens de ervaringen van Hemi24 niet werkt met TSA)
3. De module die Westfalia levert. Losse Elektrosatz met nummer 321600300113, of als complete set (incl afneembare trekhaak) met bestelnummer 317102900113. Voor een geschakelde plus heb je dan nog het extra setje 300028300113 nodig. Over deze set heb ik een mailtje naar Westfalia gestuurd, maar zelf vermelden ze in hun handleiding dat TSA geactiveerd moet worden (maar doet ECS dat niet ook....)
 

Ronnie

Forumguru
Zoals gevraagd onderstaand 2 schema's voor de SuperB Combi.
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_01 Mar. 06 20.41.jpg
    ScreenHunter_01 Mar. 06 20.41.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 92
  • ScreenHunter_02 Mar. 06 20.41.jpg
    ScreenHunter_02 Mar. 06 20.41.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 64
Is er een manier om zelf na te gaan of dit systeem op een trekhaak geactiveerd is? Of moet ik hiervoor langs de dealer met een uitdraai van deze threath om de instellingen na te lopen?
 
Bovenaan Onderaan