Swing radio: alternatieve zender-zoeken (RDS) doet het niet meer

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik onlangs een wat langere rit maakte en dus buiten het bereik van de FM-zender in onze regio raakte, merkte ik na verloop van tijd dat de radio niet automatisch overschakelde naar een sterkere zender. Ik he 'm handmatig naar een andere frequentie van Radio 2 gedraaid en toen was de ontvangst weer prima. Maar op de terugreis weer hetzelfde probleem...

De antenne is niet mijn hoofdverdachte, want op zich is de ontvangst uitstekend en ook de zender-info komt gewoon in beeld - die komt toch ook per RDS-signaal binnen?
Alleen het zelf overschakelen naar een sterker signaal van hetzelfde station wil niet meer.

Ik ben nog niet bij de dealer geweest - wordt een aparte rit omdat die op een plek zit waar ik niet vaak "toevallig" in de buurt kom. Voordat ik dat ga doen wil ik graag wat informatie om beter beslagen ten ijs te komen.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Loop de instellingen eens na, misschien heeft iemand eraan gezeten. Hij doet het wel automatisch, maar alleen als het zo is ingesteld.
Buiten mij rijdt alleen mijn vrouw ermee, en die komt (zéker weten:jaja:) maar aan twee knoppen: de Radio-4 voorkeuzetoets en de volumeknop. (Ik zet 'm op mijn beurt weer terug op Radio 2, soms 1). Daarnaast kun je dat zenderzoeken helemaal niet uitzetten; ben het bij mijn weten ook nog nooit tegengekomen in de setup. Maar ik zal er nog eens een keertje doorheen gaan.

Is toch een kwestie van de knop "TP" indrukken op de Swing. Daarmee activeer je Rds
Bij mijn weten schakelt de TP-knop de verkeersinfo-berichten in of uit die dwars door alles heen komen denderen en precies dáárom door mij altijd uitgezet zijn. Zowel bij deze Swing als bij die in mijn vorige auto - en tot voor kort nooit problemen mee gehad. Evengoed zal ik bij een volgende gelegenheid als ik me buiten de regio begeef eens kijken wat dit verder doet.
 

EdK

Forumguru
ff je boekkie (RTFM) doornemen want je moet volgens mij echt ff een knoppie indrukken om het weer te activeren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Net effe gekeken - de betreffende functie (AF) gevonden - maar die stond al op "ON".
Wat op zich wel logisch is, want ik ben al jáááren niet in dat menu geweest...
Dus er moet toch iets (anders) aan de hand zijn.
 

Desperado

Forumguru
IK heb dat probleem ook wel eens. Mijn radio is wel after market, maar het systeem is denk ik hetzelfde. Als de ontvangst te slecht wordt en hij pakt hem niet vanzelf op druk ik het knopje van de betreffende zender een keer in en dan is het probleem weer opgelost.
 

Canon-Eye

Forumguru
En zo dient zich uit onverwachte hoek de mogelijke oorzaak van het probleem aan: kort voor Kerst is er een nieuwe voorruit gemonteerd. Daar blijkt de 2e antenne niet in te zitten, hetgeen mij nog niet was opgevallen (en de man die de nieuwe ruit bestelde kennelijk ook niet).
Dus daar gaan we dan eerst maar eens achteraan... :jaja:
 

EdK

Forumguru
Nou met demonteren van oude ruit moet hem dat wel degelijk opgevallen zijn !
Want aan die antenne in je ruit zit een lipje waar de kabel naar radio toe weer aan zit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Inmiddels contact gehad met de ruitenman.
Die had zijn huiswerk gedaan en was ook tot de ontdekking gekomen dat
  1. hij een verkeerde ruit heeft geplaatst - het had er eentje met antenne moeten zijn
  2. er dus een kabeltje/stekkertje aan de oude ruit gezeten heeft, dat kunstig weggewerkt zat in het rubber en/of de kitrand, en aldaar bij het loshalen ongemerkt is doorgesneden.
Vanmiddag even bij de dealer langs, even kijken of dit eenvoudig en snel tegen geringe kosten op te lossen is met zo'n telefoonantennetje dat ergens langs de bovenrand geplakt wordt. Als dat kan, dan heb ik daar vrede mee. Zo niet, dan ben ik de auto weer een dag kwijt om er alsnog een nieuwe ruit in te laten zetten die weer goed wordt aangesloten.
In beide gevallen zijn de kosten voor de glasman, dat is al afgesproken. Het gaat dus richting eind goed/al goed... :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Update:
  • Inmiddels bij de dealer geweest, die 'm heeft uitgelezen en daarbij een "onderbreking antennesignaal" heeft gevonden.
  • De monteur heeft me laten zien hoe het eruit ziet: aan de juiste ruit, mét antennestreepje dus, zit een matzwart, uitermate plat 3-aderig kabeltje (ter dikte van een velletje 80-grams papier) met een stekkertje, dit "strookje" zit dus tussen kit/rubberrand door en dat stekkertje hoort in een versterkertje dat zich bevindt in de holle ruimte achter de binnenverlichting.
  • Er zit dus niks anders op dan weer een nieuwe ruit te plaatsen, en dat gaat komende dinsdag gebeuren.
Dat platte kabeltje is bij het demonteren gewoon glad bij de ruit afgesneden - het is zó dun dat je dit niet merkt. En omdat er aan de nieuwe ruit niet zo'n kabeltje met stekker zat, heeft de monteur ook geen flauw vermoeden gehad van deze constructie.

Zie het plaatje: het blokje links is het stekkertje, waar het kabeltje nu uitgetrokken is om de 3 "aders" te tonen.
Het deel waar je tegenaan kijkt (met "1 2 3" erop) meet krap 6 x 9 mm.
Antennekabeltje-7976.jpg
Zo werd het al met al toch nog een leerzame dag (voor meerdere mensen)... :jaja:

En daarna dan maar eens gaan checken of-tie weer netjes uit zichzelf overschakelt.
Ik heb er wel vertrouwen in.
 

Rallye

Forumguru
Overigens blijkt uit deze thread dat het draadje in de voorruit bij een Fabia II ook te zien is. Twee maal verkeerd van de glasleverancier dus: het draadje niet gezien en de kabel doorgesneden. Wel goed dat hij openstaat voor een oplossing!

Volgens mij kun je bovendien, in ieder geval bij de dealer maar wellicht ook als je geen dealer bent, bij het bestellen van een onderdeel zoals een ruit, het chassisnummer ingeven. Dan geeft het systeem automatisch de af-fabriek gemonteerde (en dus nu te vervangen) onderdelen, zoals een ruit met antenne.

Dat kan overigens ook fout gaan: ik heb ooit bij een SEAT-dealer gestaan toen de verkeerde bumper binnenkwam voor een Leon (van een andere klant). Op basis van de fabrieksgegevens was de originele bumper besteld, maar de oorspronkelijke dealer had er achteraf een sportpakkertje opgezet met een andere bumper, die nu moest worden vervangen.
 

Canon-Eye

Forumguru
de kabel doorgesneden.
Dat doorsnijden is hem in elk geval niet te verwijten - om twee redenen niet:
  • als de rubber/kitrand wordt losgesneden gaat dat "kabeltje" of liever verbindingsstrookje*) per definitie ook meteen door;
  • en waarom ook niet - de nieuwe ruit komt met een eigen kabeltje uit de krat, en die oude ruit zal toch niet een andere Fabia worden hergebruikt naar ik aanneem.
Dat verbindingskabeltje is het probleem dus niet - het feit dat er vanaf een bepaalde datum (facelift intro?) een ruit met extra antenne is ingevoerd deed hem de das om.
Want inderdaad - in principe kun je het wel zien, maar eigenlijk alleen als je tegen een lichte, liefst egale achtergrond (lichtgrijze wolkenlucht of zo) naar buiten kijkt. Als je (a) er niet van op de hoogte bent dat het überhaupt kan voorkomen, en (b) je hebt bv. een bakstenen muur als achtergrond, dan valt dat draadje simpelweg niet op...

*) het is een zwart strookje van ca. 4mm breed (iets breder uitlopend bij het stekkertje) en niet dikker dan een velletje papier.
Zelfs als je weet dat het er moet zitten zul je nog moeite hebben om het niet te raken bij het lossnijden - maar waarom zou je dat heel willen houden?
 

Rallye

Forumguru
Wat mij betreft zit de fout er dan meer in dat:
1) hij niet gemerkt heeft dat hij iets doorsneed en er vervolgens ook niet naar gekeken heeft; vooral omdat
2) ik eigenlijk vind dat een professionele ruitenplaatser met dit soort zaken rekening moet houden, of dat hij dit soort feiten zou moeten weten.

Natuurlijk. Zo iemand ziet honderden auto's per jaar. Maar dan hoort er vanuit zijn organisatie een factsheet te zijn waarin staat waar je bij welke auto op moet letten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo streng ben ik niet, hoor. Het is een van de betere niet-merkgebonden dorpsgarages in buurt, ik kom er nog wel eens vanwege de wasstraat. En Glasgarage is daar een nevenactiviteit waar ze echt geen fulltimebusiness van kunnen maken. 't Is de Randstad niet, hè...
De verzekering geeft je een paar adressen dus dan kies ik er eentje in de buurt waarvan ik de mensen ken - voor de rest blijf ik bij wat ik al aangaf, nl dat er geen enkele reden is om dat kabeltje heel te willen houden. Het moet er immers toch uit...
 

Canon-Eye

Forumguru
Final update:
afgelopen dinsdag is de nieuwe ruit - mét streepje - gemonteerd. Ik hoefde er zelf niet voor weg, want de auto werd 's ochtends vroeg opgehaald en tussen de middag weer thuisbezorgd. ('t Lijkt Lexus wel...)

Vandaag een rit naar het drukke midden des lands. Het eerste wat ik merkte was, dat Radio 2 ruim voorbij Zwolle nog steeds op 88.0 MHz kraakhelder bleef klinken. Daarna werd kortstondig naar 104.6 geschakeld voordat 92.6 (Lopik) het definitief overnam. Op de terugweg heb ik er niet eens meer op gelet - het werkt dus gewoon weer zoals het moet.
Kortom: case closed, wat mij betreft! :D
 
Bovenaan Onderaan