Stream > Parrot Asteroid Smart

Kiswum

Forumguru
Het was een mooie zomerse dag en dat heb in gemerkt met het zonnetje boven mijn hoofd. Ik heb de auto dan ook in de garage gezet om en beetje koel te blijven.

Ik heb de stream al een keer uitgebouwd en dat was makkelijker dan ik toen dacht. Een how-to hiervan zal ik later in dit topic plaatsen.

De nieuwe Parrot heb ik kunnen aansluiten, maar ik zit met 1 probleem. Uit de quadlock van de auto blijkt dat er op 2 kabels continu spanning zit en erop blijft zitten als je de sleutel uit het contact haalt en/of de auto op slot zet.
Er zit in dit geval stroom op de "mute ext" en "radio on", met dat laatste lijkt mij logisch. De overige aansluitingen geven geen spanning als ik de sleutel omdraai, terug draai of eruit haal. Ik heb tevens gecontroleerd of de stroom er na 30 minuten er vanaf gaat, maar dat was helaas niet het geval.

Hier wat foto's:
IMG_20130723_200100.jpg
IMG_20130723_200351.jpg
Als ik de radio aansluit op deze 2 aansluitingen dan werkt de radio, maar dan zal de accu snel leeglopen. De radio werkt helaas niet als ik het op 1 van de 2 kabels aansluit.

Wie kan me hierbij helpen?

Hier alvast wat foto's als teaser.
 

Bijlagen

  • IMG_20130801_194020.jpg
    IMG_20130801_194020.jpg
    682,2 KB · Weergaven: 102
  • IMG_20130801_193044.jpg
    IMG_20130801_193044.jpg
    811,2 KB · Weergaven: 98
  • IMG_20130801_193220.jpg
    IMG_20130801_193220.jpg
    866,1 KB · Weergaven: 101
  • IMG_20130801_125600.jpg
    IMG_20130801_125600.jpg
    960,9 KB · Weergaven: 95

Joske

Forumguru
ziet er wel leuk uit zeg! die Parrot, echt helemaal een multimedia euhm ding :D (wist even geen beter woord)

kan je jammergenoeg niet helpen.. succes!
 

Kiswum

Forumguru
Dank je, ik hoop dat ik hem snel aan kan sluiten, het probleem met de stroom is het enige wat me tegenhoud om verder te gaan. Ik heb er niet veel zin in dat ik de auto elke keer moet overstarten :)

Nu even een paar dagen radioloos. (p.s. voor de mensen die het willen weten. De parkeersensoren werken ook als er geen radio in zit, het beeld hiervan wordt overigens nog niet doorgegeven op deze radio, maar ontwikkelaars zijn er mee bezig :D
 

Kiswum

Forumguru
Inderdaad Joske, het geluid blijft aanwezig via een aparte speaker in de B-stijl bij de bestuurder.
Ik heb waarschijnlijk de oplossing voor mijn probleem.
Ik moet waarschijnlijk een kabel van de sigarettenaansteker of verlichting van het handschoenenkastje trekken richting mijn radio. Ik ga deze kabel meten en bekijken of dit een geschakelde 12v is. Als dit zo is, dan kan ik hier de stroom vanaf halen.
 

Rallye

Forumguru
(p.s. voor de mensen die het willen weten. De parkeersensoren werken ook als er geen radio in zit, het beeld hiervan wordt overigens nog niet doorgegeven op deze radio, maar ontwikkelaars zijn er mee bezig :D

Ook voor een PFL-Octavia? Dat zou een hoop mensen plezieren!
 

Kiswum

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat dat hetzelfde is gebleven, maar ook zou het niet durven zeggen.

Inmiddels heb ik de radio erin zitten en het aansluiten van de geschakelde 12v gaat ook niet via de sigarettenaansteker, dashboard kast verlichting of enig ander draadje in de auto. Dus stop maar met zoeken. Alles in de Octavia 2 is voorzien van constante 12v spanning.
Na telefonische hulp van een dealer en tevens via een andere hulplijn heb ik door gekregen dat het via het zekeringskastje moet. Op poort 5 zit bijvoorbeeld geen zekering (is een reserve) en is een geschakelde 12v. Alleen hoe je er via de achterkant bij kunt was wel lastig. Meer hierover vanavond of morgen in dit topic incl een uitgebreide handleiding en wat foto's.
 

Kiswum

Forumguru
Yes het is gelukt. Ik zal er morgen eens goed voor zitten om een handleiding te maken.

Edit: Morgen is toch eerder dan verwacht, hier is ie:

Hier is de complete beschrijving.

p.s. ik ben zelf geen elektricien of iets in die geest en ik geef geen garanties voor eventuele stroomaansluitingen. Ik verwacht dat ik alles netjes heb achter gelaten zonder risico's te nemen op het gebied van veiligheid.

Niveau: Gevorderd
Benodigdheden:
Torx schroevendraaier met een dunne staaf (mits dit mogelijk is)
Set om bekleding of plaatwerk te verwijderen (te koop bij de automaterialen speciaalzaak)
Platte kop schroevendraaier
Spanningsmeter/Spanningszoeker
Zeer kleine kruiskop schroevendraaier
Kniptang
Klemmetjes om 2 kabels aan elkaar te verbinden
Tape om kabels in te wikkelen

Verder nog het volgende qua ombouw materiaal:
- De radio, in mijn geval de Parrot Asteroid Smart
- Quadlock naar Iso stekker die geschikt is voor jouw type auto (in mijn geval zat er een losse rode kabel bij en een on-aangesloten gele kabel)
- Antenne adapter
- V-vormig frame (autospecifiek)
- Langere ACC/rode kabel van zo'n 1 meter
- Optioneel als niet bij de radio is inbegrepen: Metalen frame om de radio in te plaatsen en een 4-kant afdekframe.
Benodigdheden.jpg

Totale kosten incl. radio waren +/- 580 euro


In wat voor tijd kan het: 1-2 uur
In wat voor tijd heb ik het gedaan: 20 uur......

Als eerste ben ik begonnen om de originele radio te verwijderen.
De kap heb ik vanaf onder naar boven verwijderd, dit kan geheel met de hand worden gedaan.
Achter deze kap zit de radio vast met 4 Torx schroeven, deze schroeven zijn zichtbaar als je de hoeken van de radio verwijderd met een schroevendraaier of met je vingers (pinken).
Hierna is de radio langzaam te verwijderen uit zijn vertrouwde omgeving.

Hier onder alle plaatjes:
Demontage-radio-01.jpg
Demontage-radio-02.jpg
Demontage-radio-03.jpg Demontage-radio-04.jpg Demontage-radio-05.jpg Demontage-radio-06.jpg Demontage-radio-07.jpg
 

Kiswum

Forumguru
Als de oude radio is verwijderd, dan kan de operatie verder gaan.

De standaardradio stekker kun je vast klikken op de Fakra radioantenne van de Octavia.

Via een meting op de Quadlock stekker kwam ik erachter dat er op 2 kabels constante spanning zat van 12V, er zit op deze stekker geen schakelstroom van 12V. Helaas geldt dit voor de gehele auto, dus zoeken naar een dashboardverlichting, sigarettenaansteker of andere stroomkabels heeft geen zin. Je moet namelijk in de zekeringskast zijn binnenin de auto. Sterker nog, je moet de achterkant daarvan bereiken om erbij te kunnen en netjes te werk te kunnen gaan.

Ik zal alvast beginnen om de microfoon alvast deels te plaatsen. Ik heb deze in de A-stijl geplaatst en de kabel zal ik via de A-stijl naar beneden laten lopen zodat deze achter de zekeringskast verdwijnt en daarna onder het dashboard door zal lopen, net als de ACC kabel (schakelstroom van 12V).
Om vieze vingers te voorkomen, heb ik gebruik gemaakt van een van mijn hulpstukken om bekleding van auto's te verwijderen.
Het klepje van het zekeringskastje kan met een schroevendraaier worden losgemaakt.

Inbouw-mic-01.jpg
Inbouw-mic-02.jpg
Inbouw-mic-03.jpg
 

Bijlagen

  • Quadlock01.jpg
    Quadlock01.jpg
    946,4 KB · Weergaven: 64
  • Quadlock02.jpg
    Quadlock02.jpg
    865,2 KB · Weergaven: 64
  • Quadlock03.jpg
    Quadlock03.jpg
    1 MB · Weergaven: 63
  • Quadlock05.jpg
    Quadlock05.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 60
  • Schema radio.jpg
    Schema radio.jpg
    979,4 KB · Weergaven: 61
  • VAG antenne.jpg
    VAG antenne.jpg
    823,1 KB · Weergaven: 59

Kiswum

Forumguru
De microfoon kabel wordt later verder opgepakt en doorgevoerd richting de radio, maar daarvoor moet eerst van het dashboard worden verwijderd, dit komt in het volgende deel.

Hier eerst de wijze waarop ik mijn GPS en USB kabel heb aangesloten.
Ik heb hier op het forum of op Youtube een beschrijving gezien van iemand die de GPS module net achter het waarschuwingslampje heeft geplaatst. Aangezien ik zoveel mogelijk wil wegwerken heb ik voor dezelfde oplossing gekozen.

Inbouw-GPS01.jpg Inbouw-GPS02.jpg Inbouw-GPS03.jpg Inbouw-GPS04.jpg

Op deze manier is de GPS netjes weggewerkt en uit de praktijk blijkt dat hij vanuit de garage zeer snel een signaal heeft. Er lijkt niets geblokkeerd te worden als ik de navigatie opstart.

Voor het inbouwen van de USB, heb ik ervoor gekozen om deze in het vakje voor de versnellingspook te plaatsen.
Je moet hiervoor het hoesje van de versnellingpook verwijderden door deze eerst naar voren te schuiven en het einde naar boven te bewegen en daarna kan je het hoesje weer naar voren schuiven en het geheel losklikken.

Daarna kun je het bakje met 2 torx schroeven losdraaien.

In 1 van de openingen van het bakje kun je een usb kabel plaatsen.
Eigenlijk zou je in het inzetbakje nog een gat moeten maken, maar wellicht is het zo ook wel fijn om mee te werken :D

Inbouw USB01.jpg Inbouw USB02.jpg Inbouw USB03.jpg Inbouw USB04.jpg
 

Kiswum

Forumguru
Nu het belangrijkste deel:
12v schakelstroom

Verwijder het onderste gedeelte van het dashboard en vervolgens 2 afdekkapjes waarvan 1 wordt benut voor de verlichtingsknop

Inbouw-radio-01.jpg Inbouw-radio-03.jpg
Inbouw-radio-04.jpg Inbouw-radio-05.jpg
Inbouw-radio-06.jpg



Inbouw-radio-07.jpg
Inbouw-radio-09.jpg

Ik heb in het zekeringskastje gemeten waar schakelstroom op zat en dat is te vinden in de bovenste 2 rijen.
Doordat het een grote brei aan kabels is en ik geen risico wilde lopen dat ik van bijv. een airbag af zou tappen koos ik voor een lege of niet belangrijke stroomkabel.

Inbouw-radio-08.jpg Inbouw-radio-10.jpg
 

Bijlagen

  • Inbouw-radio-02.jpg
    Inbouw-radio-02.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 39

Kiswum

Forumguru
Uiteindelijk koos ik voor nr. 10. Deze kabel was goed toegankelijk en bood mij wat ik nodig had.
Ik heb een wat langere rode kabel voor de ACC gebruikt en vanaf het zekeringskastje onder het stuur door richting de radio geplaatst.
Hetzelfde heb ik ook voor de microfoon gedaan, maar wel met verschil in hoogte en ruimte van elkaar zodat de kans op evt. storingen zo klein mogelijk blijft (ik weet namelijk niet of dit invloed heeft op elkaar).

Vervolgens heb ik de kabels voor de handrem en massa op een speciale manier aangesloten zodat deze achter een schroef achter de radio verdwijnt.

Het frame van de radio heb ik en elkaar gezet en alle benodigde kabels er doorheen geduwd zodat ik deze vast kan schroeven om de radio uiteindelijk te kunnen testen.

Inbouw-radio-11.jpg
Inbouw-radio-12.jpg
Inbouw-radio-15.jpg Inbouw-radio-16.jpg Inbouw-radio-17.jpg Inbouw-radio-18.jpg Inbouw-radio-19.jpg
 

Bijlagen

  • Inbouw-radio-13.jpg
    Inbouw-radio-13.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 50
  • Inbouw-radio-14.jpg
    Inbouw-radio-14.jpg
    1 MB · Weergaven: 47
  • Geheime_ground_aansluiting.jpg
    Geheime_ground_aansluiting.jpg
    989,5 KB · Weergaven: 49

Kiswum

Forumguru
Nadat de eerste test was geslaagd kon ik alles weer inbouwen.
Om de radio in te bouwen was het noodzakelijk om te starten met de radio, daar boven op het V-vormig frame en het rechthoekig frame van de radio en daarna pas het originele dashboard frame.

Daarna kon ik verder met testen en testen en testen en testen en enfin.
Het werkt, alles werkt en hier zijn wat plaatjes.

Bedankt voor het meelezen en succes met jullie project!
p.s. ik ben zelf geen elektricien of iets in die geest en ik geef geen garanties voor eventuele stroomaansluitingen. Ik verwacht dat ik alles netjes heb achter gelaten zonder risico's te nemen op het gebied van veiligheid.

Eindtest00.jpg Eindtest01.jpg
 

Bijlagen

  • Eindtest05.jpg
    Eindtest05.jpg
    1 MB · Weergaven: 68
  • Eindtest07.jpg
    Eindtest07.jpg
    922,7 KB · Weergaven: 67
  • Eindtest08.jpg
    Eindtest08.jpg
    808,9 KB · Weergaven: 65
  • Eindtest09.jpg
    Eindtest09.jpg
    857,6 KB · Weergaven: 65
  • Eindtest12.jpg
    Eindtest12.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 67
  • Eindtest18.jpg
    Eindtest18.jpg
    790,7 KB · Weergaven: 66
  • Eindtest19.jpg
    Eindtest19.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 68
  • Eindtest06.jpg
    Eindtest06.jpg
    965,3 KB · Weergaven: 63

CDK

Forumguru
Qua design vind ik het niet bij je auto passen, maar de extra's tov OEM systemen maken dit waarschijnlijk goed :) Bedankt voor het delen van je inbouw ervaring.

Greetz Corné
 

Kiswum

Forumguru
Ik deel je mening, als je iets wilt hebben dat bij het interieur past, dan is dit niet de beste oplossing.
Er zijn eventueel andere dashboards beschikbaar, ik vermoed dat een glanzende cover beter aan zou sluiten aan het geheel, maar glans in de auto vind ik niets. Deze radio maakt met de specs veel goed :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
é Kiswum, mooie tutorial hoor! alleen heeft Skodaforum.nl nu een server bij moeten kopen om telkens al die foto's te laden als ik je topic open! :laugh:
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] een server bij moeten kopen om telkens al die foto's te laden als ik je topic open!
Elke keer als ik het topic open en probeer bij de nieuwste posts te komen, blijft mijn scherm uit zichzelf een hele tijd telkens opnieuw terugspringen naar eerdere posts, vermoedelijk totdat al die foto's geladen zijn.
Mede hierom het pleidooi (aan de stamtafel gedaan) om foto's vóór plaatsing terug te brengen tot mag 640 pixels hoog of breed; dan passen ze gewoon en kost het laden hoegenaamd geen extra tijd.

Nog een tip voor de toekomst: als zo'n uitgebreide handleiding in Word wordt gemaakt en opgeslagen als pdf, dan heeft dat voor de gebruikers het grote voordeel dat ze het in één keer (inclusief de plaatjes) kunnen printen en meenemen naar de auto.

Evengoed veel dank voor de moeite!
 
Bovenaan Onderaan