Roestende achterwielophanging (S2C <2 jr oud)

andrehj

Forumguru
Gisteren keek ik onder de auto (Superb Combi van 08/2011) en zag het volgende:
RoestAchterwielophanging.jpg
Vele delen van de achterwielophanging blijken te roesten, waarbij de roest begint op scherpe randen, die niet zijn afgerond en niet voldoende zijn gelakt.
Van een zinklaag is al helemaal geen sprake. (Blijkbaar wordt alleen het dunne plaatwerk van verzinkt staalplaat gemaakt).
Ik vraag mij het volgende af:
  1. Valt die onder de garantie? (Ik zal binnenkort eens met de dealer contact opnemen, want de auto zit nog in de fabrieksgarantie).
    Op http://www.skoda.nl/service/onderhoud-en-reparatie/garantie.aspx vond ik het volgende:
    Lakgarantie Lakgarantie houdt in dat je herstelgarantie hebt voor de autolak indien er sprake is van materiaal- en/of fabricagefouten. De garantie betreft een periode van drie jaar na de afleveringsdatum van de auto.
  2. Hebben anderen hier ook last van? Wil iemand anders ook eens een foto van zijn achterwielophanging maken (foto is gemaakt van bij het linker achterwiel, van achter naar voor genomen).
  3. Als het er binnen twee jaar al zo uit ziet, wat mag ik dan verwachten als de auto 10 jaar oud is? (Ik ben geen leaserijder die elke vier jaar in een nieuwe auto zit.:()
 

Atria

Actief lid
Ik heb een Octavia II gehad en een leon II met dezelfde achterwielophanging en dezelfde roestvorming (beide al na een jaar). Collega met Octavia en VW Touran Exact hetzelfde. Het ziet er inderdaad niet niet uit, maar heeft verder geen consequenties. Ik had het zelf met zwarte tectyl behandeld.
 

Cordoba

Forumguru
Die randen zien er inderdaad behoorlijk roestig uit. :( Ook de wartel van de remleiding?? die ik onder het bakje zie, heeft aardige roestsporen. De roest op de vering zou normaal kunnen zijn, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Ik vraag me af of die roestige randen nu zijn ontstaan door roest van binnen uit (slecht ontvetten, na dieptrekken van het bakje? waardoor de lak in de hoeken snel los laat, en de rand zelf misschien door interne stress (van het dieptrekken) of oppervlakteschade bij het inklemmen.

Overigens denk ik niet dat dit onder de lakgarantie valt, omdat het echt over de ophanging gaat. Je kunt natuurlijk wel proberen of je dit onder het kopje 'veiligheid' kunt vangen (kan niet precies de functie van het 'bakje' beoordelen).
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een Octavia II gehad en een leon II met dezelfde achterwielophanging en dezelfde roestvorming (beide al na een jaar). Collega met Octavia en VW Touran Exact hetzelfde. Het ziet er inderdaad niet niet uit, maar heeft verder geen consequenties. Ik had het zelf met zwarte tectyl behandeld.
Gezien het aantal auto's wat je gehad hebt rij je niet al te lang in dezelfde auto (leaserijder?). Ik kan me voorstellen dat je je er dan niet druk over maakt. Ik wil echter wat langer met mijn auto doen, en maak me er dan wel druk over.
 

andrehj

Forumguru
Ook de wartel van de remleiding?? die ik onder het bakje zie, heeft aardige roestsporen. De roest op de vering zou normaal kunnen zijn, daar durf ik geen uitspraak over te doen.
(kan niet precies de functie van het 'bakje' beoordelen).
Dat is geen wartel, maar de pneumatische leiding van mijn MAD veerbalgen (afgeschermd door een soort veer en een tule).
Roest op de veren vind ik ook geen probleem en wordt bovendien veroorzaakt doordat de balgen er langs schuren. De veren hebben daarvoor voldoende wanddikte en zijn bovendien eenvoudig te vervangen.

Het bakje (waarvan de randen dus roesten) is de wieldraagarm. Eén zijde is verbonden met het wiel, het ander eind met een scharnier, en de veer duwt er dus tegen. Behoorlijk belangrijk dus...
 

Cordoba

Forumguru
Op de foto lijkt het een soort afdekkapje, maar vanwege de veer had ik al geconcludeerd dat het toch wel iets meer was, maar had het niet ingeschat als deel van de draagarm. Maar dit maakt wel dat je het uit veiligheidsoogpunt dus zeker aan de orde kunt stellen.

Overigens lijkt mij het effectief stoppen van de roest, een lastige opgave. Als ik het zo inschat zou dat het stralen van de randen van de draagarm zijn (en dus demontage), en dan vervolgens tectyleren. Je kunt 'ns vragen wat de marge is bij de sterkte van de draagarm: tenslotte moet ie ook in roestige toestand nog sterk genoeg zijn om alle gewicht te dragen, inclusief de klappen bij het rijden door een gat of over een hobbel.

De 'wartel' leek mij ook al richting schokbreker te gaan, maar met die MAD-balgen is het duidelijk.:)
 

andrehj

Forumguru
Overigens lijkt mij het effectief stoppen van de roest, een lastige opgave. Als ik het zo inschat zou dat het stralen van de randen van de draagarm zijn (en dus demontage), en dan vervolgens tectyleren.
Dat stoppen is precies mijn probleem. Mijn idee is iets vergelijkbaars: Hele zaak demonteren, stralen, verzinken (heb nog wel wat contacten bij een verzinkerij) of poedercoaten en daarna weer monteren. Nogal een klus, en zeker omdat dit volgens mij door de fabriek had moeten gebeuren.
Even ter vergelijking: Voor mijn Superb had ik een Laguna van 1999, die na 12.5 jaar minder roest had aan de onderzijde dan een 2 jaar oude Superb...
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat we hier zo'n beetje hetzelfde over denken andre, juist om het te stoppen schreef ik niet simpel alleen 'tectyleren'.
 

s-line

Forumguru
Dit is een normaal verschijnsel hoor dit hebben alle VAG auto's met dit onderstel.
De zwarte coating/verf is zeer dun en het heeft allemaal behoorlijk wat te leiden daar onder hoor, lees steentjes, regen,sneeuw, pekel etc.
Geen zorgen om maken en valt zeker niet onder de garantie.
Vrg.michiel
 

andrehj

Forumguru
Het kan best zo zijn dat alle VAG auto's dit hebben, maar dat maakt het natuurlijk nog niet normaal. Deze corrosiebescherming is gewoon duidelijk onder de maat. Binnenkort maar eens zeggen wat de dealer ervan zegt.
 

ertromp

Forumguru
P1020070.JPG

Ook op mijn Octavia van 2010 zie ik roest aan de felsranden van de draagarmen.

Het is dus een breder Skoda fenomeen. Het is niet iets om je zorgen over te maken aangezien m'n Mercedes van 42 jaar het ook heeft en gelukkig ook nog steeds rond rijdt. Wel vindt ik het slordig dat zoiets wat toch te lijden heeft onder omstandigheden niet beter is afgwerkt.
 

s-line

Forumguru
Ik denk dat de dealer er niets van zegt,en dat hij van binnen je uitlacht en denkt dat je je er druk ommaakt!!!
Ik heb op mijn werk ook veel bmw's en die hebben dit ook allemaal hoor aan de onderzijde
 

Noord26

Forumguru
Ach, je houd het niet tegen met de NL winters icm het strooizout. Laat iemand zijn 1 jaar oude auto van 2ton maar op de brug zetten, die zal hetzelfde zien. Enige oplossing zou zijn emigreren naar een land waar het niet zoveel regent en al helemaal nooit vriest.
 

andrehj

Forumguru
Ach, je houd het niet tegen met de NL winters icm het strooizout. Laat iemand zijn 1 jaar oude auto van 2ton maar op de brug zetten, die zal hetzelfde zien.
Dat vind ik toch te makkelijk. Onze vorige auto, die maar net iets meer dan de halve nieuwwaarde had van onze huidge S2C had dit niet, en die was 12.5 jaar oud toen ie weg ging. Maar ja, dat was dan ook een goed tegen roest beschermde Renault Laguna.
 

Gieliovd

Forumguru
Eigenlijk een onvermijdelijk fenomeen met de manier waarop dit metaal verwerkt is.

Scherpe randen zijn moeilijk te coaten. Bij industriële apparatuur wordt dit heel dik gecoat, bij auto's dun.. dan krijgt je dit. Het gevolg zal uiteindelijk zijn dat de vlakke delen hun verf kwijt gaan raken.

Voordat het effect gaat hebben op de constructie zijn we erg veel jaartjes verder. Maar ben het met je eens, het is belachelijk dat het niet beter wordt beschermd, lekker laagje erover. Maar ja, verf is duur, weegt zwaar, elke extra handeling is prijzig.
 
Voor u gerust te stellen, mijn superb is een maandje oud en heb net hulpveren laten installeren bij de dealer.
Op verschillende delen dan de ophanging waren nu al duidelijke sporen van roest merkbaar, heb er gewoonte getrouw foto's van gemaakt. Het zal dan zo maar weer moeten zijn zekers.:greedy:
 
Bovenaan Onderaan