Problemen met de 1e versnelling?

dennis@yeti

Nieuw lid
Heeft iemand ok wel eens problemen om de 1e versnelling in te schakelen?

Ikzelf heb het zelden (en als die niet goed staat voel ik dat op tijd) maar ik heb veel leerlingen (gebruik hem als lesauto) die het zeer regelmatig hebben.

nu let ik er altijd al op dat ze soepel met de pook omgaan, maar het komt dan nog wel voor en het lijkt steeds vaker te gebeuren.

Ik ben nog niet bij de dealer geweest met dit probleem want ik denk vraag het eerst hier of iemand daar ook last van heeft.
(las in een autoblad dat ze er met de Citigo ook last van hadden)
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. Hoor wel regelmatig dat mensen hem niet goed in de 1e versnelling krijgen als hij pas bijna helemaal stil staat.

Als het steeds vaker gebeurd is het meest logische wel een defect wat zich steeds meer gaat openbaren. Bakolie als eens ververst?
 

Monteurtje

Forumguru
Versnellingsbak van een Yeti en een Citigo zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Bij de Citigo is het voornamelijk dat mensen vinden dat die lastig in de achteruit gaat. Dat komt omdat die versnelling rechte vertanding heeft.
Misschien kun je de versnellingspook/kabels even laten afstellen bij de dealer. Dat is niet veel werk. Misschien dat het helpt.
 

Noord26

Forumguru
Het gaat over een Yeti, die bakken zijn toch wel allemaal gesynchroniseerd voor de achteruit versnelling?
 

hemi24

Forumguru
Toch een gevalletje "misbruik"?
Vooral met lesauto's niet ondenkbaar dat het zo nu een dan met wat minder gevoel gaat en daardoor de synchromesh licht beschadigd zijn of worden.
 

dennis@yeti

Nieuw lid
ik laat ze m pas in zn 1 zetten als ze ind stil staan of bijna stil staan (ongelukje daar gelaten want er zijn er bij die lukt het met 20km/u)
en je krijgt m wel mooi op zn plaats maar niet ver genoeg erin (dus de tanden staan dan tegen elkaar )
staat nu 93000 op weet niet hoelang de bakolie normaal mee gaat eigenijk!?

dat van de kabels kan ik ind wel eens navragen
 

Monteurtje

Forumguru
Het gaat over een Yeti, die bakken zijn toch wel allemaal gesynchroniseerd voor de achteruit versnelling?

Het gaat inderdaad over een Yeti. Maar de TS haalt een de Citigo erbij, namelijk het volgende:
"ben nog niet bij de dealer geweest met dit probleem want ik denk vraag het eerst hier of iemand daar ook last van heeft.
(las in een autoblad dat ze er met de citigo ook last van hadden) "

Daar heb ik op gereageerd zodat die 2 dingen niet door elkaar gaan lopen anders wordt het verwarrend. Van de Citigo is constructief, dat de achteruit soms lastig gaat.
 

dennis@yeti

Nieuw lid
Het gaat inderdaad over een Yeti. Maar de TS haalt een de Citigo erbij, namelijk het volgende:
"ben nog niet bij de dealer geweest met dit probleem want ik denk vraag het eerst hier of iemand daar ook last van heeft.
(las in een autoblad dat ze er met de citigo ook last van hadden) "

Daar heb ik op gereageerd zodat die 2 dingen niet door elkaar gaan lopen anders wordt het verwarrend. Van de Citigo is constructief, dat de achteruit soms lastig gaat.


ik begreep uit het verhaal dat dat ook om de 1e versnelling ging vandaar dat ik dat aankaarten, maar ik kan me vergissen
 

Noord26

Forumguru
Hoe lang de bakolie normaal mee moet gaan staat zeker in je boekje. Aangezien de auto als lesauto wordt gebruikt, zal er meer mee geschakeld worden als een normale auto. En zal de bak meer de verduren hebben.
 

snel

Actief lid
is de vrije slag gecontroleerd en wordt pedaal helemaal in geduwd kan mij voorstellen dat kleine mensen hier problemen mee hebben bij een yeti pedaal komt nogal hoog terug in combinatie stoel hoogte verstelling en koppeling slijttage
 

dennis@yeti

Nieuw lid
is de vrije slag gecontroleerd en wordt pedaal helemaal in geduwd kan mij voorstellen dat kleine mensen hier problemen mee hebben bij een yeti pedaal komt nogal hoog terug in combinatie stoel hoogte verstelling en koppeling slijttage


ja koppeling voelt verder prima en wordt dan altijd volledig ingetrapt
 

beukie

Nieuw lid
Hallo,
Probleem heb ik ook af en toe (Yeti 1.2TSI 2010 ca 50.000 km) bij stilstaan in vrij en vervolgens in de één zetten.
remedie: ontkoppelen, dan nogmaals koppeling intrappen en dan lukt het bij altijd wel zonder problemen.
 
Bovenaan Onderaan