Ombouw Premium Carkit rSAP only > rSAP + HFP

es2

Lid
In de Superb Combi van mijn vrouw zat nog een "oude" af-fabriek Premium Bluetooth module die alleen via rSAP een telefoon kon verbinden, de 5N0 035 730 B. De module zit onder de bijrijderstoel. Voor de Nokia van mijn vrouw geen probleem, want Nokia ondersteunt rSAP. Maar mijn Nexus One (Android) kon daar niets mee omdat deze alleen via HFP kan verbinden.

Als workaround heb ik ooit een dubbele SIM-kaart aangevraagd en tijdje een oude Nokia gebruikt als ik met de auto van mijn vrouw onderweg was. Wel omslachtig allemaal maar het werkte. Ik weet dat er een app voor Android is dat rSAP ondersteunt, maar dan moet je telefoon rooten. Na een aantal vergeefse pogingen hiertoe heb ik de moed maar opgegeven en naar een andere, meer toekomstgerichte oplossing gezocht. De Nokia van mijn vrouw wordt nl. binnenkort ook vervangen door een iPhone of en Android-telefoon.

Op Ebay heb ik voor 100 euro een nieuwe Premium Bluetooth module gekocht die zowel rSAP als HFP ondersteunt. Dit is de 5N0 035 730 D. Deze wordt nu ook verbouwd volgens mij vanaf MY2011. Je kunt ook de 3C8 035 730 A bestellen. Volgens mij is deze identiek aan de 5N0 035 730 D maar staat er alleen een ander serienummertje op. Deze Bluetooth Modules ondersteunen het witte Maxidot schermpje. Dus let wel op dat je de goede koopt!

Het verwisselen van de modules is simpel en 10 minuten werk:

1. Contact uit

2. Schuif de bijrijderstoel helemaal naar achter en haal het grijze afdekkapje los. Hieronder zit de module. Deze zit vast met 3 boutjes. De achterste 2 boutjes kun het beste losdraaien door de bijrijderstoel naar voren te duwen. Via het achterportier onder de bijrijderstoel kun je er beter bij.

3. Los? Dan haal je de paarse plug en de brede connector eruit.

4. Vervolgens sluit je de nieuwe module aan en draai je het hele zaakje weer met de 3 schroeven vast. (TIP: Probeer de module eerst even uit voor je 'm vastzet)

En voila: mijn Nexus One werd direct herkend. Ook de Nokia van mijn vrouw doet het probleemloos. Oh ja....voor de volledigheid: Dit alles in combinatie met een Amundsen (RNS-310).

Mijn eerste bevindingen:

+ rSAP en HFP worden ondersteund
+ Telefoon kan nog worden gebruikt als deze is aangesloten (mail ontvangen, whatsapp etc)
+ Betere geluids- en gesprekskwaliteit (achtergrond- en rijgeluid is weg)
+ Ontvangen SMS blijft zichtbaar op Maxidot (Op Columbus schijnt dan SMS'en ook mogelijk te zijn, geen idee want die heb ik niet)
+ Batterijstatus wordt getoond

- Bluetooth audio werkt nog niet via de Amundsen (Amundsen vraagt wel om Bluetooth audio in te schakelen. Na een bevestiging blijft het stil. Werkt dus niet, maar daar zal vast via VAG-COM nog een instelling moeten worden veranderd. Boeit me ook niet zo want ik gebruik het toch niet. Ik heb MDI met een USB-stick vol muziek).

Conclusie: ik ben tevreden. Het is plug and play. Er zijn meer mensen die de oude modules hebben verwijderd. Het internet staat er vol mee. Het schijnt wel zo te zijn dat er na de omwisseling in VAG-COM een aantal foutmeldingen staan over de module. Dit schijn je te kunnen voorkomen door de accu los te koppelen voordat je de module verwisselt. Maar nadat je de accu weer aansluit heb je tijdelijk een hele kerstboom aan lampjes op je dashbord. Daar word ik nou niet geruster op. Ik heb liever een aantal "onzichtbare" foutmeldingen in VAG-COM die ik er bij de volgende beurt uit laat halen. Dan kunnen ze gelijk kijken naar bluetooth audio.

Dus....nu heb ik nog een tweedehands rSAP only BT module (5N0 035 730 B) in de aanbieding... :)

LET OP: Bij mij is de omwisseling gelukt. Dat is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook gaat werken. Dit is mijn ervaring. De ombouw is geheel voor eigen risico.
 
Es2, weet jij of dit dezelfde module is als in een passat gebruikt is (2005)? Wellicht heb ik dan wel intresse! Kan het morgen even nakijken. Wat moet hij kosten?
Ps. Welke regio woon je?
 

es2

Lid
@baartje: Dat gaat volgens mij niet lukken.
Vanaf MY2009 werd deze module in de Passat geïntroduceerd als ik me niet vergis.
En let wel op dat de module wordt verkocht zonder kabelset en microfoon. Dus als je nog geen telefoonvoorbereiding hebt moet je alle bedrading nog gaan aansluiten.

Dit is 'm:

IMG_20111018_185541.jpg
 
Hummm...zal het toch eens nakijken. Het probleem is, dat de module die nu in de auto zit, kapot is. Dus er zit telefoonvoorbereiding in. Echter is dit de voorbereiding met die 'bobel' op het dashboard. Maar de auto heeft wel de boordcomputer+. Heb ergens gelezen dat dit dan toch zou moeten werken.
Ik zoek het even na. Enig idee wat hij moet gaan kosten?
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Als je alleen de module moet vervangen onder de stoel valt het wel mee. De 'D' module werkt alleen op nieuwere modellen met een nieuw instrumentcluster.
Als je een telefoon met Rsap hebt kun je ook de B of C gebruiken. Ben zelf bezig met inbouwen en heb de kabel bestelt bij carsystems.pl inclusief antenne en mic. kost Eur 69,-

kijk voor meer info eens op octavia vrs of myturbodiesel.com
 

GewwiT

Lid
Even een schopje aangezien ik van het weekend ook mijn Novero HT-2 module heb vervangen door een Novero HT-4.
Voor de mensen die op zoek zijn, via Marktplaats heb ik een "3C8-035-730-B" module op de kop getikt en deze aangesloten op mijn O2. Ook bij mij werkt alles perfect, zowel met RSAP als met HFP voor iPhone en andere toestellen.
Het grappige is dat de module van iemand was met een Golf V, waar deze niet in werkte, echter bij mij wel perfect. We hebben toen mijn RSAP only HT-2 module getest in zijn Golf V en warempel, deze werkte bij hem wel perfect. Dus uiteindelijk naar beide tevredenheid de modules geruild.
 

mikehotel

Actief lid
@GewwiT:
Ik heb recentelijk dezelfde truc uitgehaald en nu kan de iPhone ook met BT gekoppeld worden. Volgens de specificaties zou ik ook muziek van de telefoon draadloos kunnen streamen, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Lukt dat bij jou wel?
 

Neptukker

Forumguru
Het grappige is dat de module van iemand was met een Golf V, waar deze niet in werkte, echter bij mij wel perfect. We hebben toen mijn RSAP only HT-2 module getest in zijn Golf V en warempel, deze werkte bij hem wel perfect. Dus uiteindelijk naar beide tevredenheid de modules geruild.
Als ik op andere fora goed opgelet hebt dan komt dat door het MFA dispaly tussen de kilometer- en toerenteller. Deze moet wit zijn (en niet rood zoals bij Golf V) om te kunnen communiceren met deze module. Iets met een bepaald protocol.
Een uitleg over de mogelijheden van de diverse modules staan hier opgesomt: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Telephone_Retrofitting

De Novero HT-4 met code 3C8 035 730 A is naar mij onderweg. Ik zal melden wat mijn bevindingen straks zijn.
 

Neptukker

Forumguru
Ik kan nu inderdaad bevestigen dat de 3C8 035 730 A module met een Skoda OII FL werkt (rSAP en UHF) en ongetwijfeld ook samengaat met alle ander Skoda modellen met een wit MFA display. Alle inns en outs moet ik nog ontdekken maar de basale dingen werken in ieder geval. Helemaal blij en ik heb de mazzel om voor drie tientjes klaar te zijn. Mocht iemand interesse hebben in de HT-2 module, deze is voor weinig op te halen.

Ik ga nog uitlezen of er verborgen foutcodes gemeld worden via VCDS (vag-com).
 

GewwiT

Lid
@MikeHotel,

Zie je vraag nu pas. Bij mij werkt muziek streaming wanneer ik het geluid harder zet van mijn Galaxy S2, dan komt in mijn Amundsen een melding, BT audio inschakelen? Wanneer ik dan ja kies werkt het. Maar dit trucje gaat niet altijd op, ben er ook nog niet helemaal achter (ik heb zelf het idee, wanneer hij net gekoppeld is).
Wel krijg ik wat extra settings in mijn MFD voor de telefoon, waaronder de audio mode, hier kan je kiezen voor Audio device of Phone only.
 

andrehj

Forumguru
Prijs HT-4 bij dealer...

Naar aanleiding van dit topic ging ik eens in ETKA kijken welke versie er in mijn MJ2012 S2C zit, en dat bleek de 3C8 035 730 B te zijn. Maar toen zag ik ook de prijs: inclusief BTW maar liefst 1096 euro! :shocked:

Dat kan toch niet waar zijn? Uiteindelijk is het maar een plastic kastje met een printje erin, wat bovendien voor rond de 150 euro veelvuldig op internet wordt aangeboden.
Dat er prijsverschillen zijn tussen internet en dealer is bekend, maar hier is het wel erg extreem...
 

Wanderer200

Senior Member
Weet iemand toevallig of een HT-3 module met code 1k8-035-730d wel HFP ondersteund? kan deze goedkoop krijgen maar daarom vermoed ik dat die ook alleen rSap ondersteund.

Kan daarnaast nog een HT-4 krijgen (voor veel meer geld) maar dat is eentje met serie 3C8 035 730 B hierboven lees ik dat de A variant wel werkt... zou er een groot verschil zijn met de B??
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
De laatste werkt zeker, die heb ik ook gehad voordat ik em verving door de Wifi-variant. Van de eerste betwijfel ik of het gaat werken. Wat zegt Google?
 

pieterg

Nieuw lid
Vandaag nieuwe HT-4 module binnengekregen, de 5K0035730g ipv de 5K0035730D die ik besteld had (weet iemand het verschil?). Opzicht werkt ie wel alleen kan ik 1 van de 2 kabels (audio kabel) niet meer aansluiten.....
Wanneer ik muziek afspeel via de BT verbinding wordt dit alleen aan de rechterkant van de auto weergegeven... iemand bekend met dit probleem?
 

dirkkroneman

Forumguru
Foto's misschien voor de duidelijkheid? Wss heb je 2 tulp stekkers. Dan moet je een andere kabel of een verloopstukje hebben. Want die 2 kabels zijn wss rood (Links /Mono) en wit (rechts). Dan heb je idd maar aan 1 kant geluid ;)
 

andrehj

Forumguru
@pieterg :
? Audiokabels? Als je een carkit vervangt heb je toch alleen zo'n multiconnector en een antenneconnector? Zie onderstaande plaatje (uit een S2): Dan hoef je toch geen aparte audiokabels aan te sluiten?
DSC_1653.jpg
 

pieterg

Nieuw lid
Is dat de antenne connector, die aansluiting zit er dus niet meer op bij de 5K0035730g. Foto's van de oude en de nieuwe met "loos"kabeltje....

Heb ik nu de verkeerde toegestuurd gekregen?
 

Bijlagen

  • WP_20140418_005.jpg
    WP_20140418_005.jpg
    359,1 KB · Weergaven: 43
  • WP_20140418_002.jpg
    WP_20140418_002.jpg
    328 KB · Weergaven: 45
  • WP_20140418_003.jpg
    WP_20140418_003.jpg
    293,4 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ja, de roze is de antenneconnector. Die heb je in principe ook niet nodig als je HFP gebruikt.
Maar je hebt nu wel een oud type carkit gekocht, die dus helemaal geen rsap ondersteunt. Of dat een probleem gaat worden weet ik niet.
 
Bovenaan Onderaan