Octavia Ambition Business Line 1.2TSI

maartenv84

Senior Member
Zoals ergens anders gemeld heb ik op zaterdag 25 juni de nieuwe Skoda opgehaald.

Ik heb de volgende uitvoering:
Octavia Combi 1.2 TSI handgeschakeld
Black Magic
Ambition Businessline
Bluetooth en Multifunctioneel stuurwiel
electrische ramen achter
Sunset
4 extra speakers achter
17" Pallas velgen

en erbij gekregen: DVD spelerset voor de kids :)

Foto's volgen zodra ik thuis ben. Op m'n werk geeft ie problemen met uploaden.

Ik ben echt enthousiast over de auto en het vermogen valt mij helemaal niet tegen (hiervoor een Megane 1.6 gereden, die lijkt wel trager). Wel ben ik benieuwd naar de eerste rit in/naar de bergen. Maar dat zal pas met de wintersport worden.

heavy

Actief lid
Gefelicteerd, dat van het vermogen kan ik beamen.
Mijn voorloper was ook een megane 1.6 met iets van 100 Pk, was niet vooruit te krijgen en wat een kabaal op de snelweg.

BTW "mijn" Megane begon al onderdelen te verliezen na 5.000 Km

Mijn O2 is Vrijdag middag geleverd en 's avonds vertrokken naar Oostenrijk, valt mij niet tegen in de bergen.

maartenv84

Senior Member
Hierbij dan ook even een foto vanuit zijn jonge maanden:
IMG570-1.JPG

Nu dan even een update na ruim 25.000 km.
Allereerst moet ik zeggen dat de auto heel erg goed bevalt. Vooral de enorme ruimte wordt regelmatig aangesproken. Vaak zijn we in het weekend met de 2 kinders ergens op pad. En dan is het heel handig dat je zonder problemen de kinderwagen en toebehoren + verzorgtassen achterin kan gooien. Daarnaast mis ik in het gebruik van de auto helemaal niets. Alles werkt naar behoren. Zeker de bluetooth vind ik erg handig. Deze kan ook terwijl ik aan het bellen ben, het gesprek overnemen in de auto. Vind ik erg praktisch.

Afgelopen week in op pad geweest in Oostenrijk. Dan is de ruimte (en het skiluik) helemaal fijn! Ik moet bekennen, ook op de Autobahn en in de bergen is het vermogen van de auto mij helemaal niet tegen gevallen. Het verbruik neemt inderdaad exponentieel toe naarmate je harder gaat rijden, maar ook hier kan ik het vergelijk maken met een peugeot 207 met 1.4 benzine moter. Qua verbruik incl. autobahn met regelmatig 170-190km/h en berg op had ik bij terugkomst in NL een resultaat van 7,8L op 100km (gemeten op heen en terugweg). Daar zat ik met de 207 echt boven de 8 liter/100km en had ik bij lange na niet de snelheid die de O2 wel haalt. Laat staan het gemak waarmee we met 3 man + 3 paar ski's en bagage in de auto konden zitten.

Tot op vandaag nog helemaal geen problemen gehad. Nog nul waarschuwingslampjes zijn gaan branden en ik ben slechts 1 keer in de garage geweest en dat was voor de winterbanden.
Daar kan ik mensen wel iets over aanraden: Indien je met gewone sneeuwkettingen wilt rijden, laat je winterbanden dan niet op 225/45R17 monteren. Dan moet je namelijk de dure loopvlakkettingen kopen.

Kortom, ik ben heel tevreden over deze auto. En ik weet mij echt geen minpuntjes te bedenken. Hoogstens het rijdgeluid in de auto. Maar dat wist ik van te voren. In vergelijk met de Audi A4 is het verschil echt groot. Maar of je deze met een premium auto mag vergelijken wat geluid betreft, weet ik niet. In vergelijking met een Ford Focus maakt het helemaal niet veel uit.

maartenv84

Senior Member
Wat zijn jouw ervaringen mbt stugheid / drempels e.d.

Sorry voor de late reactie... Ik heb niets te klagen wat betreft stugheid en drempels. In de buurt van mijn huis liggen een aantal stevige drempels. Maar daar kan je met aangepaste snelheid makkelijk overheen. Het zijn drempels in een 30km/h zone, waar je absoluut niet met 30km/h overheen kan. Maar gewoon in z'n 2 zonder extra gas geven, kom je er comfortabel overheen.

wat dat wielkeuze ben ik ook echt tevreden.

Na zo'n 42.000km heeft er iemand zijn Renault Megane op een kruispunt in de zijkant van mijn O2 geparkeerd. Ik rijd nu dus tijdelijk in een 1.4TSI met 16" eco banden. Dat verschil is echt groot. Zeker bij de wat langere bochten met hogere snelheid (zeg maar 70km/h+, de doordraaiers op de snelwegen dus), heb ik het gevoel dat de auto (of banden) wat minder kunnen hebben. Het beetje extra vermogen is op de snelweg zeker handig.

En wat mij nog opvalt na een aantal testjes... Bij mijn rijgedrag op de snelweg is de 1.4 zuiniger dan de 1.2. Ik rijd eigenlijk nooit harder dan de toegestane snelheid. Bij de stukken van 120km/h zit de 1.4 nog onder de 6l per 100km. Dat haal ik bij mijn 1.2 eigenlijk niet.

maartenv84

Senior Member
Bij verandering van werkgever hoort ook dat je de auto moet inleveren. Met pijn afscheid genomen van de Octavia. Wat was het een fijne en degelijke auto.
Het enige lampje dat in ruim 50k is gaan branden, is het lampje voor de verlichting: 1 kapot dimlicht.

Bij de nieuwe werkgever is het nog even afwachten wat het gaat worden. Zodra ik zelf kan kiezen, zou ik mij zo in de nieuwe octavia zien zitten. Maar ik zal het eerst met een shortlease auto moeten doen.

Bovenaan Onderaan