Korte impressie Opel Zafira Tourer

Darkside

Forumguru
Ik heb onlangs even kennis kunnen maken met de Opel Zafira Tourer. Het ging om een 1.4T (140pk) cosmo versie.
Nu ben ik niet zo'n MPV liefhebber. Maar de Zafira Tourer ziet er niet slecht uit. En was toch enigszins benieuwd of hij zich kon kwalificeren als opvolger voor de Octavia.

Uiterlijk:
Smaken verschillen natuurlijk. Maar het uiterlijk is een van zijn sterke punten vind ik. Hij ziet er mooi en statig uit. Hij was wel wat lager dan dat ik verwacht had op basis van de foto's op het web. Dat geeft hem een mooi uiterlijk wat wel wat weg heeft van de S-Max (beetje plat en sportief).
Het demo model was voorzien van een set 19" wielen. En dat is zeker aan te raden als het binnen het budget past. Hoewel niet IRL kunnen aanschouwen, denk ik dat 17" wielen een beetje ielig zullen lijken. (waar gaat het heen als 17" eigenlijk al te klein is).
De algemene indruk is dat het een goed afgewerkte auto is met een net voorkomen. Het busjes gevoel wat sommige MPV's hebben is de Zafira Tourer vreemd.

Interieur:
Binnen word je verwelkomt met een bekend Opel interieur. Wie een insignia of astra gezien heeft zal zich gauw thuis voelen in de Zafira. Hoewel er vele knopjes op je afkomen is het goed ingedeeld. De kwaliteit van het dashboard is goed in orde. Alles sluit netjes op elkaar en voelt zacht en kwalitatief aan.
De AGR stoelen zijn een waar genot. Voor wie het nog niet weet. De AGR stoelen die opel in verschillende modellen levert zijn speciaal gecertificeerde stoelen die rugklachten moet voorkomen. Certificaat of niet. De stoelen bieden door de vele instel mogelijkheden gewoon een erg prettige zit.
De stoel is goed in hoogte te verstellen. En het verlengbare zitvlak zorgt er voor dat ook je bovenbenen goede ondersteuning vinden. De stoel is goed te kantelen en biedt tevens goede zijdelingse steun. Ook de hoofdsteun is goed naar voren te halen en samen met de uitgebreide lendesteun verstelling maakt het zeer prettig zittende stoelen. Wat mij betreft in de klasse van Volvo en BMW. En bijna al reden genoeg om een Opel aan te schaffen.

Ruimte:
Een MPV neem je natuurlijk voor de ruimte. Die is volop aanwezig op de voorstoelen. De goede verstelbaarheid van het stoer maakt dat je prettig zit. En het speciale 'helikopter' voorruit zorgt er voor dat je een heel open gevoel hebt. Deze voorruit is heel handig bij hooggeplaatste stoplichten. Maar kan vervelend zijn als de zon laag staat. Gelukkig kan je elektrisch scherm er voor plaatsen zodat je daar geen last meer van hebt.
De opberg vakken in de deur vallen kwa grootte wat tegen. En het dashboard kastje bestaat uit 2 delen. De onderste helft is wat krapjes en het bovenste gedeelte is wel behoorlijk diep.
Bij de armsteun heeft Opel een ingenieus systeem bedacht. Je kan niet alleen wat kwijt in een opbergvakje in de armsteun. Door deze naar achteren te bewegen komen er 2 bekerhouders te voorschijn. Ook deze kan je naar achteren bewegen waardoor er een extra opbergvak opduikt.
Dit vak is behoorlijk groot en je kan we veel spullen (uit het zicht) in kwijt. Wel is het niet zo netjes afgewerkt met zachte en/of antislip materialen.
Ook het heen en weer bewegen van de onderdelen voelt wat gammel. Het gaat overigens wel erg makkelijk en vergt weinig kracht.
Het is mijn inziens toch een groot pluspunt kwa opbergruimte.
Mooi is ook de sfeer verlichting die zich daar bevindt.

2e rij
Een van de tests die ik zelf altijd uitvoer is of ik 'achter mezelf' kan zitten. Ben ongeveer 1m90 en dat is niet in iedere auto mogelijk. Zeker niet comfortabel.
De octavia is daar een uitblinker in. En ook MPV's scoren over het algemeen goed op dit onderdeel.
De Zafira scoort ook een voldoende. Al had ik wel wat meer beenruimte verwacht. Wel is de achterbank wat hard en staat de leuning behoorlijk recht op.
Het zou fijn zijn als deze enigzins te kantelen waren (wat de s-max bv wel kan (dacht ik)
De stoelen zijn los een en weer te schuiven voor meer beenruimte of meer bagageruimte. De buitenste stoelen zijn nog een gedeelte naar buiten te verplaatsen waardoor de middelste stoel zich kan omtoveren tot een riante armsteun. Een mooie uitvinding. In de deuren bevinden zich bekerhouders. Ook is er op de achtebank nog een opbergvakje aanwezig. Genieten is het van het panoramische dak. Zodat ook de achterpassagiers kunnen genieten van het mooie weer.
Wel staan de stoelen erg hoog. Waardoor ik met mijn kruin het plafond raak als ik netjes zit. Dat betekend dus een beetje schuin zitten in het 'gat' van het panoramische dak. Of een beetje onderuit (wat weer vermoeilijkt wordt omdat de leuning niet kan kantelen)
De prijs van de lage daklijn en niet met een busje rondrijden dus.
Maar over het algemeen zeker niet slecht uit te houden. En de kinderen zullen zich daar prima vermaken.

3e rij/bagage ruimte
De derde zit rij is niet standaard (vorige generatie had dat wel). De test auto was wel voorzien van een derde rij.
De laadruimte is volgens de specificaties 710liter. Een enorme hoeveelheid.Wat voornamelijk bereikt wordt door de hoogte en niet de diepte van het laadruim.
Met bepaalde voorwerpen kan dat dus nog even oppassen zijn. Wat ik miste was een afdekzeil. Niet gevraagd of die miste of als optie te bestellen is.
Maar zo liggen je spullen wel heel open. Jammer als echt blijkt dat dit niet aanwezig is.
De 3e rij is makkelijk uit de vloer omhoog te toveren. Dan blijft er wel heel weinig bagageruimte over. Denk aan een AH tas.
Ruimte op die derde rij is nagenoeg nihil. Echt bedoelt voor kinderen. En dan moeten de personen voor hun stoel ook nog wat naar voren schuiven. Ook het betreden tot de 3e rij is een beetje een acrobatische kunst. En niet bedoelt voor je (schoon)ouders. Of juist wel :smirk:.

Maar met de stoelen neergeklapt is er meer dan voldoende ruimte.

Rijden
Natuurlijk ook een belangrijk onderdeel. De auto was voorzien van een 140pk sterke benzine motor. Een bekende bij Opel en een fijne motor als je het mij vraagt.
Hoewel ik voorstander ben van de TSI motoren (zij lijken wat krachtiger) is de 140pl een prima metgezel voor de zware Zafira. Geen stoplicht sprinter maar voldoende power om comfortabel te cruisen. En ook op de snelweg lekker met 160 is het goed te doen.
Wind en bandengeruis worden netjes tot een minimum. En dat maakt de auto comfortabel. Het is geen bochten ridder. Je moet wel rekening houden dat je met een hogere en zwaardere auto rijdt dan de Octavia. Zeker bij rotondes op binnenwegen is dat het geval. Al is hij goed te corrigeren mocht je iets te hard aankomen.
Al met al een goede indruk van een kleine 40km (helaas geen tijd voor meer km's)

Het overwegen waard?
Tja. Het is heel wat anders dan een station. En persoonlijk had ik iets meer ruimte verwacht. Zeker op de achterbank. Maar hij slaagt wel voor zijn ruimte test.
En ik zou er wat dat betreft geen moeite mee hebben.
Het zijn wel wat kleine dingen die ik jammer vindt. Zoals het afwezig zijn van een afdekzeil. En de beperkte mogelijkheid van 1000 liedjes te lezen van de USB HD die ik gebruik. (welke ook niet uit het zicht is op te ruimen).
Maar het navigatie scherm en de bediening is wel weer erg prettig. En door de hoge plaatsing netjes af te lezen.
Hij zou als vervanger op de lijst kunnen komen te staan. Als hij niet zo duur was geweest. Het gereden exemplaar (met een uitrusting die ik zelf ook zou aanvinken) komt op meer dan 37000,- en dat is (voor mij) te duur. Zeker omdat je 25% betaald en er geen 20% versie is. (of je moet GAS rijden).
 

sitechris

Donateur
Ik begrijp uit veel tests dat de 1.4 TSI in zowel Astra als Insignia een wat doodse motor is, wil niet heel erg vooruit. Duidelijk minder dan de 1.4 TSI die bv Skoda aanbiedt.Wat is jouw ervaring? Opel krijgt namelijk veel kritiek op haar turbomotoren.
 

Darkside

Forumguru
De TSI's zijn levendiger. Heb zelf een 1.2 met 105 pk. En als ik die vergelijk met de opel versie (dat is de non turbo 1.4 met 100pk)in een Astra is de 1.2 veel levendiger.
Pakt lekkerder op. Gaat beter door de toeren en rijdt soepeler. Heeft ook meer trekkracht. En dat voor maar 5 pk verschil.
Komt natuurlijk ook omdat de 1.4 van opel iets van 138nm (meen ik) heeft tov de 175. En dan nog over een veel kleiner toerenbereik.
Je moet echt de 1.4 met turbo nemen (dus 120pk) wil je wat power terug krijgen. Die is goed te vergelijken met de 1.2 TSI.
Maar kijk je puur naar PK's zet je daar een 1.4 TSI van 122pk tegenover. Dan is deze weer soepeler.

De opels zijn ook zwaarder dus dat is ook deels een verklaring. Het grote verschil zit hem denk ik in de NM's die over een groot deel beschikbaar zijn bij de TSI's.

De 1.4 met 140 pk is gewoon een fijne motor. Heeft genoeg power en nm's. Zeker in een astra. In de Tourer merk je dat die wat logger is. Maar geen problemen.
Je moet gewoon niet zo nadenken en de PK's loslaten. Maar ga je er over nadenken zijn er levendigere motoren beschikbaar die 140pk leveren.

(schijnen wel zuinig te zijn. Mijn schoonouders hebben een 120pk astra en hebben geen moeite om 1:15 te rijden)
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooie review!

Ik heb zelf 4 jaar met veel plezier rondgereden in het vorige type Zafira, en ben van de zomer overgestap op een Octavia (Combi) nog geen seconde spijt van gehad. Veel van je wat je noemt herken ik ook wel van mijn "oude" auto. Die bagageruimte is kennelijk wel flink vergroot, de mijne had 640 liter. Die was voor m'n gevoel, en precies om de reden die je geeft, minder bruikbaar dan de mindere liters van m'n huidige O2, in m'n O2 kan ik de vakantiebagage makkelijker kwijt dan in de Zafira. Die opbergvakken in deur waren kompleet zinloos bij de mijne, te smal en te diep, geschikt voor kaarten of zo, maar verder niet. Als motor had ik de toenmalige 1.9CTDI, met 120 pk, een geschikte motor voor die auto (maar ik ben wel een vrij relaxte rijder). Verbruik was over z'n hele levensduur ongeveer 6.3 l/100km (terwijl ik nu met mijn O2 op 4.8 l/100km zit). Je conclusies over de 3e zitrij deel ik ook helemaal, geschikt voor acrobatische kinderen, maar soms best wel handig. Qua uiterlijk (op de foto dan, ik heb de nieuwe tourer nog niet in het echt gezien) is ie wel flink verbeterd ten opzichte van de mijne.
 
E

Ex-lid 2926

Mooie en grondige review Darkside. Ik vind de nieuwe Tourer wel geslaagd. De auto is deels gebaseerd op de Insignia en dat is dus ook aan de prijs te zien. De Zafira B, gebaseerd op de Astra, zat prijstechnisch in een lager klasse. In veel landen blijft de Zafira B leverbaar, maar niet in Nederland. De plaats van deze auto wordt volgens Opel ingenomen door de nieuwe Meriva. En ik vraag mij af of dit wel zo'n goede zet is van Opel. De Meriva is absoluut geen verkeerde auto maar heeft door het eerste model wel een erg 65+ imago gekregen.
Volgens mij haalt de nieuwe Meriva ook niet de verkoopaantallen van de vorige en is op de ranglijst voorbijgestreefd door de Koreaanse concurrenten Hyundai IX25/Kia Venga.
 

hemi24

Forumguru
Laatst nog eens in proefgezeten in diverse modelen in een showroom, en als je normaal wilt zitten, is keuze voor de AGR-stoelen een must.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand met een normale rug die rare bult in de rugleuning kan waarderen, die in zo goed als elke standaard Opel stoel zit... :mad:

Als voorloopauto nog een Astra (2008) gehad, daar zat een rare bult in het zitvlak. Ik had toevallig 2 collega's die eveneens een voorloop Astra hadden, en ook die kon het zitcomfort van de standaard zetels niet bekoren.

Op de IAA in de Zafira Tourer gezeten en wat al eerste opviel was de onoverzichtelijke neus, wat toch wel een aanzienlijk deel van de auto is, dus parkeersensoren zijn geen overbodige luxe.
Het woud aan knopjes op de middenconsole had ook wel wat eenvoudiger gemogen...
 

Darkside

Forumguru
Ja de neus is onoverzichtelijk. Maar dat went wel denk ik. In mijn astra kon ik mijn neus ook niet zien. Was geen probleem.
Al vind ik het wel heerlijk dat het in de O2 wel goed zichtbaar is.
De knoppen vind ik niet zo'n probleem. Ben het deels wel gewend uit de oude astra. En de bediening is prima met het stuur te doen. Itt de RNS510 waar je via het stuur geen nieuwe navigatie locatie in kunt voeren bv.
 
Bovenaan Onderaan