Gulf challenger benzine octaan 100 geeft 10 pk extra

Vdub

Actief lid
Ooh, dan verwacht ik dat de overige Pon auto's zodadelijk ook worden
ingeruild voor een auto met skoda logo, want als je eenmaal besmet bent
met het skoda virus, dan wil je niet anders....... ( of zal het zo'n vaart niet
lopen ? )

Heb je hem intussen al bij Jeroen op de rollenbank gehad ?
Ben wel benieuwd, kan je wel zeggen dat de mijne RS 1 stage 2 verschrikkelijk snel was en de motor een hele mooie loop had , totaal geen
turbogat meer aanwezig ( bijna 250 PK en 385 NM )

Nou.. ik denk niet dat de andere auto's plaats gaan maken voor nog een Skoda.. Wel lijkt me, naast de circuit V8 DTM een Fabia WRC lookalike voor het circuit leuk..

Ik wil denk ik donderdag als ik tijd heb even gaan rollen aangezien de vrouw die dag vrij heeft(is haar auto) en ik de auto nog even een grote beurt moet doen. Deze AUM motor is iig een moderne 1.8T.. volgens de specs van de JD-site zou ie gechipt 220pk moeten hebben.. vanaf een 2000rpm trekt ie als een bezetene.. zelfs in de 5 zo erg dat je elke keer de neiging hebt om naar 6 te schakelen.. helaas is die er niet..
 

SkodaMan

Actief lid
Klik even op de link en lees het hele stuk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Hoe hoger het octaangetal des te hoger de klopvastheid en des te hoger de compressieverhouding kan zijn. Meer compressie betekent meer vermogen. De motor moet wel geschikt zijn voor een hogere compressie en dus een benzine met hoog octaangetal.

Stop je RON95 in een motor die alleen RON98 aankan dan is het mogelijk dat de motor gaat pingelen (de motor blijft na het uitzetten met de sleutel eventjes doorlopen omdat de benzine door de hoge compressie na-verbrand). Effin, lees de wiki en je weet het, voor nu en nog eens.
 

Ronnie

Forumguru
Stop je RON95 in een motor die alleen RON98 aankan dan is het mogelijk dat de motor gaat pingelen (de motor blijft na het uitzetten met de sleutel eventjes doorlopen omdat de benzine door de hoge compressie na-verbrand). Effin, lees de wiki en je weet het, voor nu en nog eens.
Ik geloof dat je hier iets door elkaar haalt;
Wat jij hier schrijft heet in de volksmond " nadieselen" Dit is inderdaad het nalopen van de motor zonder ontstekingsbron.(veelal veroorzaakt door een onvolledige/slechte afstelling)
Het pingelen is veeeeel gevaarlijker;
Dit ontstaat doordat het mengsel benz/lucht door een hoge compressie reeds ontsteekt voordat de eigenlijke bougievonk er is.
Hierdoor onstaan enorme krachten op de zuigers/krukas, wat vernieling van de motor tot gevolg heeft.
Doormidden gebroken zuigers/drijfstangen, ingebrande gaten zo groot als een euromunt in de zuigers enzovoort.
Gevaar hiervan is dat je het pingelgeluid alleen op lage toerentallen hoort(knikkergeluid), maar op hoge toerentallen niet, maar het is er wel!!
 

Aiii

Lid
Wat nu als je motor gebreken gaat vertonen, omdat je RON95 tanked i.p.v. 98? Kun je dan bijvoorbeeld de Shell aansprakelijk stellen, omdat ze deze benzine weigeren aan te bieden ten faveure van hun Euro95 V-Power? (Pompbedienden en PR afdeling stellen immers dat V-Power een prima vervanger is voor 98, wat ik betwijfel).

Ik moet echt moeite doen wil ik nog tankstations vinden waar nog echte benzine boven 95 te krijgen is. Gelukkig is er in Duitsland nu octaan 100, maar ook die hebben de 98 zoveel mogelijk verwijderd.
 

EdK

Forumguru
Shel aansprakelijk stellen ?? Wel blijkbaar heb je genoeg vrije tijd.
Maar JIJ bent degene die de brandstof in de wagen doet , dus zal de aansprakelijkheid ook wel bij jou liggen lijkt me zo !

Shell bied ook diesel aan , maar als je die erin gooit blaas je je motor naar de filestijnen , en dit kun je ook niet verhalen op Shell !?
Jij tankt , en maakt dus die keuze !
 

Aiii

Lid
Nou ja, ik zal het niet doen, want ik heb geen auto die beschadigt wordt door 95 te tanken. Maar uiteindelijk is tanken wel iets waar een monopolie op heerst van enkele bedrijven. En de meeste van die bedrijven bieden je maar één keus aan en dat is Euro95 of Euro95 met additieven. Je kan wel zeggen dat ik er zelf voor kies om 95 te tanken, maar uiteindelijk heb je als consument geen keus meer.

De tankstations met benzine hoger dan 95 zijn iig op één hand te tellen.
 

EdK

Forumguru
Ik hou gewoon aan wat er in mijn tankdop dekseltje staat en in de (read the ) F#cking manual !
En de BP waar ik voor 99% tank heeft bij mij in de buurt gewoon nog de 95 straight
 

plaza

Forumguru
98
Nou ja, ik zal het niet doen, want ik heb geen auto die beschadigt wordt door 95 te tanken. Maar uiteindelijk is tanken wel iets waar een monopolie op heerst van enkele bedrijven. En de meeste van die bedrijven bieden je maar één keus aan en dat is Euro95 of Euro95 met additieven. Je kan wel zeggen dat ik er zelf voor kies om 95 te tanken, maar uiteindelijk heb je als consument geen keus meer.

De tankstations met benzine hoger dan 95 zijn iig op één hand te tellen.

Ja, dat is eigenlijk een sterke opmerking, in de gebruiksaanwijzing en tankdop staat bij sommige auto's : fuel only ron 98
Maar wat nou als er straks nergens meer 98 of hoger te krijgen is ?
 

Ronnie

Forumguru
98

Ja, dat is eigenlijk een sterke opmerking, in de gebruiksaanwijzing en tankdop staat bij sommige auto's : fuel only ron 98
Maar wat nou als er straks nergens meer 98 of hoger te krijgen is ?
De meeste motoren van VAG zijn uitgerust met "klopfsensoren"
op het motorblok, deze nemen het pingelen waar, waarop de ECU (motronic) het ontstekingstijdstip zal beinvloeden tot het pingelen ophoudt.
'T zal wel vermogensverlies tot gevolg hebben, maar da's beter dan een gat in je zuigers!
Met de huidige auto's moet je toch b.v van de noordkaap tot Kaapstad in een toer door kunnen rijden, ik kan me voorstellen dat ze in zuid Afrika niet op elke straathoek een 98 oct. pomp hebben staan.......
 

EdK

Forumguru
98

Ja, dat is eigenlijk een sterke opmerking, in de gebruiksaanwijzing en tankdop staat bij sommige auto's : fuel only ron 98
Maar wat nou als er straks nergens meer 98 of hoger te krijgen is ?

Tja ik weet je leeftijd niet maar schat die nog laag in !
Niet dat ik een ouwe ... ben maar wat jij nu ter sprake brengt hebben we al eens aan de hand gehad jaren terug !!
Toen hadden we lood in den benzine zitten en vanwege het milieu ( jaha toen al ) mocht dit niet meer en moest hiervoor een vervanger komen !
Dat is toen de euro 95 en 98 geworden !
En had je een heel oude wagen dan moest je maar 98 tanken , zodat je je motor niet beschadigde !

Hoe dit excact zijn intrede heeft gedaan weet ik niet meer maar er zullen hier nog wel meerdere lezers zijn die dit wel weten !
 

Bakkertje

Forumguru
Tja ik weet je leeftijd niet maar schat die nog laag in !
Niet dat ik een ouwe ... ben maar wat jij nu ter sprake brengt hebben we al eens aan de hand gehad jaren terug !!
Toen hadden we lood in den benzine zitten en vanwege het milieu ( jaha toen al ) mocht dit niet meer en moest hiervoor een vervanger komen !
Dat is toen de euro 95 en 98 geworden !
En had je een heel oude wagen dan moest je maar 98 tanken , zodat je je motor niet beschadigde !

Hoe dit excact zijn intrede heeft gedaan weet ik niet meer maar er zullen hier nog wel meerdere lezers zijn die dit wel weten !

Vroegah, ahum nu voel ik me zelfs oud als 31 jarige, ben ik eens met m'n Golf GTI-16v (ja ja een echte Wolfsburg Edition) naar Oost-Duitsland gereden. Toen werd er in Duitsland RON 91 verkocht. Volgens m'n tankdop kon dat erin, dus ik heb dat toen getankt. Maar wat reed die auto toen beroerd zeg. "Gelukkig" waren de 50 liters ook zo op, op de autobahn en heb ik toen gauw weer 95 getankt. Maar dat was nog in de tijd dat je in Duitsland Marken had en in Nederland Guldens, toen de benzine nog niet zo schofterig duur was. Toen poep met een lange oe geschreven werd, de straatstenen nog van hout waren en de politie varkens reed..

Overigens is er nog steeds een 98 met loodvervanger (super plus).
 

___JC___

Forumguru
In Super zit geen loodvervanger hoor. Mn Buick slurpt loodhoudende bezine en die is bijna nergens meer te vinden. Heb een tankstation in Leiden gevonden die nog loodhoudende benzine heeft. Voor de rest moet ik er loodvervanger bij gooien anders gaat ie erg rot lopen.
 

Vdub

Actief lid
In Super zit geen loodvervanger hoor. Mn Buick slurpt loodhoudende bezine en die is bijna nergens meer te vinden. Heb een tankstation in Leiden gevonden die nog loodhoudende benzine heeft. Voor de rest moet ik er loodvervanger bij gooien anders gaat ie erg rot lopen.

Paar geharde kleppen e.d. erin en je kunt 95 tanken..


@Aiii
Wat betreft het op 1 hand kunnen tellen van de 98pompen.. ik heb iig te weinig vingers ervoor want nmw hebben alle 4 of 5 de pompstations in Vorden 98(of V-power), Warnsveld ook, Brummen zelfs Oct. 100
 
Bovenaan Onderaan