Fabia GL 60.000km beurt waarom zo duur?

MarcoO2

Forumguru
Wat was het antwoord van de dealer op deze vraag? Ik neem tenminste aan dat je 'm gesteld hebt?
 

Cordoba

Forumguru
Als je kijkt zijn die prijzen totaal uitgekleed: geen luchtfilter, geen interieurfilter, geen brandstoffilter, en voor benzineversies bijvoorbeeld ook geen bougies inbegrepen (is bij een benzine toch wel een stand dat je aan nieuwe bougies toe bent).
Als je dealer een prijs gegeven heeft met alles erin, kom je dus op een vergelijkbare prijs.
 

surow

Senior Member
Ik heb nog niet gevraagd, na onze afspraak ik gestart onderzoek over prijzen van Skoda.
 
Zoiets was mijn rekening ook. Het is de grootste van de grote beurten. Filters en dergelijke moesten vervangen worden. Daarnaast ook een airco service (advies 1x in de 2 a 3 jaar)... en uiteindelijk een groot deel van mijn netto salaris achter moeten laten....
Tja, auto's houden je arm!
 

The bone collector

Senior Member
De richtprijzen (lees: prijsafspraken) bij de dealer zijn altijd een stuk hoger dan bij de dorpsgarage. Daarvoor krijg je dan wel ook de mobiliteitsgarantie. Het kan zeker wel goedkoper voor gewoon onderhoud.
 

surow

Senior Member
:( "stuk hoger" is bijna 170 euro meer! Dus ik vraag mij af wat ziet dan in 295 Euro prijs? Computer aansluiten?? Voor kleine beurt 165 Euro voor grote 300 Euro meer. Onzin! Maar ja, moet toch doen anders garantie is weg.
 
De berekening is bij mij ook € 295,00 beurt € 65,00 brandstoffilter, € 40,00 interieurfilter en luchtfilter € 35,00 dit zijn normale prijzen gezien de 60.000 km beurt het is aan de hoge kant maar als je nagaat dat de loonkosten van een monteur inmiddels al rond de € 70,00 euro per uur ligt dan kom je er wel aan, Daarbij idd de mobiliteitservice erbij valt het al met al mee dit is bij de ANWB ook zo een € 100,00 per jaar alleen zou het wel beter zijn om een voi of 30.000 km te hanteren welke ik straks ook wil hebben want ik sta om de 5 maanden bij de garage voor een beurt
 

Rosinfield

† In Memoriam
was laatst voor mijn Yeti (30 000 km interval) €475 kwijt voor de 60 000 beurt, incl. verwisselen van winter- voor zomerwielen
 

van_der_P

Senior Member
Het dure pand (het glazenpaleis) van de dealer moet ook betaald worden. Je wil graag mobiliteitsgarantie (vorm van klantenbinding). Je auto is na zo'n beurt volgens de laatste stand der Skoda-techniek onderhouden. Dat moet je betalen.
De universele garage heeft meestal geen duur pand, gebruikt geen officiële Skodaonderdelen, en kan daardoor goedkoper zijn.
Het is met veel dingen in het leven een kwestie van keuzes maken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik vond het bepaald niet exorbitant duur; gewend als ik was aan de beurten van Toyota, ook nog eens binnen een 2 x zo korte periode. It's all in the game van het auto rijden, een dure hobby
 

CDK

Forumguru
ik was vorig jaar voor mijn vorige S2 2.0TDI 170pk bij de 60k beurt €892,17 kwijt dat was inclusief 4 x nieuwe remblokken en 2 x nieuwe remschijven aan de voorzijde, ik vond het eigenlijk wel mee vallen, als er een ster, vier ringen of een blauw/wit logo op de auto had gezeten was het minimaal 2 x zoveel en misschien wel bijna 3 x zoveel geweest. ik vond het eigenlijk best wel SIMPLY CLEVER dat er bij mij een prachtig Skoda logo op mijn auto zat :)

greetz Corné
 

CDK

Forumguru
@Rosinfield, veel korte stukjes idd en een keer een flinke noodstop, daar konden de remschijven helaas niet tegen, op mijn huidige S2 zitten gelukkig zwaardere "ho" ijzers met een grotere diameter, hopelijk gaan deze langer mee.

greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
:( "stuk hoger" is bijna 170 euro meer! Dus ik vraag mij af wat ziet dan in 295 Euro prijs? Computer aansluiten?? Voor kleine beurt 165 Euro voor grote 300 Euro meer. Onzin! Maar ja, moet toch doen anders garantie is weg.


Absolute onzin, die tijd is geweest. Importeurs mogen je niet meer verplichten om naar de dealer te gaan voor onderhoud, en moeten de voorschriften en werkwijze hoe het onderhoud dient te gebeuren vrij te geven voor andere garage-bedrijven. Er zijn ook gespecialiseerde garages, die juist adverteren om dit soort misverstanden te voorkomen. Garages moeten wel de werkwijze en materialen gebruiken volgens de specificatie van de improteur/fabrikant. Gebruikte onderdelen bij niet-dealers zijn meestal gewoon de merk-nderdelen, of soms de door de autofabrikant goedgekeurde producten/materialen.

Er is maar één verschil: de mobiliteitsgarantie krijg je alleen bij onderhoud door de dealer. Als je kijkt wat je daar iedere keer extra voor betaalt, en hoe vaak je het nodig hebt, hoef je volgens mij niet te gaan rekenen waar je voordeliger mee uit bent.

Hier een voorbeeld, van prijzen bij gespecialiseerd niet-dealer bedrijf: http://www.vagtechniek.nl/index.php?main_page=index&cPath=112_147
 

w.r.

Lid
Persoonlijk vind ik het onderhoud aan ene fabia 1.2 tdi greenline exorbitant duur als je bedenkt dat de verplichte 15.000 kilometer beurt alleen maar oliewissel omvat en een visuele inspectie van koelvloeistof niveaus en remmen

Een 5 liter olie van topmerken als Euro of Catrol Edge kost een tientje of vijf naar kost bij de dealer de lieve somma van 100 euro exclusief btw, dat is bijna 125 euro voor olie Wat men niet kan krijgen via het uurloon immers de werkzaamheden omvatten maximaal een half uurtje wordt binnen gehengeld via extreme tarieven voor olie

Dan blijft die grote beurt, aan materiaal zit er maximaal ene 125 euro in en daarop hebben ze de marges al en het gehele standaard werk zou uit te voeren moeten zijn in een uurtje Hier is dus de strategie de basis prijs exclusief filters om hoog te schroeven en dat aan te vullen met extreme onderdeel prijzen

Dan blijven nog de prijzen voor remmen die zijn helemaal extreem een 300 euro per voor of achterkant, een setje van het allermooiste spul van ATE kost niet meer als 100 euro en dat moet toch gewoon in een 3 kwartier uit te voeren zijn

En het wordt nog veel erger met die fabia 1.2 Greenline TDI door de problemen met de EGR en de verwachte levensduur van de inspuitventielen, die piezo's hebben niet langer een leeftijd als een 120.000 kilometer en u bent aan de beurt bij skoda voor minimaal 1800 euro
 

Canon-Eye

Donateur
Ik heb toevallig gisteren de 60k-beurt laten verrichten bij m'n GL van mei 2011. Kosten dezes in totaal €430,02 inclusief de bijbehorende filterwissels e.d., BTW en een niet op de rekening vermelde (want gratis aangeboden) wasbeurt alsmede koffie en wifi tijdens het wachten (ca. 2,5 uur - mooi de tijd om m'n forum-achterstand weg te werken...
Vond het al met al best een flink bedrag, maar geenszins onredelijk.

Na invoer in mijn - bij diverse forummers welbekende - excelletje bleek, dat de totale kosten voor de auto vanaf dag 1 t/m gisteren €0.137 per km bedragen. Daar zit een volle tank van afgelopen zondag bij (die nog lang niet op is), maar da’s een detail. Belangrijker is dat er ook de kosten van 2 stel LM wielen bij inbegrepen zijn (aangeschaft omdat ik het kwijtraken van wieldoppen zat was). Als ik dat eraf trek, kom ik uit op €0,117 per km.

Deze bedragen zijn exclusief de afschrijving; die kan ik nu nog niet goed bepalen want ik ben dan wel van plan om er 10 jaar mee te doen, maar het kan evengoed morgen afgelopen zijn... Ook komt er volgend jaar MRB bij, maar dat zal zo rond de 3,5 cent/km uitkomen. Het blijft m.i. een alleszins acceptabele km-prijs.

Voor details verwijs ik naar de bijgevoegde nota plus onderhoudslijst (als het pdf-je geüpload wil worden).
 

Bijlagen

  • Skoda_rekening-60k.pdf
    182,6 KB · Weergaven: 93

Bart1979

Actief lid
Bedankt voor het uploaden van de factuur. Ik kan me toch nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat ik het een aardig dure actie vind voor wat er is gebeurd. Olie wissel, filters en een inspectie. En dat moet dan 430 euro kosten... Ik denk dat ik toch voor onderhoud gewoon mijn algemene garage ga kiezen als ik dit zo zie. Zolang ik er geen gezeur mee krijg omtrent garantie vind ik het best, maar daar krijg ik nog geen hoogte van. In principe heeft de importeur zich aan de wet te houden, en dat is wat Cordoba al hierboven schreef.
 
Bovenaan Onderaan