Ervaringen met Pipercross Venom

MarcoO2

Forumguru
Onlangs las ik in Autovisie een lovende reactie op een Renault Twingo RS, waar een Pipercross Venom-setje op geschroefd was. Mer info staat hieronder.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring met dit merk of dit setje hebben.

De website zegt over Pipercross:

Pipercross sport / race luchtfiters

Pipercross is een bedrijf, die al 28 jaar met foam-materiaal werkzaam is in alle takken van de auto- en motorsport. Hierdoor hebben ze een enorme kennis, omtrent luchttechniek en foamsoorten, opgedaan in een groot aantal disciplines en met allerlei motoren met hun specifieke eigenschappen en behoeftes en het rijden onder extreme omstandigheden.

Vanuit deze ervaring hebben ze een speciaal foam ontwikkeld, die qua structuuropbouw totaal anders is, dan die van andere foam-filters. In plaats van ovale blaasjes, heeft het Pipercross foam een celstructuur van honingraatachtige blaasjes, waardoor elk blaasje, 3 keer meer aansluitingen heeft met andere blaasjes, dan de foam-filters van andere merken. Door deze celstructuur heeft het Pipercross foam bijna 90% minder weerstand dan een std papierfilter, waardoor niet alleen de pk-waarde en vuil-capaciteit enorm toegenomen is, maar het filter-percentage ook. Het foam filtert ongeolied 90% en geolied bijna 99%. Het inspuiten met olie heeft geen invloed op de luchtweerstand van het foam. Dit, gepatenteerde, speciale foam wordt bij alle filtertypes toegepast, zodat Pipercross filters optimaal geschikt zijn, voor zowel straatgebruik als racerij.

Ook kwam men erachter, dat aangezogen lucht, als het uit filtermateriaal komt, erg turbulent is, waardoor de snelheid van de luchtstroom naar de motor nadelig beïnvloed werd. Vooral bij het accelereren en in de hogere versnellingen kostte dit veel vermogen. Om dit probleem op te lossen, ontwierp Pipercross een compleet nieuw concept van luchtinductie.

Het zwarte foam voor de buitenlaag wordt in Vortex uitvoering vervaardigd, waardoor de lucht, qua oppervlak-aanzuig verdeeld en grotendeels ook gestuurd wordt. Als de lucht dan vervolgens uit de rode binnenlaag komt, is de turbulentie ruim 70% teruggebracht, waardoor deze sneller naar de motor kan stromen.

Bij de conische filters met aluminium nek ( PX-700 series )is de turbulentie zelfs geheel weg. Dit is bereikt, door voor de uitgang een klokvormige Ram Pipe te gebruiken en in de top van het filter een Vector cone te plaatsen. De lucht, die het dichts bij de uitgang van het filter wordt aangezogen, wordt door de klokvorm gladjes naar binnen gezogen. De lucht, die in de top van het filter wordt aangezogen, wordt nu door de cone soepel naar beneden geleid, waardoor turbulentie wordt voorkomen. Deze PX-700 series hebben door deze constructie en in combinatie met het speciale foam een enorm grote pk-waarde, vooral gezien de compactheid van het totale filter.
Hierdoor zijn ze bij uitstek geschikt voor auto’s met zeer veel koppel en/of veel pk’s.

Bij de conische filters met rubber-nek ( de C… en PK… series ) wordt de turbulentie door de Vector cone met ruim 85% teruggebracht.

Behalve vervangingsfilters en Inductie-kits voor veel autotypes, heeft Pipercross ook een uitgebreid assortiment aan conische filters in diverse maten, in zowel aluminium- als rubbernek aansluitingen; filterboxen voor enkele, dubbele en triple carburateurs en voor specifieke auto’s.

Vervolgens meer speciaal over de Venom:

Venom kit = VM-7000

Deze kit is een ideaal "Cold Air" systeem.
De kit bestaat uit een basis met een 88,5 mm aansluiting, hierop een aluminium huis ( zonder opschrift ) met een hitte reflecterende coating, waarin zich een uitneembaar filter bevindt en 4 verloop-adaptors..
Op de aanzuigkant zit een adaptor, waarop een speciale luchtslang gemonteerd kan worden, die ervoor zorgt, dat er koude rijwind aangezogen wordt.
De 4 adaptors verlopen naar 75, 70, 65, en 60 mm.

Door deze universele uitvoering kan deze kit bij alle auto's, die een luchtmassa meter en er de ruimte voor hebben, aangesloten worden
Bij auto's, die deze meter niet hebben, moet een metalen of kunststof inzetstuk gebruikt worden.
Ook een bijkomend voordeel van deze uitvoering is, dat je hem makkelijk mee kan nemen naar een andere auto, die een afwijkende aansluitdiameter heeft.

De afmetingen van het filterhuis zijn :
totale hoogte, incl. neusadaptor = 215 mm ; totale breedte = 150 mm.

Hier een linkje naar de prijslijst.
 

Ralph

Lid
Heb er nog nooit van gehoord. Maar ben benieuwd of dit werkt. Vraag me alleen af in hoeverre de LMM hier een aandeel aan heeft. Misschien een vraagje voor de mannen van JD?
 

Race Eend

Forumguru
Filters geeft voornamelijk meer geluid, qua performance moet je er niet heel veel van verwachten.

De TSI luchtmassameters gaan over het algemeen niet veel stuk, ook niet met andere filters (de 1.8-20VT gingen altijd bij bosjes, vooral bij andere filters).
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou er zelf denk ik eerder een K&N K57i-setje op zetten. Had inderdaad al rampenverhalen gelezen over kapotte LMM's, maar dat ging gelukkig om de oude 1.8T en niet de 1.8TSI. Qua prijs is dat voordeliger: 120 euro tegen 160 euro. Voordeel van de Venom is dan weer wel dat'ie universeel is en dus mee te nemen naar een volgende auto. Tegelijk is dat universele ook een nadeel; ik heb liever iets wat speciaal voor mijn auto is ontwikkeld.
 

Delight

Actief lid
Filters geeft voornamelijk meer geluid, qua performance moet je er niet heel veel van verwachten.

Ah...vandaar dat ze bij raceauto's e.d. altijd met openfiltersystemen werken....ze voegen niks toe...:confused:
Open filters werken zeker wel, maar ik zou dan gaan voor een systeem die speciaal is ontwikkeld op jouw auto en geen universeel spul.
K&N 57i bijvoorbeeld...
 

Race Eend

Forumguru
Nou kom het dan maar een keer bewijzen op de rollenbank. Ik zie het toch dagelijks hier bij JDEngineering hoe weinig je wint met een filter. Zeker die inlegfilters.

Het geeft echt wel wat hoor een open filter met goede koude lucht toevoer, maar meer dan 3-5pk moet je er niet van verwachten (en dat is moeilijk voelbaar).


In de racerij wordt er niet met standaard auto's gereden, maar vaak met zwaar getunde auto's.

Een standaard luchtfilterbak, zeker bij de TFSI heeft behoorlijk 'over', vandaar dat je er weinig mee zult winnen.


Ik zelf heb overigens een BMC airbox, deze geeft inderdaad wat winst. Ik heb het een keer getest op de dyno, zonder filter met alleen een buis had ik 3 pk MINDER dan met de BMC. De werveling helpt dus zeker iets. (maar het filter is wel ruim 300 euro).
 

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]
Dit gaat niet echt over tuners zoals JD, maar eerder over "onderdelen van derden"
Topic dus verplaatst
[/MODERATORBREAK]
 

Sportline

Senior Member
Ik heb dit weekend een VM7000 kit gekocht, komende week komt deze binnen en zal ik mijn ervaring delen. Een open 57i kit is naar mijn mening waardeloos, filter is universeel en je betaalt alleen voor de pijp die pas is gemaakt voor de auto. Verder zit het filter precies in de motorruimte waar een hoop warmte is waardoor er minimale koude lucht word aangezogen. Qua prestaties moet je inderdaad weinig van verwachten, mijn gaat het erom dat je een iets sportiever geluid krijgt en ik wil iets beters voor de motor. Geen rommel dus...

We zullen komende week zien wat het effect is, op dit moment heb ik een K&N inleg filter. (jammer geld)
 
Bovenaan Onderaan