DIY - Achterste interieur verlichting op deuren schakelen - Rapid SB

paultie

Forumguru
Zoals in een eerder post al aangegeven vond ik het raar dat de achterste interieur verlichting niet geschakeld is op de deuren.

Aangezien ik toch mijn interieur verlichting heb verLED heb ik even de multimeter erbij gepakt en het een en ander doorgemeten.

Bij het demonteren van de achterste verlichting constateerde ik al meteen dat de module drie aansluitingen had en er maar twee op de stekker aanwezig waren.


IMG_2080.jpg
IMG_2077.jpg

IMG_2079.jpg

Als ik op de eerste foto de derde pin volg dan gaat deze niet via de schakelaar.
Dus daar zou een schakel draad op aangesloten kunnen worden met een speciaal stekkertje (die ik nog had liggen van een van de vorige projecten)

Nu de voorste interieur console even onder handen genomen.
Het glaasje trek je er zo vanaf met je handen. Vanaf de zijkant van het glaasje trekken dan plopt het zo los.

IMG_2082.jpg

Achter het glaasje zitten links en rechts van de buislamp twee torx schroeven. Als je die losdraait kan je het hele console met een beetje kracht loshalen. in dit deel bevind zich overigens ook het microfoontje voor de handsfree installatie van de amundsen+.

Na doormeten met de multimeter is de rechter (zie foto) enkele draad (geel bruin) de geschakelde draad.

IMG_2083.jpg
(Met op de achtergrond de superb)

Nu heb ik een extra draad getrokken over de dakhemel heen en die verbonden met de enkele draad aan de voorste console en op de vierde positie op de andere stekker van de achterste console. (dit is de aansluiting voor het derde pinnetje op de achterste console.)

Voor het trekken van de draad heb ik installatie draad gebruikt om dit over de dakhemel van voor naar achteren te trekken. Het helpt hierbij om de zonnebril houder weg te halen. (deze trek je met beleid makkelijk los)
Daarna 1,5 kwadraat gebruikt wat ik nog had liggen om het een met het ander te verbinden.

Het resultaat:

Wanneer de deur wordt geopend en de stand van de schakelaar in de console op het deur teken staat. Gaan zowel de voorste als de achterste consoles branden. De losse knoppen op de achterste console werken ook nog.
De lampen zijn dus nog volledig functioneel.

Hieronder nog even de type lampen mocht je ze voor led willen vervangen.

voorste console:
2 x W5W lampen
1 x buislamp C5W 42MM

Achterste console:
2 x buislamp C5W 36MM

Ik weet niet of bovenstaande ook van toepassing is op de rapid HB
Misschien dat de rapid HB rijders dit kunnen bevestigen!!

Fotos van het totaal resultaat volgen nog. Moet nog even buisleds bestellen ter vervanging.
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
geen probleem @Joske ff paar foto's op de iphone en met fotostream via de mac zo het forum op. Geen enkele moeite.

Achteraf snap ik niet waarom ze dat ene draadje er niet bij hebben getrokken.
De kabelboom voor beide consoles lopen via de rechter kant van het dak en komen zeer waarschijnlijk op enig punt bij elkaar.

maargoed we verbazen ons wel vaker over dit soort dingen
:jaja:
 
Laatst bewerkt:

michelover

Forumguru
@paultie, vreemd mijn vader krijgt nog dit jaar zijn Spaceback en die is besteld met Xenon en lichtpakket? Hij staat al bij PON.
En bedankt voor de uitleg over de lampen, gaan we zeker uitvoeren als het niet werkt.
 

paultie

Forumguru
@michelover dit was in ieder geval de informatie die mijn dealer heeft doorgegeven. Nu snap ik denk ik ook wel waarom aangezien zijn showroom aardig volstaat met spacebacks ;)

Laat me ook even weten of het wel of niet werkt i.c.m. het licht pakket.
 

michelover

Forumguru
Ja dan snap ik het ook, die moet natuurlijk van zijn voorraad af.
Auto wordt niet eerder dan 3 of 4 januari afgeleverd, dat was de afspraak met de dealer. Maar misschien kunnen we er voor die tijd al bij. Moeten namelijk nog wat extra spulletjes op gemonteerd worden, zoals dorpelbescherming en alu voetsteun. Dat klinkt denk ik wel bekend:thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het zo lees werkt het na modificatie identiek aan de lampjes die ik in mijn Fabia combi heb bijgebouwd, alleen heb ik gekozen voor 2 achterlampjes (bij iedere handgreep boven de achterportieren, en heb ik alle draden moeten trekken vanaf de voorste console. Ik kan nu voor elk lampje kiezen of ze:
- continue branden
- continue uit
- reageren op deurschakelaar/ontgrendelen van de auto via AB.
 

paultie

Forumguru
Hier wat foto's van het verLEDden van de spaceback. Met dank aan leddel voor de uitstekende service.

Ik heb voor het interieur alle festoon buisleds met de leds weggedraaid waardoor je indirect licht krijgt. Anders vond ik zelf de LEDs te fel.

Bij de kentekenplaat verlichting met een witte auto is LED wel een vereiste wat mij betreft.
Dat gele licht op de witte auto van de normale lampjes staat echt niet.


foto 1.JPG

foto 2.JPG

foto 3.JPG

De achterste interieur verlichting

foto 4.JPG
 

staal

Actief lid
Ok, wat ik mooi vind is dat zodra ik een deur open doe de verlichting zwak gaat branden en dan feller wordt. Is dat bij Led ook nog het geval?
 

paultie

Forumguru
Ok, wat ik mooi vind is dat zodra ik een deur open doe de verlichting zwak gaat branden en dan feller wordt. Is dat bij Led ook nog het geval?

Yep, de leds die ik heb die dimmen gewoon mee.

Nog even een aanvulling op de DIY. De achterste lampen gaan nu wel altijd automatisch branden. Wanneer dit je niet automatisch zou willen en dus geschakeld. Dan zou je op de voorste lamp console de aansluiting na de schakelaar moeten maken. Dan schakelt het licht ook automatisch als je op de voorste console met de knop het licht aan wilt doen.

In mijn geval heb ik toch altijd de lampen op de deur schakeling staan dus maakt het niet zoveel uit.
 

staal

Actief lid
Hoi Paultie,

Ik heb vanmiddag met hulp van mijn vader mijn Hatchback gedaan op jouw wijze en het werkt! aansluiting uit een oude (pioneer) aansluiting gehaald die in de stekker van de verlichting achterin erbij gedrukt, kabel getrokken met behulp van een lasdraad en aangesloten aan de bruin/gele draad aan de verlichting vooraan.

Al met al zijn we zo'n 45 minuten bezig geweest.

Gezien de (matige) lichtopbrengst achterin ga ik die, net als Paultie, vervangen door Led
 

paultie

Forumguru
Blij dat het heeft gewerkt. De DIY is dus toepasbaar voor de Rapid. Top!
Was zeker wel ff pielen om die draad te trekken?
 

staal

Actief lid
Ja, de draad trekken is niet makkelijk omdat er schuimen stukjes tussen de hemel en je stalen dak geplakt zit, maar als je lasdraad gebruikt kan je er doorheen prikken.
 

paultie

Forumguru
Ja, de draad trekken is niet makkelijk omdat er schuimen stukjes tussen de hemel en je stalen dak geplakt zit, maar als je lasdraad gebruikt kan je er doorheen prikken.

Ik heb twee lengtes installatiedraad in elkaar gedraaid en het langs de schuimrubbere blokken gemanoeuvreerd. Was ff pielen maar wel gelukt.
 

staal

Actief lid
Gisteren heb ik de lampjes van het interieur vervangen door Led's, wat een verschil zeg! En de blauw-witte gloed past mooi bij de blauwe kleur van de Rapid.

Nu kan ik lekker dag en nacht rondrijden met de interieurverlichting aan :bloos:
 
Bovenaan Onderaan