Detailing Pendragon's Skoda Superb (Rosso Brunello)

eddiea

Forumguru
Ook die swirls krijg je er met de hand uit maar je moet idd een aardig tijdje poetsen. Te vaak met de machine is ook niet goed. Je moet echt wel weten waar je mee bezig bent. Ik ben vroeger jarenlang poetser geweest bij een autobedrijf en heb vele auto's machinaal gepoetst en voor de echt diepere krassen is zo'n machine ideaal maar gewone swirls krijg ik er handmatig ook gewoon uit en dan ben ik echt geen hele dag aan het polijsten handmatig. Maar wellicht is dat onbewust toch een stukje ervaring.
 

CDK

Forumguru
dan kan ik wel bij jou in de leer Ed.... lekker dichtbij ook! kan ik die strakke Golf ook eens bewonderen :)
 

Cordoba

Forumguru
Pendragon verslagje van wat er gebeurd is klopt niet (tenminste als ik er van uit ga dat Kippie-style weet wat ie doet)

Gebruikte merk is Poorboy's World, vaak afgekort als PB of PBW. Ex-P is een sealant, geen polish. De black hole doe je vóór de polish, en is een middel om de lak te 'voeden' of wordt ook wel een glaze genoemt. Black Hole (BH) is voor donkere kleuren om lakfoutjes te maskeren, en de glans te verbeteren, daar overheen zet je de EXP en eventueel daarover een (Carnauba) wax.

Als alles met PB is gedaan, zal het polijsten met verschillende SSR middelen zijn gedaan, en daarna PB PP (Professional Polish), dat laatste is ondanks de naam geen polijstmiddel maar een lakcleaner.

De blauwe klei op de foto kan van verschillende merken zijn, zover ik weet.

Edit: ik zie op de foto polijstmiddel van Monello Raffini. Als ie de grofste heeft gebruikt, is dat Monello Raffini Veloce (of de voorganger Monello Raffini Forza), middelgrove polijst Monello Raffini Mezzo (ook geschikt voor handmatig gebruik) en als fijnste stap Raffini Finale.

Gebruikte machine lijkt een DAP 500 of DAP 900. De gele pad is echt één van de hardere pads, net ietsje harder dan de oranje die ik normaal gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik zie op de foto Natty's paste, is ook van PB
101531.jpg

Ik zie behalve de gewone EXP ook een versie waar dacht ik Carnauba aan is toegevoegd (de gelige EXP) en ik zie in de box ook Polijstmiddel van Meguiars, en ik geloof ook NXT wax van Meguiars. Ik zie dat de BH is aangebracht met de rode pad, dat is beter dan de zwarte omdat je dan goed kunt zien hoeveel BH er op de pad zit. (Vaak wordt BH met een zwarte pad opgebracht, en doordat je dan niet goed ziet hoeveel BH er nog in je pad zit, ben je geneigd om teveel te gebruiken, behalve de kleur is er geen verschil tussen de rode en de zwarte pad.
 

Pendragon

Forumguru
Even gezocht (plaatjes onthouden is voor mij makkelijker dan die namen :)
Polijsten gedaan met: Monello, eerst de gloss 2.8 / cut 5.5 en daarna de gloss 5.5 / cut 2.5.
en als ik me het goed herinner was de wax van Dodo.
 

Cordoba

Forumguru
Potje van Dodo Juice?
Dodo_Juice100048.jpg

Daar zijn zoveel soorten van, dat echt niet te gokken is wat daarvan is gebruikt. Toevallig ook de shampoo van Dodo gebruikt? (Born to be Mild -BtbM)
 

Pendragon

Forumguru
Potje van Dodo Juice?
Dodo_Juice100048.jpg

Daar zijn zoveel soorten van, dat echt niet te gokken is wat daarvan is gebruikt. Toevallig ook de shampoo van Dodo gebruikt? (Born to be Mild -BtbM)

Ik weet het Cordoba, ik moet je het antwoord schuldig blijven. Het was een klein groen potje van Dodo met volgens mij rode vaste wax erin. De shampoo moet je ook aan kippie-style vragen, want we gingen hem foamen en daarna heeft hij de emmer met warm water en shampoo van boven gehaald, dus ik weet niet wat van shampoo er toen in gegaan is.
 

Kippie-style

Forumguru
@Cordoba
Wassen gedaan met super snow foam en daarna monello lavare.
Ik heb gedaan monello veloce op geel vag lakken zijn keihard dus kunnen dat makkelijk hebben.daarna finale op licht green.Black hole op rood,ex-p op zwart,en dodo juice rain forrest rub op wit.
Aanwaxen heb ik staan collinite marq du elegance,nattys blue,dodo juice,meguiars morele glaze m16.

@eddiea voordat ik machinaal ging heb ik altijd met handje gepoetst daar haalde ik glans mee maar geen lakcorrectie.
En het bijkomende voordeel van een machine is is dat die overal zelfde druk levert dus het geheel beter is dan met de hand.En machinaal heb jr minder middel nodig en word geheel veel dunner aangebracht.Ieder zijn eigen ding wat die fijn vind,maar ik kan niet meer zonder de machine geeft zoveel meer effect.
 

Pendragon

Forumguru
Bedankt voor de update kippie-style! Ik ga het zo aanpassen in mijn post. Was een super dag. En trots, want kreeg steeds complimenten :)
 

eddiea

Forumguru
@kippiestyle
Ik zeg ook als de basis goed is. Voor een lakcorrectie ben ik het helemaal met je eens. Maar om nu zo'n machine als amateur te gaan aanschaffen terwijl je dit nu als basis hebt vind ik onnodig.
 

Pendragon

Forumguru
@eddiea: ik snap heel goed wat je bedoeld hoor, maar ook alleen de Black hole en Wax doen met de machine (wat wel iedereen kan denk ik) is echt een heel stuk makkelijker met de machine dan met de hand. Buiten dat het veel sneller gaat gebruik je echt heel veel minder, waardoor je daar veel mee kunt besparen. En met de goede pad kun je met BH en de Wax weinig fout doen, toch?
 

Kippie-style

Forumguru
@kippiestyle
Ik zeg ook als de basis goed is. Voor een lakcorrectie ben ik het helemaal met je eens. Maar om nu zo'n machine als amateur te gaan aanschaffen terwijl je dit nu als basis hebt vind ik onnodig.


Ja ok zit een kern van waarheid in.Alleen een dap500 tegenwoordig worden ze best goedkoop verkocht hetzij nieuw/tweedehands.
Voor het bijwerken glaze,sealant,wax is het alleen al ideaal dat je minder gebruikt (minder gebruiken is bij veel middelen makkelijker uitpoetsen) dan met de hand en het sneller gaat.Ik had mijne eerst ook gekocht om dat te doen daarna ben ik gaan leren hoe polijsten gaat.
 
Bovenaan Onderaan