Dashcam MiVue 388

dirkkroneman

Forumguru
Zoals ik eerder al in een post had aangegeven ben ik sinds kort in het bezit van een dashcam en wel de (Mio) Mivue 388 gekocht bij de Mediamarkt €169,- (standaard zit er een 8GB microSD kaart bij).
http://www.mio.com/product-Drive-Recorder-Overview.htm Hier staan alle specificaties.
Inclusief flitspaalherkenning, GPS, 3-Axis G sensor.
De mogelijkheid om op 1080p op te nemen en op 720p. Ik heb hem zelf op 720p staan, zo verbruikt het wat minder opslagruimte en de beeldkwaliteit is echt ruim (!) voldoende. Ook 's nachts heb je goed beeld en maakt hij echt goede video's. Ben er erg tevreden mee! €169,- is een flinke investering in een dashcam, maar hier maak je echt leuke video's mee en kun je G krachten bekijken, snelheid, en via de GPS positie waar je hebt gereden. Er zijn natuurlijk ook goedkopere dashcams, zowel een duurdere als een goedkopere kun je er makkelijk uit halen als je een keer in een (bizarre) situatie komt waardoor schade ontstaat en zonder keihard bewijs misschien zelfs schuldig lijkt. Ik ben er dan ook erg blij mee, ook om in de vakantie leuke bergpassen mee op te nemen.
Edit: filmpje >>>
 

dirkkroneman

Forumguru
Helaas, dat niet. Ja, geen infrarood maar volgens de verkoper herkent hij "nacht" automatisch en hij heeft maar heel weinig licht nodig voor een goed beeld. Hier had ik mijn twijfels bij, maar hij maakt 's nachts echt goede filmpjes!
 

Joske

Forumguru
En zit er zo wat een deftige houder bij, voor het monteren op voorruit of dashboard?

(doe anders eens gewoon een fotootje hoe ie bij jou gemonteerd zit :D)
 

dirkkroneman

Forumguru
Zeker! Ja kan ik zo wel ff doen. Hij zit bij mij achter de binnenspiegel (op de voorruit dus), kabel netjes weggewerkt. Ik wil hem in de toekomst misschien aansluiten op de stroomdraad vd radio, dat hij automatisch aan gaat op contact, maar dat lijkt me nogal een werk om het hele dashboard open te breken :nailbiting:
 

Joske

Forumguru
Met de dashcam de carwash in, nog niet gezien :D

Met een cabrio open dak EN een dashcam de carwash in zou nog leuker zijn natuurlijk :deuk:
 

Joske

Forumguru
Ziet er wel tof uit hoor!

In het Oostblok zijn deze dingen standaard inbegrepen bij het afsluiten van een autoverzekering :D
 

dirkkroneman

Forumguru
Zo hangt ie in de Octavia ;)
bybu4ube.jpg

Lijkt op de foto misschien redelijk in het zicht te vallen, maar dat vind ik reuze meevallen. Ik heb er zelf ook dobbelstenen voor hangen dus expres daar achter geplaatst.
 

michelover

Forumguru
Ziet er goed uit, en ook de kwaliteit van de filmpjes lijkt mij goed.
En dan al die extra info van de GPS, niet gek.
 

Cordoba

Forumguru
Vraagje: via GPS wordt ook snelheid vastgelegd? (kan van belang zijn bij aanrijdingen)
Beeldveld lijkt me wel wat nauw: auto's die van links of rechts komen, of je snijden krijg je pas heel laat op beeld.
 

dirkkroneman

Forumguru
Ja klopt, bij het 1e filmpje zie je dat ook links onder volgens mij. Later heb ik het uit gezet, maar via de MiVue manager kun je het altijd zien (inclusief GPS coördinaten). De kijkhoek is 120 graden, ik vind het relatief meevallen maar ja je kunt er niet mee opzij kijken..
 

Cordoba

Forumguru
@DirkKroneman: ik heb ook wel eens filmpjes gezien waarbij de camera naast de hoofdsteun van de passagier was bevestigd, daar zag je ook beelden van dash (globale snelheid, richtingaanwijzer enz. zichtbaar) en ook meer van de zijkant. In jouw geval zijn niet eens spatborden van je eigen auto zichtbaar. Een GoPro heeft dacht ik een beeldhoek van rond de 160 graden, dus dat is een heel verschil (ook qua prijs). Een beperkt beeld is natuurlijk beter dan geen beeld, aan de andere kant is het jammer als de beelden onvoldoende info geven bij een aanrijding: dan is je investering alleen 'voor de fun'.
 

CDK

Forumguru
leuk dingetje hoor, ik krijg er binnenkort ook 1 van m'n schoonmoeder, maar dat is een ding van een paar tientjes, zal vast niet vergelijkbaar zijn
 

dirkkroneman

Forumguru
@DirkKroneman: ik heb ook wel eens filmpjes gezien waarbij de camera naast de hoofdsteun van de passagier was bevestigd, daar zag je ook beelden van dash (globale snelheid, richtingaanwijzer enz. zichtbaar) en ook meer van de zijkant. In jouw geval zijn niet eens spatborden van je eigen auto zichtbaar. Een GoPro heeft dacht ik een beeldhoek van rond de 160 graden, dus dat is een heel verschil (ook qua prijs). Een beperkt beeld is natuurlijk beter dan geen beeld, aan de andere kant is het jammer als de beelden onvoldoende info geven bij een aanrijding: dan is je investering alleen 'voor de fun'.
Ja dat kan wel zijn, maar dan heb je onvoldoende beeld van rechts lijkt me. In ieder geval niet zo veel als ik nu heb. Omdat je verder naar achter zit en dat de A stijl er voor zit. En de snelheid wordt via GPS waargenomen. Het zou wel fijn zijn als je ook beeld van achter hebt, maar dat zit hier helaas niet op. En je kunt nooit alles waarnemen op een dashcam. Tenzij je 12 camera's plaatst xD..
 
Bovenaan Onderaan