Stroom probleem ( dynamo/ stroomregelaar of accu )

Beste leden,
mijn vrouw starte de fabia bij haar werk en liet de auto warm draaien om te ontdooien. Ze merkte dst de kachel/ventilator steeds minder deed. Ze heeft hem uitgezet en met de hand schoongekrabt en wilde toen weer starten maar helaas deed niks meer. Met hulp van startkabels met veel moeite kunnen starten en naar huis zonder problemen.
Dag later brande accu lampje even en daarna niet meer.
Ik ben daarna rondje gaan rijden met echt alles aan kwa stroomverbruikers maar niks te merken.
Vandaag even stroom gemeten en meet 13,8 volt maar zakt soms terug naar 12,2 volt en loopt weer terug naar 13,8 als hij stationair draaid met alles zo veel mogelijk aan.

Iemand tips heb auto snachts nodig en wil morgen alles regelen.
Een bevriende monteur denkt spanningsregelaar dus dynamo vervangen betreft skoda fabia 1.4 uit april 2010 net voor nieuwere model kwam.

Mvg wouter
 

Kogamyata

Senior Member
Beste leden,
mijn vrouw starte de fabia bij haar werk en liet de auto warm draaien om te ontdooien. Ze merkte dst de kachel/ventilator steeds minder deed. Ze heeft hem uitgezet en met de hand schoongekrabt en wilde toen weer starten maar helaas deed niks meer. Met hulp van startkabels met veel moeite kunnen starten en naar huis zonder problemen.
Dag later brande accu lampje even en daarna niet meer.
Ik ben daarna rondje gaan rijden met echt alles aan kwa stroomverbruikers maar niks te merken.
Vandaag even stroom gemeten en meet 13,8 volt maar zakt soms terug naar 12,2 volt en loopt weer terug naar 13,8 als hij stationair draaid met alles zo veel mogelijk aan.

Iemand tips heb auto snachts nodig en wil morgen alles regelen.
Een bevriende monteur denkt spanningsregelaar dus dynamo vervangen betreft skoda fabia 1.4 uit april 2010 net voor nieuwere model kwam.

Mvg wouter
Dynamo is toch ook te repareren.
 
Vandaag even stroom gemeten en meet 13,8 volt maar zakt soms terug naar 12,2 volt en loopt weer terug naar 13,8 als hij stationair draaid met alles zo veel mogelijk aan.
Sorry voor mijn correctie. Maar de juiste term is spanning. Er staat spanning over en er loopt stroom doorheen ;)


Een bevriende monteur denkt spanningsregelaar dus dynamo vervangen betreft skoda fabia 1.4 uit april 2010 net voor nieuwere model kwam.
Dat zijn volgens mij toch twee verschillende onderdelen?
Daarbij; vaak is het zo bij een defecte spanningsregelaar dat er een te hoge spanning naar de accu gaat.
Gezien de jouwe niet boven de 13,8 volt uit komt verdenk ik niet de spanningregelaar maar eerder de dynamo.
Kwestie van laten doormeten en dan weet je het..


Dynamo is toch ook te repareren.
Zeker. Zijn best wel een handje bedrijven die die dingen opnieuw wikkelen.
Duurt wat langer dan een nieuwe bestellen maar je bent een stuk goedkoper uit dan.
 

EdK

Forumguru
Dat zijn volgens mij toch twee verschillende onderdelen?
Worden ook gemaakt met ingebouwde regelaar.
Daarbij; vaak is het zo bij een defecte spanningsregelaar dat er een te hoge spanning naar de accu gaat.
Hoeft zeker niet altijd, ging er ook altijd van uit maar een 3 jaar terug meegemaakt dat juist het tegenovergestelde aan de hand was.
Zijn best wel een handje bedrijven die die dingen opnieuw wikkelen
Almere zit een grote toko die nieuw / gereviseerd verkoopt. Weet alleen niet zo meer de naam.
Weet wel dat ze veel in oranje dozen verzonden....
 

Roedie76

Senior Member
Als voormalig medewerker van een bedrijf dat gespecialiseerd is in startmotoren en dynamo's ga ik nu toch even reageren.

Een spanningsregelaar kan ook stuk zijn en een te lage spanning leveren.
Meestal word het voltage te hoog als de regelaar stuk gaat, maar het kan ook andersom.

Ergens in het laadcircuit zit bij de topicstarter in ieder geval een probleem.
Het kan ook nog in de plaat, rotor of stator zitten.

Een stator (wikkeling) zal een bedrijf niet heel snel opnieuw wikkelen, dit is namelijk zeer arbeidsintensief en daardoor zeer kostbaar.
Een andere stator is eventueel wel te plaatsen.
Voor veel dynamo's is van alles aan onderdelen te krijgen.
Voor enkele is niks te krijgen en kan je dus alleen de complete unit vervangen.

En het bedrijf in Almere is Robarko als ik me niet vergis....
 

Kogamyata

Senior Member
Ik meen dat ik ooit 'n diodebrug stuk had. Dynamo werd toen van nieuwe diodebrug en lagers voorzien voor fl 110,- in 1990. Auto was Mitsubishi Galant TD. Bij wie: Peels auto-electrotechniek Helmond.
 

leo442

Forumguru
Niet gewoon slechte koolborstels?
Meestal een combiproduct spanningsregelaar/borstelhouder.
 
Bovenaan Onderaan