Van Octavia naar Tiguan

Edwin1969

Actief lid
Beste Ad,

Uit oude berichten blijkt dat jij ook een caravan hebt. Wat zijn jouw ervaringen i.c.m. jouw nieuwe Tiguan ?

Zelf inmiddels ook een Tiguan besteld, ter vervanging van de OC3 2.0TDI. Aan de power lag het niet, maar vind de Octavia te licht in verhouding tot de caravan. Op papier moet de Tiguan een stuk beter zijn.
 

Bakboord1

Forumguru
Gefeliciteerd!
Hopelijk blijft de auto zo goed bevallen.
En voor wat betreft het R-pakket. Eur 3k voor grotere velgen een andere voorbumper en wat extra lak is wel erg goed betaald.
Daarvoor heb je bijv. ook het executive pakket plus advance pakket waar je imho meer aan hebt.

Blij te lezen dat de kleur zo goed bevalt. Bij mij gaat de handtekening volgende week onder het contract.
 

AdB

Senior Member
Beste Edwin, ik kan je zeggen dat het verschil tussen Octavia en Tiguan als caravantrekker ondanks gelijke motorisering qua stabiliteit goed merkbaar is. Dat heeft denk ik ook en vooral te maken met de vorm van de carrosserie (positie van de achterwielen en de ruimte daar achter) maar ook met het feit dat de Tiguan wat zwaarder is. Heb wel eens klachten gelezen over de hoogte van de trekhaak (zou te hoog zijn) maar met mijn wegklapbare trekhaak staan de auto en caravan mooi op één lijn zonder dat de caravan achterover helt.
 

AdB

Senior Member
Ik moet er nog wel dit aan toevoegen. Qua gewichtsverdeling geldt de regel dat de (beladen) caravan liefst niet zwaarder is dan 75% van het gewicht van de (beladen) trekauto. Dat haal ik gemakkelijk met mijn Fendt caravan die 1000/1300 kg weegt in combinatie met de Tiguan waar we de meeste spullen in stoppen.
 

Edwin1969

Actief lid
Ik moet er nog wel dit aan toevoegen. Qua gewichtsverdeling geldt de regel dat de (beladen) caravan liefst niet zwaarder is dan 75% van het gewicht van de (beladen) trekauto. Dat haal ik gemakkelijk met mijn Fendt caravan die 1000/1300 kg weegt in combinatie met de Tiguan waar we de meeste spullen in stoppen.

Beste Ad,

Bedankt voor je reactie en eens met je opmerking dat een goede gewichtsverdeling tussen auto en caravan erg belangrijk is. Op papier is de verhouding tussen de Tiguan en onze caravan (Dethleffs) in ieder geval een stuk beter, dus ben benieuwd.
 
Bovenaan Onderaan