Het grote VAG #Dieselgate topic

CharlesTucker

Forumguru
Als VW het destijds niet kon, zal het dat nu ook niet kunnen oplossen met nieuwe software
Op zich zeker respect voor je standpunt, er is genoeg informatie te vinden waaruit je kunt opmaken dat je je zorgen zou moeten maken. Zelf heb ik het wel gedaan, en nu bijna 20.000 km verder geen problemen ervaren. Mijn auto is van 2011 overigens, en heeft nu totaal 256.000km op de teller staan.

Maar het geciteerde regeltje is natuurlijk geen geldige reden, het feit dat ze het toen niet konden wil helemaal niet zeggen dat het nu ook niet kan, ze leren bij de R&D afdeling daar ook steeds bij. Ik kan op m'n werk nu ook dingen die ik 5 jaar geleden niet kon, en dat geldt voor veel mensen. En als je een serieus probleem op te lossen hebt kan het soms snel gaan, weet ik uit ervaring.
 

Vmax

Lid
het zou ook weleens gebeuren dat gemeenten van dealers doorkrijgen welke auto lees kentekens niet ontsjoemeld zijn en daarom de binnenstad niet in mogen misschien ver gezocht maar toch
 

eriktv

Forumguru
Ga toch eens informeren of ze mijn kenteken niet gewoon kunnen afmelden als zijnde gedaan.

Nee heb Ik,....

Als dat niet lukt: kun je niet van tevoren met JB bespreken of ze je tuning direct na ‘ontsjoemeling’ voor een schappelijke prijs weer terugplaatsen? Ik ben zelf direct na ontsjoemeling voor optimalisatie naar TVS gegaan.

het zou ook weleens gebeuren dat gemeenten van dealers doorkrijgen welke auto lees kentekens niet ontsjoemeld zijn en daarom de binnenstad niet in mogen misschien ver gezocht maar toch

Dat, of zoals in Duitsland, APK-afkeur.. Hoe dan ook, het blijft een administratieve handeling en in de praktijk zegt dit niks over de uitstoot. Zoals in mijn geval :pardon:
 

laagvlieger

Forumguru
Maar het geciteerde regeltje is natuurlijk geen geldige reden, het feit dat ze het toen niet konden wil helemaal niet zeggen dat het nu ook niet kan, ze leren bij de R&D afdeling daar ook steeds bij. Ik kan op m'n werk nu ook dingen die ik 5 jaar geleden niet kon, en dat geldt voor veel mensen. En als je een serieus probleem op te lossen hebt kan het soms snel gaan, weet ik uit ervaring.

Ok, techniek staat inderdaad niet stil. Maar met een bestaande hardware (in dit geval die 1.2/1.6 en 2.0 TDI)) kan je volgens mij met nieuwe software geen wonderen verrichten. Betere uitstootwaarden met hetzelfde verbruik zonder extra interne vervuiling/slijtage? Lijkt mij onmogelijk ...
 

oco1979

Forumguru
uitstoot minder is minder vermogen, als je enkel softwarematig doe,anders zouden de merken al die veranderingen aan motoren niet doen.
Als je nog maar kijkt tussen de verschillende Euronormen en wat ze daar moeten voor doen zeg al genoeg zekers.
Dus enkel met "software" de boel wat beter maken :pieker::maakmegek:
 

achbrouwer

Forumguru
uitstoot minder is minder vermogen, als je enkel softwarematig doe,anders zouden de merken al die veranderingen aan motoren niet doen.
Als je nog maar kijkt tussen de verschillende Euronormen en wat ze daar moeten voor doen zeg al genoeg zekers.
Dus enkel met "software" de boel wat beter maken :pieker::maakmegek:

voor de aanpassing een vermogensmeting en na de aanpassing nogmaals.
dan weet je het zeker of er vermogens verschillen zijn ontstaan:

wie oh wie waagt het?
 

achbrouwer

Forumguru
Dan ga je ervan uit dat het meetbaar is, en ook qua waarde niet in de altijd aanwezige onnauwkeurigheid zit.

indien het verschil binnen het meet verschil valt van de vermogensbank, mag je denk ik zeggen dat het niet uitmaakt.
echter als er wel een verschil is.dan is het ook aan toonbaar.

indien je de proef op de som wilt nemen moetje kijken of je dit in een goede proef kunt vatten,
bijvoorbeeld gemiddelde van 10 runs voor en na.
dan heb je de speling en de afwijking er wel een beetje uit gemiddeld.
 

oco1979

Forumguru
voor de aanpassing een vermogensmeting en na de aanpassing nogmaals.
dan weet je het zeker of er vermogens verschillen zijn ontstaan:

wie oh wie waagt het?

heb een uitdraai gezien op testbank van een wagen met idem motor.
Kan je zeggen dat middengebied en hoger gebied redelijk slecht was.
 

achbrouwer

Forumguru
heb een uitdraai gezien op testbank van een wagen met idem motor.
Kan je zeggen dat middengebied en hoger gebied redelijk slecht was.

Daar knijpen ze de brandstoftoevoer af. Krijg je een hoger O2 gehalte naar verhouding. Voor volledige verbranding maar minder krachtig omdat niet alles verbruikt wordt aan O2
 

tist

Actief lid
Uitzending gisteren gezien aangaande de problemen met VW is ook Skoda natuurlijk.
Blijkbaar wordt de sjoemelsoft vervangen door andere sjoemelsoft !
VW zou in de soft een "thermovenster" te gebruiken.

Ze zijn blijkbaar nog 4 tot 6 keer vervuilender te zijn na de update volgens een intern document.

En een reactie van RDW 'Het was geen doel van de software-update om de emissies in de praktijk te verbeteren" ! ( en zij dienen toch te controleren dacht ik in NL)
Als de software aanpassing daar niet voor bedoeld was waarvoor dan wel ?

Me dunk dat er veel aan de hand is, en men veel verzwijgt ten aanzien van de gebruiker door het VW concern.
 

laagvlieger

Forumguru
Het volgende is misschien het vermelden waard: collega heeft een polo 1.2 tdi van 2 jaar oud. Heeft de auto eind november bij de dealer gebracht voor een klein onderhoud. Ze hebben toen ook de update uitgevoerd. In totaal 2 uurtjes werk. Maar na die update is het niet meer gelukt om de auto te starten. Die 2 uren werd een hele werkdag. Nu zijn we een week verder. Monteurs zoeken nog steeds naar het probleem, hebben heel wat onderdelen vervangen maar komen er niet uit. Gelukkig kreeg die collega een nieuwe Leon als vervangauto, maar toch.

Ik blijf bij mijn standpunt: geen update! Als VW het destijds niet kon, zal het dat nu ook niet kunnen oplossen met nieuwe software. Het zal nadelig zijn voor bepaalde onderdelen, dat kan nagenoeg niet anders.

Het vervolg op dat verhaal: na 10 dagen kreeg mijn collega de auto terug. Vervangen onderdelen: ECU, EGR, een verstuiver en de brandstofpomp. Zowat alle onderdelen die bij dit type storingsgevoelig zijn. Nu zijn we weer een week verder en de auto is al verschillende keren in noodloop gegaan. Er blijft dus een probleem waar de garage niet aan uit kan. Nu is de vraag: is dit nu gerelateerd aan de update of is het gewoon toeval/brute pech ...
 

oco1979

Forumguru
Het vervolg op dat verhaal: na 10 dagen kreeg mijn collega de auto terug. Vervangen onderdelen: ECU, EGR, een verstuiver en de brandstofpomp. Zowat alle onderdelen die bij dit type storingsgevoelig zijn. Nu zijn we weer een week verder en de auto is al verschillende keren in noodloop gegaan. Er blijft dus een probleem waar de garage niet aan uit kan. Nu is de vraag: is dit nu gerelateerd aan de update of is het gewoon toeval/brute pech ...

Tzijn min of meer gevoelige onderdelen.
Maar zo te zien zou het wel zeer toevallig moeten zijn dat "alles" defect ga na update :pieker:
 

oco1979

Forumguru
Ze zijn in belgie begonnen met brief nr "3".

Deze is aangetekend verzonden.

Iemand ook al zo ene gekregen ? ook Nederland ?


iets van testaankoop :

Recall is niet verplicht
Is de terugroepactie nu verplicht of niet? Hierover bestond lange tijd onduidelijkheid. Eerst communiceerde D’Ieteren van wel, maar dat bleek niet te kloppen. We vroegen een duidelijk standpunt over het al dan niet verplicht karakter aan de verschillende ministers voor Mobiliteit, de minister voor Consumenten en zelfs de premier. Na een dubbele rondvraag bleef het aanvankelijk oorverdovend stil. Uiteindelijk zorgde minister voor Mobiliteit Bellot voor enige klaarheid: de Belgische wet bepaalt nergens dat de Belgische gedupeerden verplicht zijn hun auto te laten aanpassen.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb hem gisteren gekregen. Was natuurlijk niet thuis dus vond in de brievenbus een briefje 'haal uw aangetekende zending af in het postkantoor'. Een beetje bang voor een aanmaning van een vergeten factuur of iets dergelijks. Bleek het die domme brief van Skoda te zijn!! Meteen in de papierbak gegooid ...

Dit aangetekend sturen zal voor VAG wellicht een verplichting zijn (opgelegd door de overheden) om zoveel mogelijk eigenaars te bereiken. Maar als eigenaar kan je niet verplicht worden om hierop in te gaan.
 

oco1979

Forumguru
Ik heb hem gisteren gekregen. Was natuurlijk niet thuis dus vond in de brievenbus een briefje 'haal uw aangetekende zending af in het postkantoor'. Een beetje bang voor een aanmaning van een vergeten factuur of iets dergelijks. Bleek het die domme brief van Skoda te zijn!! Meteen in de papierbak gegooid ...

Dit aangetekend sturen zal voor VAG wellicht een verplichting zijn (opgelegd door de overheden) om zoveel mogelijk eigenaars te bereiken. Maar als eigenaar kan je niet verplicht worden om hierop in te gaan.

Had de dag ervoor nog over gesproken met iemand die mij vertelde van die aangetekende brief,lap dag nadien briefje in de bus,waar ik nog eens naar post moest gaan wegens niet thuis.
Bleek dus die skodabrief te zijn.
Beter dan iets anders ;).
 

laagvlieger

Forumguru
Het vervolg op dat verhaal: na 10 dagen kreeg mijn collega de auto terug. Vervangen onderdelen: ECU, EGR, een verstuiver en de brandstofpomp. Zowat alle onderdelen die bij dit type storingsgevoelig zijn. Nu zijn we weer een week verder en de auto is al verschillende keren in noodloop gegaan. Er blijft dus een probleem waar de garage niet aan uit kan. Nu is de vraag: is dit nu gerelateerd aan de update of is het gewoon toeval/brute pech ...

Het gaat nog verder. Auto geeft sindsdien nog steeds storingen, lampjes die branden, volgens collega ook merkbaar minder vermogen dan voordien en een hoger verbruik ... Staat nu alweer bij de VW dealer ... Het gaat hier overigens om de allerlaatste versie van 1.2 TDI, geproduceerd in de zomer 2015 ( niet lang daarna kwam het sjoemelschandaal aan het licht).
 

Gerjo

Senior Member
Ook ik ben de sjaak nu met een EGR koeler die vervangen moet worden (kreeg ook een knipperend voorgloeilampje te zien). Volgens mijn dealer, Martin Schilder in Alkmaar, kan dit geclaimd worden bij de importeur en wordt het dan volledig vergoed.

Ik heb daar wel vertrouwen in, maar wil dan ook mijn blik op de toekomst zetten.

Want als het dichtzetten beter is voor de auto, dan is dat toch de beste optie? Of ontstaat er dan gezeik met de APK? Wat is nu de beste keus NA het vervangen...? Heeft iemand daar een antwoord op?
 
Bovenaan Onderaan