TPI

Bachuus

Nieuw lid
Hallo Skoda rijder(s),

Een newbie hier, net als (één van) m'n wagen(s) trouwens (een Fabia III 1.0 44Kw met 2000 km op de teller). Geen PK-monster maar wel een mooi uitgerust exemplaar, ideaal als tweede wagen.

Praatjes vullen geen gaatjes, dus ik val meteen met de deur in huis. Vorige maand heb ik deze nieuwe Skoda Fabia afgehaald bij de dealer. Van in het begin viel het me op dat het wagentje een kloppend (geen krakend) geluid maakt tijdens het schakelen. Ik wist onmiddellijk dat dit niet normaal was, bij belastingwisselingen (achtereenvolgens gas geven en terug loslaten) hoor ik niets abnormaal.

De dealer heeft ondertussen met de wagen gereden en heeft bevestigd dat dit een gekend euvel is, volgens hem zou hieromtrent een zgn. TPI of "Technical Product Information" bestaan.

Via deze weg hoop ik op één of andere manier inzage te krijgen in dat specifieke TPI, heeft er iemand enig idee of deze online terug te vinden zijn ? Via de zoekfunctie van het forum krijg ik geen resultaat, vandaar dit nieuwe topic...

Alvast dank bij voorbaat voor jullie aandacht !

Grtz,
Bachuus
 

hemi24

Forumguru
Wellicht beter bekend uit de drieling Citigo/Mii/Up!..?

Volgens mij exact dezelfde 1.0 MPI met handbak...

Lees hier maar eens.
 

Bachuus

Nieuw lid
Dit is mijn eerste wagen van de VW-familie en ik kan niet met zekerheid zeggen dat het over diezelfde motor gaat, de kans is echter reëel...

Het betreft inderdaad een handgeschakelde uitvoering en geen automaat.

De dealer wist eveneens te vertellen dat er volgens die beruchte TPI geen actie dient ondernomen te worden, zolang er niet voldoende klachten zouden zijn zal Skoda niets ondernemen en moet ik er volgens hem maar mee leren leven, leuk is anders met een nieuwe wagen. Misschien was het idee om eens een ander merk te proberen toch niet zo'n goed idee.
 

EdK

Forumguru
Krijg steeds meer de indruk dat VAG / PON in de leer is geweest bij de medische wereld.

Dan krijg je ook vaak te horen dat je er maar mee moet leren leven...
Maar goed dan doe je een second opinion en dan krijg je te horen dat het gelukkig is te verhelpen.

En vind deze uitspraak steeds vaker en teveel in de auto industrie ook naar boven komen.
Lijkt er op dat als de dealer niet verder komt bij de importeur / fabriek dat men met deze uitspraak er maar mee weg probeert te komen.

Probleem zit voor groot deel mijn inziens bij de opleidingen die de monteurs hebben genoten ( met aller respect )
Vloegel was alles hoofdzakelijk mechanisch aangestuurd kort samengevat.
Tegenwoordig hangt er een computer aan met vele sensoren.
maw je moet als monteur eerder een ICT'er zijn dan een monteur.
En als de monteurs hier dan niet goed in opgeleid worden dan gaat het fout.
En degene die dan weer goed zijn in het software matige deel van de wagen, komen dan weer niet verder als de software niet aangeeft waar het probleem is, omdat men mechanisch vaak weer niet goed is onderlegd...

En als er dan eens een probleem is bij een klant zijn wagen en de ICT'er en de mechanisch onderlegde monteur komen er niet uit en men dan ook nog eens niet bij PON ( in ons geval in NL ) er niet uitkomt dan word het vaak maar als een product eigenschap weg gepraat......

Maar eigenlijk is dit een trieste zaak, helemaal als in eerste instantie de dealer je ook nog gelijk geeft.
Als je nu echt geloofwaardig wil overkomen dan trek je zo'n wagen volledig uit elkaar om het probleem te achterhalen.
Ja dit kost misschien een fortuin op dat moment, maar als je hiermee het probleem achterhaalt dan kun je de andere klanten wel een oplossing bieden en dus geloofwaardig overkomen bij hun en uiteindelijk behoud je je klant wel.

Tegenwoordig moet je uiteindelijk zelf maar op onderzoek gaan en kom je vaak bij zelfstandigen terecht die het probleem wel gevonden hebben en het kunnen oplossen.
TVS is hier met de DSG software al een leuk voorbeeld van...
 

Cordoba

Forumguru
De oplossing lijkt mij simpel: auto terug naar de dealer en geld terug naar de koper. (Ik ben benieuwd hoe snel het dan is te verhelpen)
 

Bachuus

Nieuw lid
Allen dank voor de feedback.

Ertromp, dat is de link die ik nodig had (waarvoor een extra bedankje), de inhoud van TPI 2043429/2 (diagnose van geluiden bij het onderstel) komt overeen met wat ik ervaar. Volgens deze TPI is een kloppend geluid waarschijnlijk het gevolg van de koppelstangen van de stabilisatorstang of de versnellingsbaksteun. Deze TPI beschrijft tevens de mogelijke oorzaken van allerhande andere geluiden (piepen, zoemen,...) doch dat is in mijn specifieke geval niet van toepassing.

Op de TPI berust blijkbaar copyright en deze kan ik bijgevolg niet integraal ter beschikking stellen. Moesten er nog mensen zijn wiens Fabia abnormale geluiden maakt, de link van Ertromp zou wel eens uitkomst kunnen bieden, deze site is zeer gebruiksvriendelijk en volledig.

Eerstdaags ga ik deze TPI aan de dealer bezorgen en hopelijk komt er een oplossing uit de bus (als dat het geval is laat ik dat via dit topic zeker weten...).

Grtz
 

Desmo

Actief lid
Bij mij is de versnellingsbaksteun ook vervangen, zat speling op.
Ik voelde regelmatig een soort tik in het stuur wat soms gepaard ging met een klonk geluid. Probleem nu opgelost.
 

Bachuus

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie Desmo. In het stuur is bij mij niets te voelen. Wat ook opvalt is dat de wagen normaal schakelt (dus zonder dat irritante geklop) zo lang de motor koud is, het geklop begint pas als de motor op bedrijfstemperatuur is.
 

Bachuus

Nieuw lid
Deze week opnieuw bij de dealer langs gegaan. Hij was niet bepaald tevreden met het feit dat ik zelf op onderzoek was uitgegaan, bij het zien van de TPI veranderde hij van kleur en begon mij allerlei verwijten rond de oren te slingeren, indien ik hem niet meer vertrouw "moest ik maar op een ander gaan". Het is zijn keuze, voor m'n toekomstige servicebeurten zoek ik dus maar een andere dealer, met het geklop in het chassis zal ik maar moeten leren leven, liever dat dan me nog langer door dit individu te laten beliegen en te laten intimideren. Aanvankelijk was ik erg blij met m'n nieuwe wagen, deze blijdschap is echter van zeer korte duur geweest. Ik weet nog niet welke m'n volgende nieuwe wagen gaat zijn, ik weet echter wel welke het niet gaat zijn...
 

Arjann

Forumguru
Vervelende situatie inderdaad. Los van het feit hoe de dealer tegen je heeft gedaan, kan ik enerzijds wel begrijpen dat ze er niet op zitten te wachten als klanten met klachten zelf met tpi's aankomen. Als elke klant met een storing of klacht dat zou doen.....:pieker:
 

EdK

Forumguru
bij het zien van de TPI veranderde hij van kleur en begon mij allerlei verwijten rond de oren te slingeren, indien ik hem niet meer vertrouw "moest ik maar op een ander gaan".
Tsja een beetje zielige reactie als je weet dat er internet met google bestaat en alles te vinden is......
Monteur / verkoper / directie (?) van deze toko moet gewoon eerlijk en open zijn en accepteren dat je gewoon via legale skoda wegen je info hebt opgezocht en dat dit is gekomen doordat hij niet open en bloot communiceert !!

Stiekum hoop ik dat hij hier meeleest en er van leert.......:pieker:
 

hemi24

Forumguru
Vervelende situatie inderdaad. Los van het feit hoe de dealer tegen je heeft gedaan, kan ik enerzijds wel begrijpen dat ze er niet op zitten te wachten als klanten met klachten zelf met tpi's aankomen. Als elke klant met een storing of klacht dat zou doen.....:pieker:

... dan zou het werkplaatstarrief een heel stuk omlaag kunnen, want klaarblijkelijk staat daarin heel duidelijk omschreven wat de oplossing is bij een klacht/storing.

Wat mij stoort is dat je als klant deze info zelf moet zien te achterhalen, terwijl deze domweg in het bezit is van de dealer en deze je dus bewust weigert te helpen!
Voor mij een teken dat ze te gemakkelijk aan hun centen komen...
 

Bachuus

Nieuw lid
Bovendien beweerde de eigenaar van het dealership dat hij aan mijn wagen zeer weinig verdiend had en dat ik dan ook niet moest verwachten dat hij veel tijd in mijn klacht kon investeren. Ik raad hem aan om toekomstige klanten van kleinere Skoda's op voorhand te zeggen dat service enkel kan bij wagens van €40.000 en meer...
Bedankt voor de reacties en veel rijplezier !
 

EdK

Forumguru
dat hij aan mijn wagen zeer weinig verdiend had en dat ik dan ook niet moest verwachten dat hij veel tijd in mijn klacht kon investeren.
Ehhhhhh omdat meneer te weinig verdiend ??? maakt hij van zijn fout en probleem dan jouw probleem ??
En hij heeft zich te houden aan bovag en dealer regels, dus als jij gewoon nog een garantie hebt dan zal dealer zich daaraan moeten houden..al gaat dealer hiermee diep de problemen in, dan nog is het zijn probleem waar hij niet jouw probleem van moet maken....
Zou haast zeggen neem eens contact met PON op of dit de normale gang van zaken is van zijn dealers ?
 

Bachuus

Nieuw lid
Conflicten zijn niet mijn favoriete bezigheden. Volgens mij kan ik deze dealer harder raken door naar een andere dealer te gaan voor mijn eerste onderhoud en dan vragen of zij bereid zijn om het geklop eens te nader bestuderen... Wat mij het meeste stoort is vooral zijn manier van communiceren.
 
Bovenaan Onderaan