Dilemma: superb combi 1.6 tdi DSG of octavia 2.0 tdi DSG?

Rosinfield

† In Memoriam
Stop er nu maar mee, beste man. Je bewijst niemand hier een dienst mee. Deze laatste reactie is louter persoonlijk en voegt inhoudelijk niets aan je discussie toe. Lijkt mij dus een uitstekend moment om het verder te laten rusten.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield, en wat was corné zijn reactie dan? Omdat hij mijn naam niet vermeldt, wilt het nog niet zeggen dat het niet persoonlijk bedoeld was. Het was dan nog op een denigrerende manier.
Blijkbaar werken mijn hersenen best nog wel goed om de link te verstaan.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik moest spontaan lachen als er een excuus wordt gebruikt dat je met een 2.0 veiliger kan invoegen
wat is daar zo lachwekkend aan? Het gaat hem niet alleen over invoegen, maar ook over anticiperen op onverwachte situaties. Met een 1.6 heb je geen overschot, met een 2.0 heb je dat wel.
Dat is net hetzelfde als met remmen. Op mijn vRS zitten zeer goede remmen. Met de minste druk op de pedaal bijten de remmen enorm en sta ik veel sneller stil dan de meeste andere wagens. Moest ik hier verkondigen dat ze deze op een 1.0 deze best ook zouden monteren, zou je wss ook spontaan lachen, maar in onverwachte situaties hebben deze remmen wel al ongevallen vermeden. En dan is het net hetzelfde als vermogen, sommige situaties zijn niet altijd op voorhand in te schatten.

En er is nog altijd een groot verschil tussen 120pk in een fabia of 120pk in een grote zware Superb.
 

CDK

Forumguru
beetje trietige reactie van jou Corné, had jou iets hoger ingeschat.

:pieker: mijn post was niet persoonlijk bedoeld, maar wat ik met mijn opmerking duidelijk wilde maken is dat meer vermogen niet per definitie veiliger is. Vooral helder nadenken en bedenken dat het verkeer een spel is wat je samen speelt. Ik zit de hele dag op de weg en zie veel / maak veel mee, juist daarop was mijn post gebaseerd. Uiteraard is het wel zo dat degene die de schoen past hem mag aantrekken ;)
 

Horkje

Forumguru
En er is nog altijd een groot verschil tussen 120pk in een fabia of 120pk in een grote zware Superb.

Goed punt.....

Topicstarter wil, indien Skoda, keuze tussen Octavia 2.0 en Superb 1.6.

Overigend blijft topicstarter vrij stil. Waarschijnlijk hebben jullie haantjes hem inderdaad naar het Mazda forum weg gejaagd?
 

leon-cupra

Forumguru
:pieker: mijn post was niet persoonlijk bedoeld, maar wat ik met mijn opmerking duidelijk wilde maken is dat meer vermogen niet per definitie veiliger is. Vooral helder nadenken en bedenken dat het verkeer een spel is wat je samen speelt. Ik zit de hele dag op de weg en zie veel / maak veel mee, juist daarop was mijn post gebaseerd. Uiteraard is het wel zo dat degene die de schoen past hem mag aantrekken ;)
in SOMMIGE gevallen is het juist nodig om te kunnen versnellen in een hekelige situatie. Remmen is dan SOMS de verkeerde keuze. Als je dan met een wagen onderweg bent die niets over heeft is het net onveiliger dan met een motor die net nog dat overschot heeft. En een 1.6 heeft, zeker op de autostrade, niets over. En voor ieder misverstand uit de wereld te helpen, ik kijk ook genoeg vooruit, heb ook jaren van 60.000km autostrade per jaar zonder ongevallen achter de rug, anticipeer ook voldoende maar soms wordt je zelfs als anticiperende chauffeur ook wel eens verrast door een andere chauffeur.
 

leon-cupra

Forumguru
Goed punt.....

Topicstarter wil, indien Skoda, keuze tussen Octavia 2.0 en Superb 1.6.

Overigend blijft topicstarter vrij stil. Waarschijnlijk hebben jullie haantjes hem inderdaad naar het Mazda forum weg gejaagd?
toch een schitterende wagen, zo een nieuwe cx5, en dan met een vlotte 150pk diesel die tenminste over een heel mooi koppel van 380N beschikt. Verschil met de 1.6 van de Superb zal je serieus voelen.
 
Nevermind leon-cupra.., ik ken de oprit en snap wat je bedoelt. Is geen sinecure om daar in te voegen in druk verkeer. Oprit in Loppem op de E40 vind ik nog iets extremer. Diegenen die er al gereden hebben zullen we weten wat ik bedoel...
Tijdens de spits kan je niet anders dan daar plankgas te geven. Op de rechterrijstrook zie je 1 trein van vrachtwagens kort achter elkaar. Als je daar tot stilstand komt en in eerste moet beginnen optrekken ben je verloren...
 

leon-cupra

Forumguru
Nevermind leon-cupra.., ik ken de oprit en snap wat je bedoelt. Is geen sinecure om daar in te voegen in druk verkeer. Oprit in Loppem op de E40 vind ik nog iets extremer. Diegenen die er al gereden hebben zullen we weten wat ik bedoel...
Tijdens de spits kan je niet anders dan daar plankgas te geven. Op de rechterrijstrook zie je 1 trein van vrachtwagens kort achter elkaar. Als je daar tot stilstand komt en in eerste moet beginnen optrekken ben je verloren...
haleluja, toch 1 iemand die mij verstaat. Dacht bijna mijn rijbewijs in te leveren.
 

BBO

Senior Member
Mijn vorige Superb had 105 dieselpaarden. Mijn vrouw haar SII heeft een 1.4 tsi 122 pk. Hebben die wagens vermogen op overschot, nee. Hebben die wagens vermogen tekort, zeker niet. Ik merk wel dat ik met mijn SIII meer risico's nam in het begin met de gedachte ik heb vermogen genoeg. Met de SII van mijn vrouw heb ik dat niet. En ik ben ook nog nooit in een situatie gekomen dat ik wou dat ik meer vermogen had. Ik vind het erger dat de DSG van mijn SIII niet onmiddellijk reageert of de tijd die verloren gaat door het start stop systeem. De momenten dat je snel in een gat wil duiken... Bij de SII snel versnelling terug en weg. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan 180 pk of meer....

Vroeger was een auto die 10 sec nodig had van 0-100 snel. Nu vinden velen dat traag.... Het is wat je gewoon bent.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik dacht dat het hier over het verschil O3 met 2.0 tdi versus S3 met 1.6 tdi ging?
Mijn voorstel is om alle discussie over wat wel en niet veilig is maar even terzijde te leggen. Laten we zggen let's agree to disagree..

Volgens mij is het een kwestie van alle drie de kanshebbers goed aan de tand te voelen en de betreffende oprit met alle 3 de auto's op te zoeken en te proberen wat voor jou het beste voelt. Wil je meer comfort ruimte en hoger afwerings niveau dan ga je voor de S3, wil je het vermogensreserve dan ga je voor de O3. Waar de kwaliteiten van de cx5 liggen weet ik niet, dat kun je het beste zelf beoordelen.

Voor mij persoonlijk voldoet een 1.6 tdi prima en mag de mazda lekker bij de dealer blijven, de afwerking van de CX5 past gewoon niet bij me. Ik zou dan voor de S3 gaan, maar vooral ook omdat ik 3 koters heb.

En daar laat ik het maar even bij in dit draadje..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn vorige Superb had 105 dieselpaarden. Mijn vrouw haar SII heeft een 1.4 tsi 122 pk. Hebben die wagens vermogen op overschot, nee. Hebben die wagens vermogen tekort, zeker niet. Ik merk wel dat ik met mijn SIII meer risico's nam in het begin met de gedachte ik heb vermogen genoeg. Met de SII van mijn vrouw heb ik dat niet. En ik ben ook nog nooit in een situatie gekomen dat ik wou dat ik meer vermogen had. Ik vind het erger dat de DSG van mijn SIII niet onmiddellijk reageert of de tijd die verloren gaat door het start stop systeem. De momenten dat je snel in een gat wil duiken... Bij de SII snel versnelling terug en weg. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan 180 pk of meer....

Vroeger was een auto die 10 sec nodig had van 0-100 snel. Nu vinden velen dat traag.... Het is wat je gewoon bent.
Ik heb een heel ander motortje, maar dat niet direct reageren van de dsg herken ik. En sinds de software is aangepast (ook van de motor overigens), is dat geheel verdwenen. Er is nu direct een reactie als je gas geeft.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik raad iedereen aan die mij niet begrijpt om even met een S3 1.6 de oprit van de E40 in Aalter even te nemen richting Gent tijdens de spits, als er een rij vrachtwagens achter elkaar zitten, die bijna bumper op bumper achter elkaar rijden en achter jou een resem wagens. Zullen we dan verder discussieren over mijn vermelde geval? Ik wil nog gerust jullie diesel betalen om erheen te rijden.

Uiteraard is een 1.6 voldoende voor 95% van de tijd dat je rijdt. Als ik in de S3 van mijn partner rij en ik tuf gewoon een beetje rond is het zeer relaxed rijden en kom ik ook geen vermogen tekort. Het is maar net in die welbepaalde situaties dat je net het overschot wel nodig hebt, dat de 1.6 tekort komt.


En snel in een gat duiken .... Mag niet hé, effe wachten en achter de tweede wagen invoegen. :nono:
 

gdisselkoen

Forumguru
Een ieder die beweert dat je extra PK's nodig hebt om (veilig) in te kunnen voegen, of vlot in te halen, zoekt een excuus om een auto aan te schaffen met meer PK's.
Autorijden gaat gepaard met anticiperen, inschatten en je eigen auto kennen.

Ik maak het vrijwel dagelijks mee, automobilisten die het gaspedaal niet kunnen vinden op het moment dat ze op de oprit rijden en pas gas gaan geven wanneer ze op de invoegstrook zitten. En dan met 80KM\U bij het puntstuk de snelweg opschieten.

Bestuurders die op een 80KM\U weg te dicht op hun voorligger rijden, en op het moment dat ze een gaatje zien, naar links gaan om in te halen en pas gas geven. Je kan dan beter je even terug laten vallen, wat meer afstand nemen en zodra er ruimte is versnellen en in gaan halen. Een aanloopje nemen.

En als ik zie hoe tergend langzaam mensen op gang komen bij het wegrijden bij een verkeerslicht. Dat ligt niet aan het gebrek aan PK's. Zie dat dagelijks bij knooppunt Hooijpolder waar de kruissing van de A27 en de A59 geregeld wordt met verkeerslichten.
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Nog een andere vraag. Hoe uiten zich de verschillend tussen de 1.6 en de 2.0. Zijn het precies dezelfde motoren afgezien van de inhoud, of zijn ze ook geoptimaliseerd voor verschillende toerentallen en hebben ze dus ook andere verzetten?
 

Gysman

Actief lid
Pfff... paar daagjes naar Eurodisney geweest. (met de CX5 overigens). Had ook thuis kunnen blijven met een zakje popcorn. Best amusant hier...

Dank voor alle mensen die inhoudelijk reageren. Dank ook aan de mensen die dat denken te doen, maar die toch een beetje ontsporen. Willen jullie hiervoor aub een eigen topic aanmaken? Deze is van mij :D

Goed, nu weer on track:
Dat de 2.0's (zowel van mazda als van skoda) lekkerder/vlotter rijden is evident. Ben wel weer een stapje verder: de octavia voelt te veel als een stap terug. En er rijden er gewoon te veel van. Als ik de auto zie heb ik niet een "wow, mooi ding" gevoel. En dat wil ik wel bij een auto. Resteren dus de CX5 en de Superb 1.6 DSG. Beide geven mij dat gevoel wel. Wat is dan belangrijker? Ruimte/gadgets, of rijplezier/power. Iemand wel eens CX5 gereden? Rijdt echt goed, geen vergelijk met de S2 die ik ook 180000 km heb mogen rijden. Die was fijn op de snelweg, maar om daar nou even lekker een potje mee te gaan sturen? No thank you... Dat geldt natuurlijk ook voor de S3. Een stuurauto is het zeker niet. Maar een gadget auto wel: mooie navi, met carplay, adaptieve cruise control, dsg, panodak. Allemaal erg lekker speelgoed.

Momenteel slaat de voorkeur licht uit naar de S3. De snelheid had ik afgelopen periode, de gadgets deze keer. Zoiets. En dan zien we over drie a vier jaar wel weer verder. Voor wat betreft de 6 (iemand vroeg ernaar). Die stond inderdaad op mn lijstje. Maar is afgevallen: ik ben bang dat er binnen nu en 1,5 jaar een nieuwe 6 komt, en dan is ie verouderd. Daarbij heeft ie ook een lage gadget factor. En de CX5 vind ik gewoon mooier. Rijdt overigens ook echt goed.
 

eriktv

Forumguru
Ik rijd zelf een S2, mijn ouders hebben een CX5. Volgens mij kun je zowel op een S3 als de CX5 maar weinig aanmerken en moet je op je gevoel afgaan. Totaal verschillende auto’s, zowel qua looks als rijeigenschappen. Enige wat ik op de CX5 aan kan merken (in vergelijking met mijn S2) is dat de besturing mij iets te licht is en dat de caravan van 1.600kg van mijn ouders veel lekkerder aan de Skoda hangt, zowel qua stabiliteit als trekkracht. Mijn ouders rijden een 2.0 benzine.

Niet meer relevant, wellicht voor anderen wel: ik heb eerder het topic http://www.skodaforum.nl/forum/i/tweedehands-1-6-of-2-0-tdi-kopen.21924/#post-452330 overgenomen tijdens mijn zoektocht. Daar staan ook wat argumenten voor en tegen de 1.6/2.0 opgesomd. Dat zal voor de S3 niet veel anders zijn.

Ik heb zelf geen moment spijt gehad van de 2.0TDI DSG, zeker na behandeling bij TVS/DSG-dokter. Zuinig genoeg, supersnel en heerlijk comfortabel cruisen!
 

Horkje

Forumguru
Ben wel weer een stapje verder: de octavia voelt te veel als een stap terug. En er rijden er gewoon te veel van. Als ik de auto zie heb ik niet een "wow, mooi ding" gevoel. En dat wil ik wel bij een auto.

De Superb komt wat dat betreft wel veel dichter in de buurt. Omdat je aangaf dat de Superb in jouw geval op 17” zou komen, zou ik nog wel de volledige configuratie en eventuele andere opties meenemen in het eindplaatje. Het blijft een mooie bak maar met 18” of misschien 19” staat er echt een heel andere auto dan met 17”. Ik neem aan dat je je daar bewust van bent.

Wat is er qua CX5 mogelijk? Wordt dat ook “gewoon” 17” of wellicht 19”?

Zet beiden dan eens puur visueel naast elkaar als je alleen op de wowfactor af wilt gaan.


Maar een gadget auto wel: mooie navi, met carplay, adaptieve cruise control, dsg, panodak. Allemaal erg lekker speelgoed.


Vind ik bij de nieuwe Mazda’s inderdaad jammer; geen panoramadak en net even wat minder vernieuwende “gadgets”. Dat plus inderdaad het vermoeden dat de Zes binnenkort vast wordt gegacelift / vernieuwd heeft mij doen besluiten om nu voor de Superb te kiezen.

Zijn de stoelen misschien nog een issue? Ben je wat langer dan heeft de Mazda al snel een iets te korte zit. Dat zou dan nog een extra plus zijn voor de Superb.

Succes met kiezen. Geen 1 uit 3 maar 1 uit 2.
 
Bovenaan Onderaan