Embleem aanpassen

Horkje

Forumguru
Ik heb (niet goed genoeg?) gezocht naar informatie over het Skoda embleem op de motor- en kofferbak maar weet toch nog niet wat ik wil weten.

Ik wil weten of en hoe ik het embleem zo aan kan passen dat het een mix is van zwart hoogglans en de kleur van mijn auto.

Nu ken ik natuurlijk wel het volledig zwarte Monte Carlo embleem via superskoda.com maar zwart op zwart vind ik niet helemaal matchen met het quarts grey van de auto. En een zwarte auto is ook geen optie trouwens....

Ik heb hier uiteindelijk wel een link gevonden naar een Duits forum waar iemand dat heeft laten doen, maar ik spreek überhaupt geen Duits, laat staan dat ik het kan schrijven.

Zie dat forum op 6 april 2016:

http://octavia-rs.com/index.php/thr...=2&s=76d16b617b04a868e2e0ab9ccc81306601bdba52

Ik vermoed dat het embleem uit twee losse delen bestaat. Maar zijn ze zonder schade los van elkaar te krijgen of zijn ze wellicht vast gesmolten?

Zijn er misschien lieden hier die net zo ver zijn doorgeslagen als ik en dat misschien al hebben gedaan of laten doen? Of er meer van weten?

Ik ben wat lang van stof meestal. Daarom hieronder ook nog een korte versie;

Zie afbeeldingen wat ik wil. Nergens zo te koop, wie weet meer?
 

Bijlagen

  • A82CFCE2-224B-408D-AA28-725FB46111CC.jpeg
    A82CFCE2-224B-408D-AA28-725FB46111CC.jpeg
    39,3 KB · Weergaven: 383
  • 9FC521CD-9FFC-4288-A21B-AE13C7EBDDEB.jpeg
    9FC521CD-9FFC-4288-A21B-AE13C7EBDDEB.jpeg
    146,9 KB · Weergaven: 397
  • 365B3E09-4FAA-4593-815C-CBDC58EF1AD6.jpeg
    365B3E09-4FAA-4593-815C-CBDC58EF1AD6.jpeg
    121,1 KB · Weergaven: 352

Horkje

Forumguru
Ok wellicht niet de bedoeling om tegen jezelf te lullen / op je eigen topic te reageren maar inmiddels weet ik wel zeker dat het, in theorie, moet kunnen.

Hoe? Nou simpel door “Demontaż tylnego emblematu Skoda Octavia 3” op Youtube te bekijken, zie;

Daar wordt in ieder geval (onbedoeld) het chroom uit het embleem gescheiden. Het is dus bewezen mogelijk......

Vind het niet niet eens lelijk zonder die rand (zie losse afbeelding).


Wordt in ieder geval nog een aardig klusje alles eerst te scheiden, spuiten en weer goed vast te krijgen. Eerst maar eens wachten tot de auto hier voor mijn deur staat.
 

Bijlagen

  • B9A1698D-E600-4D8C-B0B4-2CF268C47801.jpeg
    B9A1698D-E600-4D8C-B0B4-2CF268C47801.jpeg
    57,7 KB · Weergaven: 207
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Horkje Als ik je Duitse linkje bekijk, is er gewoon folie in het bestaande logo geplakt, preciezer bumperbeschermfolie (Ladekantenschutz) die blijkbaar in de lakkleur is, maar het verhaal op het Duitse forum is wat chaotisch, dus ik kan me vergissen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dat is zeker ook een goede optie!

Alleen een folie in kleur maskeert natuurlijk eerder opgelopen cosmetische oneffenheden ;).
 

EdK

Forumguru
Alleen een folie in kleur maskeert natuurlijk eerder opgelopen cosmetische oneffenheden
Tsja als hij al onder de krassen zit dan kun je proberen om met polijsten deze alsnog weg te krijgen en dan de folie er op
Ik zelf heb nu voor deze folie gekozen bij aflevering van de Fabia.
Dus word er op geplakt als de bumper nog krasvrij is.
 

Cordoba

Forumguru
Leuk idee! Ziet er strak uit.

@Cordoba even inhakend op jouw bericht; bestaat dat? Bumperfolie in de kleur van de auto?

Daar heb ik wel oren naar!

Het kan zijn dat dit alleen door Duitse dealers geleverd wordt via een locale leverancier (net zoals Pon tot voor kort alleen 'trekhaken achteraf' leverde). Ik bedenk net dat ik ook wel een andere techniek gezien heb, en dat die mogelijk is gebruikt voor het logo en daarbij het eerder genoemde beschermfolie is gebruikt. Bij die techniek plak je het hele logo af met folie, (mogelijk met behulp van een föhn om de folie goed aan te laten sluiten in de hoekjes) en snijdt met een scherp mesje vervolgens langs de randen van het chroom door het transparante folie heen, en verwijderd de folie waar je lak wil hebben. Vervolgens kun je spuiten (spuitbus op kleur), en vervolgens de folie op het chroom weghalen, dan moet je dus een embleem krijgen met de lakkleur als achtergrond in plaats van het standaard zwart.
 

Horkje

Forumguru
Bedankt voor de reacties!

Lastig op smartphone verschillende quotes toe te voegen daarom even zo;

Ga inderdaad eerst maar eens twee emblemen scoren. Vanacht maar eens even met een schroevendraaier op pad :D

Geintje, dealer 20 euro per stuk en wellicht MP enz komt vast goed.

Door middel van deels spuiten, folie en vervolgens een deel wegsnijden snijdt ook wel hout denk ik.

Als ik er verder mee ben zal ik een update plaatsen. Nu heb ik eindelijk wat te doen want het wachten tot aflevering lijkt zo lang te duren....
 

Cordoba

Forumguru
Het kan goed zijn dat de 90 mm voor zit en de 80 mm op de achterklep, als je niemand vindt die voor je kan meten, anders een mailtje/telefoontje naar de dealer?
(die moet toch een S3 hebben staan, en anders moeten ze in ETKA (elektronische onderdelencatalogus) dat terug kunnen vinden.

Edit: er staat in elk geval een achterlogo op de sloop én in de buurt: linkje. Het is alleen de vraag of ze dat logo apart willen verkopen (en geen complete achterklep willen verkopen).

24b4cfc495dd2e01ff34670c8f593ece.jpg


Misschien kun je het voor-logo ook scoren, ik was even bang dat dat verbrand zou zijn, maar dat lijkt mee te vallen:
173df7ce8a453080ce88f2dc0cb87170.jpg
 
Laatst bewerkt:

Horkje

Forumguru
Bedankt Cordoba!

Dealermagazijn en werkplaats was vandaag dicht en wilde op zaterdag de verkopers maar even telefonisch met rust laten.


Maandag sowieso die schadebak benaderen. Bedankt voor de tip.

En auw wat zonde van die Superb.....
 

Witte76

Forumguru
Bedankt voor de reacties!

Lastig op smartphone verschillende quotes toe te voegen daarom even zo;

Ga inderdaad eerst maar eens twee emblemen scoren. Vanacht maar eens even met een schroevendraaier op pad :D

Geintje, dealer 20 euro per stuk en wellicht MP enz komt vast goed.

Door middel van deels spuiten, folie en vervolgens een deel wegsnijden snijdt ook wel hout denk ik.

Als ik er verder mee ben zal ik een update plaatsen. Nu heb ik eindelijk wat te doen want het wachten tot aflevering lijkt zo lang te duren....
Ik ben er mee bezig. Ben er eentje bij de dealer gehaald en gedemonteerd. Zeer voorzichtig en met warmte krijg je ze uit elkaar. Maar de pootjes breken. Is wel geen probleem voor latere montage. Goede lijm erop. Moet ze nog schuren en lakken. Dan terug in elkaar monteren. Maar heb momenteel geen tijd. Zal proberen de foto's van de gedemonteerde stukken hier te posten. Er zit een foto bij hoe het eindresultaat moet worden. IMG_20170916_161810.jpg 1505571675682.jpg 1505571715619.jpg 1505572073669.jpg
 

Highway

Forumguru
Zie dat de vogel / indiaan van ABS gemaakt is. Daarover zal wel een laagje chroom zitten.

ABS is goed te lijmen met aceton. Je kan een stukje ABS in aceton doen (even in een glazen potje, daar dan wel de deksel op doen anders verdampt de aceton) en dan krijg je 'gesmolten' ABS. Dit kan je gebruiken om te lijmen. Zodra de aceton is verdampt dan wordt de ABS weer hard (kan paar dagen duren).

O.a. Lego is vaak van ABS plastic, maar als je wat rond kijkt vind je dat veel plastic van ABS is.

Je zou dit kunnen gebruiken om de afgebroken clips te repareren of vast te lijmen.
 

Horkje

Forumguru
Even een kleine update.

Uiteindelijk een origineel Skoda embleem voor de voorkant aangeschaft samen met de originele Skoda lak. Was voor vier tientjes klaar.

Demonteren van het verchroomde abs van het zwarte plastic ging eigenlijk vrij eenvoudig. Eerst de dubbelzijdige tape aan de achterkant verwijderen en zo van achter een beetje “pielen” en wrikken. Uiteindelijk met beleid en zonder schade alles gedemonteerd. Wel een paar klipjes afgebroken maar ook zonder die klipjes komt alles wel weer vast.

39AD95E3-C9F0-4B0B-B17C-5A524C79B040.jpeg A673130C-1F40-4195-ABCD-C0D8FBF8582E.jpeg A30FC1A0-DE12-4DB7-BDF4-4093339DCAE0.jpeg

Het zwarte plastic is simpel: licht schuren, gronden en spuiten met de originele Skoda kleurlak en vervolgens met blanke Skoda lak afwerken. Dat heb ik inmiddels gedaan.

D871722D-9A32-4AD4-A397-68A9E858D000.jpeg

De verchroomde abs is (denk ik) een ander verhaal. Dat is niet zomaar te verven. Tenminste, niet als je ook op langere termijn een mooi embleem wil hebben zonder dat de helft is afgebladderd....

Goed het chroom moest dus weg. Wat niet werkt is een paar dagen in chloor weken. Ook zoutzuur doet niks. Wat gegoogle levert nog tig opties op maar ik was er wel even klaar mee.

4370B869-58BD-4E28-B9BA-E169D05D211E.jpeg 3017D1DD-F80A-4BEB-AEE0-51539C42501D.jpeg

Heb flink geschuurd en uiteindelijk een autoschadeherstelbedrijf gebeld. Daar weten ze er wel raad mee (goede etsprimer) en wordt het nu gespoten. Donderdag heb ik tijd het op te halen en ga ik alles weer in elkaar zetten.

Als het goed is wordt eind deze week mijn auto geleverd. Denk dat ik “mijn” nieuwe embleem er gelijk op plak. Die foto’s zal ik uiteraard delen.
 
Bovenaan Onderaan