Ervaringen software-update E189 ( 1.6 tdi)

Skodasuperb2011

Actief lid
Omdat "het grote VAG dieselgate topic " verschillende motoren omvat , dit topic specifiek over de 1.6 tdi!
Wie heeft de update laten doen en wat zijn de ervaringen ? ( verbruik, trekkracht, reparaties)
 
Mijn interesse heeft het ook zeker. Wil graag van de melding af dat er nog een terugroepactie open staat maar ben nogal huiverig voor de gevolgen.
 

Tafkah

Forumguru
Hoi, die van mij is net gedaan.
Ik heb wel even moeten rijden om het verschil te merken, maar het volgende is mij opgevallen:
1: schakelindicator gaat nog iets eerder roepen om te schakelen (wow.. lette ik toch al niet op)
2: onderin minder kracht (<~1800 toeren)
3: opleving boven 1800-2200 toeren: krachtiger dan voorheen (vooral in 2e versnelling)
4: hij loopt wel iets mooier op die lage toeren (voor de update <80 km/u in 6e versnelling liep hij to bokken, nu loopt hij mooier)
5: in navolging van punt 4: vervolgens niet echt vooruit te branden om hem weer op snelheid te krijgen. Valt mij trouwens vooral op tussen 1e en 2e versnelling. Rollend aankomen in 2 voor een stoplicht kun je beter terug naar 1...
6: er zit een soort rochelend geluid in (klinkt net als mijn dochter 's nachts als ze verkouden is).
7: verbruik is niet zuiniger geworden, maar lastig kwantificeerbaar. (Merk grote verschillen met buitentemp, dus kan ik niet makkelijk vergelijken).

Voor de volledigheid: SII combi facelift 2014, 6 bak, hand geschakeld.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hier een 1.6TDi in een O2C, handgeschakeld, 5 versnellingen, bouwjaar 2011, ontsjoemeld bij 240.000 km. De update heb ik net voor de zomervakantie laten uitvoeren, en daarna met de auto een paar weken op vakantie geweest, dus lastig vergelijken. Eerlijk gezegd merk ik tijdens het rijden helemaal niets, de zaken die @Tafkah boven noemt herken ik enigszins, met name zijn punten 1, 2 en 3, maar niet structureel en ik heb sterk het gevoel dat dat voor de update ook zo was. Als er dus al verschillen zijn, zijn ze minimaal, of ik ben niet gevoelig genoeg.

Wat brandstofverbruik wel iets opmerkelijks. Ik heb inmiddels weer 2 tankbeurten gehad na "normaal" gebruik, dus geen vakantie. Een beetje weinig om echt betrouwbare informatie te geven, maar toch:
  • Het werkelijke brandstofverbruik, liters gemeten aan de pomp gedeeld door de afgelegde afstand, is niet significant veranderd.
  • Het door de boordcomputer aangegeven verbruik is veel lager geworden. Voor de update klopte dat redelijk met het werkelijke verbruik, het was zelfs een tikkie pessimistisch. Nu is ie veel te optimistisch. Dit heeft ook z'n effect op de opgegeven actieradius. Die zou nu zo'n 1600km zijn, volgens de boordcomputer (wel lekker, kan ik zonder tanken naar m'n schoonouders, ruim voorbij Budapest, rijden). Dit heb ik voor de update ook wel eens gezien, maar dat was nadat ik uit nieuwsgierigheid eens een paar dagen woon-werkverkeer (totaal zo'n 500km) op de rechterbaan ben blijven rijden, zo rond de 90 km/u. Nu geeft ie dat aan bij normaal gebruik, voor de update was 1300km volgens de boordcomputer de norm bij normaal gebruik
Het werkelijke verbruik is natuurlijk waar het om gaat, dus heel zwaar til ik hier allemaal niet aan, maar het is wel opvallend.
 
Heb nog geen terugroepactieupdatebrief gekregen dus vermoed dat de update niet nodig is ?! Dus mijn superb II rijdt nog heerlijk (welliswaar met sjoemelsoftware, dat dan weer wel)
 

DeNnZ

Forumguru
Ik zag dat de nieuwe eigenaar van mijn 'oude' SII 1.6TDI ook heeft laten ontsjoemelen.
Hij zal het wel gemerkt hebben, de auto was namelijk bij JD gechipped en er zullen nu wel weer wat paarden op stal gezet zijn.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
bij de 240.000 km beurt afgelopen maandag heb ik nu zelf ook de update laten
uitvoeren.
Ik merk weinig verschil. Als ik iets specifiek moet aangeven dan is de trekkracht in de eerste versnelling afgenomen maar
in de 2e en 3 e versnelling juist toegenomen.
De motor loopt mooier en ook het "bokken" in vooral de 5 e versnelling is weg ( in de lage toeren)
Verbruik kan ik nog weinig over zeggen omdat ik pas 550 km heb gereden.
Aangezien ik de laatste 200.000 km heb bijgehouden in de "Autoweek-verbruiksmeter" heb ik na enkele tankbeurten
een goed overzicht en zal dit later nog posten!

(1.6 tdi 105pk 2011 5 bak)
 

Skodasuperb2011

Actief lid
even een laatste update aangezien ik mijn auto gisteren heb ingeruild.
Het verbruik is de laatste 2 tankbeurten iets gestegen met 0,25L per 100km maar ik weet niet of dit
"een maatstaf is" :2 tankbeurten is erg weinig om dit vast te stellen!
Wel merk ik dat de regeneratie van de roetfilter nu om de 300-350km is ipv rond de 850-900 km.
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
Vandaag een eerste herinnering (jazeker! Kennelijk volgen er meer) gekregen van Skoda Nederland: u heeft uw Superb nog niet laten ontsjoemelen. Of ik maar een afspraak wilde maken. Weet het nog steeds niet, maar gegeven de verhalen hier neig ik er naartoe het toch maar te laten doen.
 

Tafkah

Forumguru
Persoonlijk ben ik niet super blij met de update, maar ik denk wel dat het enorm afhangt van het type SII dat je rijdt. Mijn 2014 (6 bak) vind ik minder fijn rijden na de update, zeker ook icm de sleurhut.
Voor mij is het probleem niet zo groot: nog een half jaar en hij gaat hoogst waarschijnlijk uit de lease...
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Mij auto was ook uit 2011 met een 5 bak, zie mijn ervaringen boven.
( er is tot 250.000km ook een "garantieregeling" na de update, jouw dealer kan er meer over vertellen)
 

Tafkah

Forumguru
Door andere versnellingsbakverhoudingen zou ik verwachten dat de aanpassingen anders kunnen uitpakken.
 

tist

Actief lid
Mij auto was ook uit 2011 met een 5 bak, zie mijn ervaringen boven.
( er is tot 250.000km ook een "garantieregeling" na de update, jouw dealer kan er meer over vertellen)

Garantie regeling ? mijn ervaring .... 1 grote dikke NUL!
Alle problemen die ik heb zijn NOOIT opgelost geweest (zelfs nog erger geworden) dus van mijn auto blijven hun dealers af.
Ik zal hem wel verslijten zoals hij is, en nooit geen wagen meer van de vw groep.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Welke merken bieden deze extra regeling aan en op welke modellen is deze van toepassing?
De extra regeling geldt voor alle auto's met dieselmotor van het type EA189 van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, SKODA en Volkswagen Bedrijfswagens waarbij de EA189-update is uitgevoerd.

Voor wie geldt de extra regeling?
De extra regeling wordt aangeboden aan klanten van SKODA met een auto waarbij de EA189-update als onderdeel van de terugroepactie 23R6 is uitgevoerd. Deze regeling heeft betrekking op auto’s met een kilometerafstand tot maximaal 250.000 km vanaf het moment dat deze extra regeling in werking treedt. Om in aanmerking te komen moet de klant kunnen aantonen dat alle door de fabrikant aanbevolen service- en onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd (deze regeling is dus van toepassing op auto’s met een compleet service verleden).

Deze regeling geldt ook voor alle auto’s waarbij in het verleden de EA189-update als onderdeel van de terugroepactie 23R6 is uitgevoerd. Hierbij geldt de periode van 24 maanden vanaf de dag dat de EA189-update is uitgevoerd (indien aan alle voorwaarden is voldaan). De regeling is gebonden aan het chassisnummer (voertuig identificatienummer). Als een auto binnen een periode van 24 maanden van eigenaar wisselt, is deze regeling ook voor de nieuwe eigenaar beschikbaar.

Welke onderdelen vallen binnen deze extra regeling?
Deze regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding.

Deze extra regeling laat het standpunt van SKODA onverlet dat de EA189-update geen nadelige effecten heeft op de levensduur van de motor en de onderdelen daarvan. De autoriteiten die hier op toezien, hebben bevestigd dat de EA189-update aan alle wettelijke eisen voldoet en geen nadelige gevolgen heeft voor het brandstofverbruik, CO2-emissies, het motorvermogen, koppel en geluidsemissies.

Wat zijn de voorwaarden voor deze extra regeling?
Om in aanmerking te komen voor deze extra regeling zijn de volgende voorwaarden van kracht:

1) De extra regeling:
• geldt voor een periode van 24 maanden vanaf de uitvoering van de EA189-update en alleen voor auto’s met een kilometerstand tot maximaal 250.000 op het moment dat er van deze regeling gebruik wordt gemaakt (afhankelijk van wat er het eerste wordt bereikt);
• kan alleen bij en door een geautoriseerde SKODA dealer beoordeeld en uitgevoerd worden;
• geldt uitsluitend voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beiden onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding.
• dekt geen vervangend vervoer, onkosten, schade, enz.

(2) De extra regeling is alleen van toepassingen indien:
• de betrokken auto heeft deelgenomen aan de EA-189 terugroepactie 23R6;
• de auto is onderhouden volgens het Serviceplan, service-updates en terugroepacties zoals voorgeschreven door SKODA.

(3) De extra regeling is niet van toepassing in de volgende gevallen:
• gevallen van natuurlijke slijtage, d.w.z. verminderde werking van de auto en diens onderdelen door slijtage;
• de eigenaar, een niet-geautoriseerde servicepartner en/of dealer heeft de auto niet correct gerepareerd, onderhouden of verzorgd (bijv. door gebruik te maken van onderdelen die niet zijn goedgekeurd door de fabrikant);
• de voorschriften voor het gebruik van, de omgang met en het onderhouden van de auto zoals aangegeven in de handleiding niet zijn opgevolgd;
• de auto is door derden of externe invloeden, zoals ongevallen, onweer, hagel, hoogwater enz., beschadigd waardoor de oorzaak van de klacht is ontstaan;
• alle klachten die betrekking hebben op het roetfilter en die te herleiden zijn tot de asverzadiging;
• onderdelen die in de auto zijn ingebouwd die niet zijn vrijgegeven door de fabrikant of de auto is op een niet-geautoriseerde wijze gewijzigd, bijv. door (chip-)tuning;
• de auto is oneigenlijk gebruikt, bijv. in motorsportwedstrijden of door overbelading;
• de eigenaar heeft de klacht niet binnen een redelijke termijn kenbaar gemaakt;
• de eigenaar heeft SKODA niet de mogelijkheid gegeven de klacht binnen een redelijke termijn op te lossen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo, na ruim 20.000 probleemloze ontsjoemelde kilometers lijkt het erop dat ik toch ook aan de beurt ben. Vanavond is de mijne de noodloop gegaan, met een knipperend voorgloeispiraaltje in het dashboard. Daarbij de (enige) melding in het display, "Storing start/stop systeem. Morgen maar naar de dealer ermee, en dan maar hopen op een zeer snelle oplossing. Het is overigens het eerste probleem in 257000km, dus ik heb nog niet heel veel twijfels over de betrouwbaarheid, maar het komt toch (altijd) beroerd uit.
 
Bovenaan Onderaan