Mazda 6

Level42

Forumguru
Had 2 daagjes (vanwege kleine schade) een Mazda 6 station mee. Hier mijn korte indrukken:

- voelt veel minder ruimtelijk aan dan mijn S3. Lijkt veel meer op O3 qua ruimte.
- irritant weggedrag, veel te stug voor een auto voor lange reisafstanden. Bij 130km/u heb je echt het gevoel dat je dat rijdt en dat dat al heel wat is.....bij mijn S3 rijd ik volkomen relaxed (veel) harder op de autobahn.
- er zat een onbalans in. Of in de banden/voorwielen, of de remschijven waren krom. En dat bij 30000 km op de teller. Kromme remschijven ken ik nog van vroeger Opel Kadetts en Astra's maar dat KAN toch niet meer anno 2016 ?
- zittingen van stoelen veel te kort (voor mij, 1,86m lengte).
- navigatie systeem niet al te intuïtief
- koets voelt met rijden heel stevig aan, maar komt ook heel "zwaar" over....helt best een beetje over in bochten maar is weer wel erg stug qua vering op korte oneffenheden. Al met al heeft de S3 een _veel_ comfortabeler weggedrag. Maar als hard/stevig je ding is dan zit je met de 6 goed. Ik vind het in ieder geval veel te nerveus
- _zeer_ tamme motor. Was een benzine, geen idee hoeveel inhoud/PK maar was echt niet vlot ten opzichte van de 1.6TDI in mijn S3.
- design: te Japans voor mij, is gewoon mijn smaak niet

....en dan had ik ook nog een hand-bak......sorry maar als je al een aantal jaar DSG gewend bent dan lijkt het wel of je terugstapt in het stenen tijdperk met een handbak.

Positieve dingen ? Tja, hij had stoelverwarming en lederen bekleding. Maar verder........
 

B.Stuurder

Forumguru
Lijkt veel meer op O3 qua ruimte.
Ja en da's behelpen :maakmegek:
Kromme remschijven kan nog wel, als je een tijdje steeds heel hard remt en vervolgens de rem erop houdt aan het einde van een afrit dan kan door het verschil in afkoeling waar wel en waar niet een remblok op de schijf staat, de remschijf krom trekken. Tegenwoordig heb je veel sandwichschijven die waarschijnlijk dat effect niet hebben?
 

oco1979

Forumguru
slogan mazda oké is van toepassing om zéér weinig in panne te vallen.
Doen vanaf 2016 mazda-assistance,bijna geen werk van.
Voor de rest kan ik me niet over uitspreken,hoe deze rijd enz...
 

Horkje

Forumguru
Die korte zit, dat herken ik wel. Voor Europeesche markt / langere passagiers zeker te kort!

Qua looks (design is uit 2012) is het toch echt 1 van de betere auto’s. Het is natuurlijk persoonlijk maar als je bedenkt dat de nieuwe Insignia aardig overeenkomt met de Zes.....
 

hemi24

Forumguru
Qua betrouwbaarheid, topwagen.

In vijf jaar nooit iets gehad behalve een lekke band.

Heb er vorig jaar een half jaar in een Mazda 6 gereden: was zo betrouwbaar dat ik gemiddeld elke 4 km er eentje in vervangend vervoer heb gereden...

Volgens sommigen exemplarisch, maar volgens anderen was de eerste serie skyactive-diesels gewoon uiterst zwak...
 

oco1979

Forumguru
Heb er vorig jaar een half jaar in een Mazda 6 gereden: was zo betrouwbaar dat ik gemiddeld elke 4 km er eentje in vervangend vervoer heb gereden...

Volgens sommigen exemplarisch, maar volgens anderen was de eerste serie skyactive-diesels gewoon uiterst zwak...

was iets met de nokkenas,slijtage van die eerste
 

hemi24

Forumguru
was iets met de nokkenas,slijtage van die eerste

Onder andere inderdaad.

In combinatie met een leasemaatschappij die liever niet naar de merkdealer gaat voor onderhoud, kun je dan aardig wat essentiële updates mislopen...

Ondanks dat vond ik het ook geen fijne auto
 

sitechris

Donateur
Korte stoelzittingen is idd Japans kwaaltje. Dat van de remschijven is wat te kort door de bocht om meteen het merk en model op af te serveren. Kan ook door eerste eigenaren veroorzaakt zijn ahv rijstijl. Voor de rest vind ik de Mazda 6 geen verkeerde auto, maar ik zou hem in dat segment niet kopen of overwegen. Dan idd liever de Superb.
 
Bovenaan Onderaan