P0140 af en toe

jarnovw

Nieuw lid
Hallo allen.

2 jaar terug hebben we een fabia 1 1.4mpi gekocht. Al aardig wat probleempjes mee gehad maar niks wat ik niet op kon lossen tot nu. We krijgen steeds error p0140. Dit slaat op een slecht signaal van de o2 sensor bank 1 sensor 2. De auto loopt verder hartstikke goed. Als ik de error clear kan het zo een paar dagen duren voor hij weer terug komt. De lambda sonde direct op het spruitstuk lijkt gewoon goed te zitten. Ik heb deze er al uit gehad en opnieuw aangesloten. Zit er nog een sensor in de uitlaat?

Wat zou dit kunnen zijn?

Gr

Jarno
 

oco1979

Forumguru
Kijk eens in topic van de fabia.
Zal iets van slechte verbranding kunnen zijn.
- bougie's
-bobine
distributieriem
kleppen(steel blijft hangen)
piston,schraapveer,olieveer ....
 

jarnovw

Nieuw lid
Ja heb ik gedaan. Ik kan hier erg weinig over vinden. Niet alleen op dit forum maar ook op google. Bougies zijn net vervangen. Het is wel vlak daarna gekomen. Alleen heeft de auto sinds de bougies vervangen zijn wel voelbaar meer pit. Ik bedenk me net dat de gasklep ooit heel smerig is geweest dit gaf dat hij af en toe bleef hangen... Rembedrachtiging weg e.d. en die hebben ze bij een garage gedeeltelijk schoon weten te maken. Dit is enige tijd geleden en ik verwacht dat dit miss wederom de boosdoener is. Ik ga deze maar eens reviseren denk ik.
 

Bakkertje

Forumguru
Had je onderstaande al gevonden met Google?
  • Test the O2 sensor to see if it changes when the fuel mixture is enriched
  • Test the mass airflow sensor for the proper readings per specifications
  • Replace the O2 sensor if contaminated or fails tests
  • Replace the mass airflow sensor if contaminated or fails tests
  • Clean out the mass airflow sensor to see if readings change
Luchtmassameter wordt genoemd en de O2 sensor.
Voor het testen van de luchtmassa meter:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-benzine.html

En voor de lambda werking:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_fuel-trim.html

Overigens een soortgelijk probleem gehad met onze New Beetle en daar de LMM en lambda sonde vervangen, daarna was het weg.
Maar die was ook apk afkeur vanwege de uitstoot.

Luchtmassa meter kost 55 euro
Lambdasonde kost ergens rond de 70 euro
 

Ronnie

Forumguru
Fabia heeft 2 Lambdasonde's, eentje in het spruitstuk net voor de kat, en eentje achter de kat, dus onder de auto.
Voorste is de duurste (met o2 pomp en verwarming, kost zo'n € 130,-) achter is een simpele en kost rond de € 40,-.
Ik zou dus de 2e Lambdasonde vervangen,(soms helpt schoonmaken ook) en kijken of de storing terugkomt.
Is dit het geval, dan moet je op zoek naar een andere katalysator.
 

jarnovw

Nieuw lid
Kleine update.

Ik heb een weekje terug de gasklep gedemonteerd en helemaal schoongemaakt. Deze was erg smerig en leek zelfs een beetje stroef te gaan voor het schoonmaken.

Het viel me ook op dat er wat vocht in het inlaatspruitstuk stond. Dit kan ook niet echt geweldig zijn want net iets daarboven zit de MAP sensor. Als daar even wat vocht in komt dan zou dat ook de intermittend hickup kunnen veroorzaken.

Nu dus een week later is het probleem nog niet teruggekomen. Dit begint wel hoopgevend te worden. Mocht het nog een keer terug komen ga ik weer verder zoeken en laat ik het jullie weten.

Gr

Jarno
 

jarnovw

Nieuw lid
Error kwam weer terug. Maar dit keer was het p0130. Ik heb de MAP schoongemaakt. We gaan weer kijken of dat dat geholpen heeft. Volgende stap is de 2e lambda
 

jarnovw

Nieuw lid
enkele weken later geeft hij wederom de P0130 code na het schoonmaken van de MAP sensor.

P0140 die hij eerst gaf is een klacht over Sensor 2 bank 1
P0130 die hij nu geeft is een klacht over sensor 1 bank 1

Vind het wel erg vreemd dat hij nu een andere sensor als probleem opgeeft.

Motortje draait nogsteeds super, geen verlies in vermogen of verbruik.

Volgende stap is het checken van de bedrading van sensor 1 bank 2... maar geen idee of dit iets gaan brengen. Ik weet wel dat de kabelboom ooit vervangen is geweest bij een vorige eigenaar.

Gr

Jarno
 
Laatst bewerkt:

jarnovw

Nieuw lid
Hoi,

Hij is weer gaan branden. We hebben een patroon ontdekt. Mijn vriendin heeft een gewoonte om de tank zga helemaal leeg te rijden en iedere keer dat de code P0130 of P0140 op komt is als de tank bijna helemaal leeg is vertelde ze me. Nu weet ik dat het niet goed is om een tank te ver leeg te rijden maar een motorstoring zou hij ook niet moeten geven geloof ik. Voor ik dit te weten kwam heb ik met de TorquePro mijn sensoren uitgelezen. S1B1 geeft een vreemd voltage, rond de 1.3 en S1B2 geeft een normale warden, rond de 0.5. De auto loopt alleen veel te lekker om echt een kapotte S1B1 te hebben en verwacht dat dit gewoon een rare meting is van torquepro. Het is niet een heel betrouwbare app...

Nu heb ik van deze auto nog nooit de brandstof filter vervangen en denk ik dat een combinatie van lege tank en oude brandstoffilter dit wel eens kan veroorzaken.

Ik ga de filter vervangen en laat jullie weer weten wat het resultaat is.

Gr

Jarno
 
Bovenaan Onderaan