Bernhard ten Brinke wint R5 klasse met de Fabia in Eurol Hellendoorn Rally

Hetzer

Forumguru
Bernhard ten Brinke wint R5 klasse met de Fabia in Eurol Hellendoorn Rally

ctw-2016-28-body-02-tenbrinke.jpg


Na een uitdagende Eurol Hellendoorn Rally werd Hermen Kobus (Skoda) zaterdagavond op het finishpodium in Nijverdal gehuldigd als winnaar van de Eurol R5 Rally Challenge 2017. Kobus eindigde met zijn navigator Erik de Wild op een prachtige derde plaats overall, achter vijfvoudig winnaar Dennis Kuipers met een WRC Ford Fiesta en de als tweede geëindigde Bernhard ten Brinke, die met zijn R5 Skoda Fabia een prachtige rentree in de Nederlandse rallysport maakte. Bob de Jong moest zaterdagochtend opgeven toen hij met zijn DS3 R5 van de weg raakte en de strijd om de zege in de Eurol R5 Rally Challenge moest staken. Henk Vossen reed een sterke wedstrijd en stelde de 3e plaats in de challenge veilig. Nieuwkomers Kevin van Deijne (Ford) en de Zweed Jörgen Jonasson (Skoda) zorgden ervoor dat in Hellendoorn met de sterkste bezetting in de R5 klasse dit seizoen het publiek kon genieten van een spannende strijd voorin het klassement. Dat belooft voor 2018 – met zeker nog twee nieuwe R5 deelnemers erbij en geen WRC’s meer – een spannend Nederlands rallyseizoen!

ten-brinke-skoda-1.jpg


De Eurol Hellendoorn Rally werd verreden over 12 klassementsproeven en vooraf was duidelijk dat viervoudig winnaar Dennis Kuipers in zijn laatste rally in Nederland met de WRC Ford Fiesta de gedoodverfde favoriet was voor de eindoverwinning. Kuipers was op alle proeven het snelst en zegevierde dan ook onbedreigd voor de vijfde keer in zijn thuisrally. Kuipers heeft aangegeven volgend seizoen serieus te overwegen naar de R5 klasse over te stappen, zodat hij zijn talent in gelijkwaardig materiaal kan tonen ten opzichte van de overige topcoureurs die al over een R5 auto beschikken.

Op de eerste dag van de Eurol Hellendoorn Rally lieten de R5 matadors zien hoe mooi de strijd kan zijn. Met zes gelijkwaardige auto’s van drie verschillende merken aan de start brandde de strijd achter Dennis Kuipers meteen los. Bernhard ten Brinke (Skoda) kende de beste start terwijl achter hem Hermen Kobus (Skoda) en Bob de Jong (DS3) stuivertje wisselden. Aan het einde van de eerste dag was het Bernhard ten Brinke op de tweede plaats achter Kuipers, met Kobus op plek 3, De Jong 4, Kevin van Deijne 5 en Jörgen Jonasson op de zesde plaats. Henk Vossen bezette een keurige 10eplaats.


DGy4lWJXcAAqH4f.jpg

Op de tweede dag, die begon na een nacht vol regen, was het alle hens aan dek voor de deelnemers. De klassementsproeven waren glibberig en de coureurs moesten alert zijn op de wisselende omstandigheden: opdrogend asfalt, nat asfalt, drassig onverhard en ‘bumpy’ stroken met diepe sporen wisselden elkaar af. Bob de Jong werd daar het belangrijkste slachtoffer van toen hij op proef 6 op een nat stuk onverhard rechtdoor een kleine sloot inschoof en vast kwam te zitten. Daardoor viel hij uit en moest hij met lede ogen toezien hoe de andere R5’s de hele dag een mooie strijd uitvochten. Henk Vossen maakte de meeste progressie: hij klom op van de 10e plaats naar plek 6, waardoor alle 5 resterende R5’s achter elkaar finishten, op plek 2, 3, 4, 5 en 6. Kevin van Deijne debuteerde uitstekend met de Ford Fiesta van Hans Weijs Motorsport en het is te hopen dat hij het komende seizoen aan alle wedstrijden van de Eurol R5 Rally Challenge kan deelnemen!

Binnenkort zal er overleg plaats vinden met de rijders over de opzet van de Eurol R5 Rally Challenge voor de toekomst. Want na dit eerste geslaagde jaar is duidelijk dat de R5 klasse toekomst heeft in Nederland.

Bernhard_ten_Brinke_Skoda.jpg


1e plaats: Bernhard ten Brinke (Zeddam)

Zijn rentree in de Nederlandse rallysport had niet beter kunnen verlopen voor Bernhard ten Brinke. Met de Skoda Fabia R5 van Wevers Sport wist hij dat het vrijwel onmogelijk was om Dennis Kuipers van de overall zege af te houden: “Toch zaten we op een aantal proeven dicht achter Dennis. Maar de zege in de R5 klasse vonden wij deze keer goed genoeg. En het was een prachtige, uitdagende rally, met steeds wisselende omstandigheden. Het was de zwaarste Hellendoorn ooit voor mij. Zonder noemenswaardige problemen wisten we Kobus (en aanvankelijk ook De Jong) echter netjes achter ons te houden. We gaan ons eens goed beraden op 2018, want de strijd met louter R5’s is erg mooi…!”
 
Bovenaan Onderaan