Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen

turboturbo

Forumguru
Allen, ik heb sinds al ik denk een jaar of 2 dat mijn octavia tijdens het rijden wel eens spontaan uit valt. De cruise control valt ook wel eens uit, dus in eerste instantie trap ik gauw op het gaspedaal. Maar soms gebeurt er dan nog niets. Ik heb het ongeveer een keer of 10, 15 meegemaakt in die paar jaar. Snel naar de kant manouvreren als dat gebeurt met geknepen billen. Het gaat heel snel en duurt ook maar heel kort, soms 1 of 2 seconden daarna springt ie weer aan. Soms moet ik de auto opnieuw starten, ik heb ook wel eens rollend op de vluchtstrook dit grapje gehad en dan kon ik weer door.
Verdere symptomen: geen. Verlichting en electra (radio, ruitenwissers) etc blijft allemaal aan.

Ben er nu na een paar maanden en soortelijke topics op Seat Online achter dat het zeer waarschijnlijk de brandstofpomp is. Een andere verdachte, de krukas sensor heb ik reeds vervangen. Brandstoffilter ook vervangen (wie weet, mogelijk verstopping) Het fenomeen blijft. Wat het vermoeden versterkt dat het de brandstof pomp is, is omdat het uitsluitend gebeurd als de tank minder dan 1/4 gevuld is. Vandaag op de terugreis van vakantie wilden we zonder te stoppen om te tanken naar huis rijden met 10km méér actieradius in de tank dan we nog qua afstand moesten afleggen (wat gelukt is) De auto is 2 x afgeslagen. Om maar als voorbeeld te geven.

Volgende verdachte is dus nu de brandstof pomp, deze wil ik zelf gaan vervangen. Nu ben ik zoek naar nieuwe brandstof pomp. Ik las dat VDO het merk is dat vanuit de fabriek ook gebruikt wordt, maar dat FEBI en Pierburg ook oké zijn.

Als ik ETKA online zoek worden er 2 opties gegeven, maar beide hebben dit onderdeel nummer: 1J0919050, eentje eindigt met een A erachter.

Als ik op de bekende onderdelen sites zoek, vind ik alleen pompen met OEM nummer eindigend op ........51. Uiteraard na kenteken check.

Kan ik die gewoon bestellen?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Opvallend @turboturbo , zover ik weet komt het bij SO vooral voor bij krachtige motoren, en dan vaak ook nog getunede exemplaren, en ook bij veel jongere auto's (ik schat typisch rond bouwjaar 2010). Je kunt ook proberen om op motorcode te zoeken, dan krijg je misschien meer duidelijkheid over de juiste pomp. Overigens zijn er bij diverse merken mensen die vanwege een aantal problematische brandstofpompen, juist voor een ander merk dan het origineel hebben gekozen.
 

eriktv

Forumguru
Is dit niet typisch iets waar een foutcode van zou moeten achterblijven?

Enige ervaring die ik hiermee heb was met onze Nissan Sunny, die onregelmatig spontaan uitviel, incl. stuurbekrachtiging :nailbiting:. Erg spannend soms en heel naar voor het vertrouwen in je auto. Bij ons bleek het na een lange zoektocht (verdachten: vacuüm trekken tank, daarna brandstofaanvoer, voor zover ik mekan herinneren) de startonderbreker te zijn, met zo'n pincode.
 

turboturbo

Forumguru
Nou ik heb soortgelijke topics op SeatOnline gelezen daar was het ook de brandstof tank. Na 14 jaar kan die gewoon een beetje moe worden. Verklaart iig wel dat het alleen gebeurt bij een 1/4 tank of minder en meestal op dezelfde stukken weg, dus bijv een bepaalde bocht of bij een tunnelbuis omhoog, vandaar.
 

eriktv

Forumguru
Bij de Sunny konden we het ook herkennen aan een lichte 'pssst' bij het losdraaien van de tankdop. Bushfix was destijds een gaatje in de dop, nette variant was een slangetje vervangen wat onder de hele auto doorloopt. Wellicht een poging waard om je oor eens te luister te leggen bij de dop.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ken dat geluid Erik, een van de auto's van mijn ouders heeft dat wel gehad als ik me goed herinner.
Ik heb dat nog nooit gehoord als ik de tankdop van mijn Octavie loste. Maar zal m'n oor voor de zekerheid eens heel dichtbij houden.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 De druk in de tank verandert inderdaad niet zo snel, maar de druk in je brandstofleiding kan wel snel veranderen: als de pomp even niet hoeft te werken omdat de motor uitvalt, zal de brandstofdruk in de leiding snel weer oplopen. Ook het feit dat het altijd gebeurt met een vrij lege tank, en altijd bij een helling omhoog (extra brandstof nodig), lijkt er wel op te wijzen dat het in de brandstoftoevoer ligt. Je kan nog proberen of een nieuw brandstoffilter verschil maakt, dat is een stuk goedkoper en eenvoudiger dan een pomp vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
@Peter-036 Je kan nog proberen of een nieuw brandstoffilter verschil maakt, dat is een stuk goedkoper en eenvoudiger dan een pomp vervangen.
Klopt, heb ik reeds gedaan (zie start post :) ) (EDIT: heb ik hier idd vergeten te vermelden, ik was in de war met deze post in mijn auto topic: Turbo's Octavie) Kosten nog geen 10 euro en 20 min. werk op de brug.

Mocht de brandstof pomp toch niet de boosdoener zijn, is dat ook geen probleem. Althans, het probleem is er dan nog wel, dan blijven we verder zoeken. Maar ik wil nog een ruim aantal jaar met deze Octavia blijven rijden (althans zo denk ik er nu over ;) ) dus ik vind het geen probleem om slijtage onderdelen langzaam maar zeker gewoon preventief te vervangen. De auto word bijna 15 jaar oud dus dat dergelijke zaken er een keer mee gaan ophouden, is ook wel te vergeven.

-----

Ik kom er echter maar niet uit welke pomp ik moet hebben. Als ik op kenteken zoek krijg ik bij verschillende auto sites consequent dezelfde types van bijv VDO en Pierburg te zien. Als ik op het OEM nummer zoek (1J0919050) krijg ik (evenmin consequent) een ander type van Pierburg en VDO te zien.

@Antera kan jij eens met me mee kijken of ik het wel het goede OEM nummer heb opgezocht in ETKA misschien? Heb je daarvoor mijn chassisnr. oid nodig, dan kan ik je die per PM sturen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Ik denk een kleine miscommunicatie: ik bedoelde dat het probleem kan liggen aan de onderdruk in de tank, waardoor de pomp onvoldoende brandstof kan verpompen, maar wat ook voorkomt is dat ook zonder onderdruk in de tank, de capaciteit van de brandstofpomp (in druk én debiet) net iets te krap is voor wat er gevraagd wordt (zeker als de pomp iets minder wordt). In het laatste geval dat de pomp net een beetje capaciteit te kort komt, helpt het als de tank vol is (hoeft de pomp iets minder druk te leveren, en kan ie dus iets meer brandstof verpompen) of als er even geen brandstof verbruikt wordt (de leiding tussen pomp en motorblok doet dan een beetje dienst als buffervat).
 

turboturbo

Forumguru
Kennelijk doe ik toch iets verkeerd als ik zelf in ETKA zoek; ik heb van een vriendelijke gozer van het onderdelenmagazijn bij een niet nader te verklappen dealer (want - hartstikke illegaal nl, begreep ik van hem) een OEM nummer mogen over schrijven van zijn scherm.

Kom ik erop uit dat ik een brandstofpomp moet hebben met oem nummer: 1J0 919 087 J
Bij de dealer moet die een kleine 400 euro kosten. :greedy:

Aan die nummers voldoen o.a. een Pierburg 700468840 pomp (150,- nog)
Een VDO, wat VAG zou gebruiken als oem merk, is ook wel te vinden voor nog 120 euro, maar ze zijn allemaal zonder brandstof toevoer module. Bij die Pierburg staat er uitdrukkelijk bij met brandstof toevoer module. Wat is dat eigenlijk, zo'n module? Ik kan het adhv de plaatjes niet zo goed beoordelen.

Tot slot zijn er zelfs onder de 50 euro te vinden, bijv. deze, zijn die af te raden?
 

Cordoba

Forumguru
Die Stark pomp zegt me helemaal niets, maar het kan gewoon een eigen merk zijn van de originele fabrikant van de brandstofpomp (en dus verder identiek), maar wat me dan weer twijfel geeft, zijn toevoegingen als "Professional line" en een onderdeelnummer dat met SKFP begint, en mogelijk mensen moet laten denken aan de Zweedse fabrikant van hoogwaardige lagers (SKF). Kortom mijn onderbuikgevoelens zijn niet heel positief in dit geval, maar dat kan volkomen ten onrechte zijn.
 

EdK

Forumguru
Staan die nummers dan niet gewoon op de oude onderdelen ?
Al heb ik namelijk een interieurlampje dan zie ik daar al nummers opstaan.
En met dat nummer zoekende moet je toch zo de benodigde onderdelen via google kunnen terugvinden.
Oke je moet wel eerst demonteren voor je ze weet.
 

turboturbo

Forumguru
Dat is het nu precies, Ed. Ik heb niet zo'n zin in een druipende brandstofpomp uit de tankt te hengelen, alleen om een onderdeel nummer te gaan aflezen. Dan wil ik meteen de nieuwe pomp klaar hebben liggen om zo'n lastig klusje af te ronden in 1 keer :)
Maar ik heb het nummer nu toch :D

Ik denk dat ik maar ga voor die Pierburg, of het moet me nog lukken om een VDO compleet te vinden. Dan ben ik hopelijk voor 120 euro verlost van een de random uitvallende auto. Gistermiddag gebeurde het wederom, op precies hetzelfde stukje A10 als waar het meestal gebeurt, en weer was de tank iets op 1/4 vulling.

Goedkopere oplossing is natuurlijk voortaan op 1/3 vulling alvast te gaan tanken.... :)
 

turboturbo

Forumguru
Pakkingen zijn geen sprake van bij dit onderdeel voorzover ik begrepen heb.

Dank Ed voor je zoek hulp - echter snap ik nu waarom ik 'm zelf niet had gevonden vooralsnog; die VDO pomp die jij hebt gevonden correspondeert met het OEM nummer, maar de website geeft aan dat deze pomp niet past op mijn auto... :banghead:

Dus dan moet ik eventuele pas-garantie / advies van de site negeren.


Als ik het zo bekijk komen alle sites met het advies om van het merk VDO art.nr. 405-058-005-011Z te nemen.

Zoek ik handmatig op het VDO art.nr. die jij hebt gevonden (228-233-001-003Z) krijg ik ook op andere sites te zien dat die niet past op mijn auto.

Kijk ik vervolgens op autoonderdelen24 bij details dan is slechts enkel het verschil dus die zgn. met of zonder brandstoftoevoer module wat kennelijk niet meer is dan een sensor?

Schermafbeelding 2017-09-08 om 22.21.53.png

Want zoals je ziet, is het art.nr. van de pomp zelf wel weer overeenkomstig met het advies van de sites. Alleen die van de sensor zou niet passend zijn? :sterretjes:

Dan waag ik misschien maar de gok en zal ik de sensor overzetten. Ik heb dat wel eens op youtube zitten bekijken, heel ingewikkeld kan het niet zijn.

EDIT: Of @turboturbo kiest gewoon voor de Pierburg, dan is ie goedkoper uit en zit alles erop en eraan. :cheer:
 

EdK

Forumguru
EDIT: Of @turboturbo kiest gewoon voor de Pierburg, dan is ie goedkoper uit en zit alles erop en eraan. :cheer:
Maar met een risico dat je volgend jaar hier meld dat je er weer één in gaat zetten omdat de pierburg de geest heeft gegeven.....

Bij VDO heb ik in iedergeval het gevoel dat ik een bepaalde kwaliteit koop....
bij de pierburg heb ik dat niet, wat niet wil zeggen dat hij uiteindelijk net zolang meegaat als de VDO, maar me gevoel zegt van niet....
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij was de ervaring op het Seat forum, juist dat de Pierburg wel goed is, maar @turboturbo heeft dat recenter doorgelezen dan ikzelf. (voor mij is dat meer dan 5 jaar terug).
 

Spinal

Forumguru
Ik heb destijds (voor de Leon 20VT) een VDO pomp gekocht. Dat is dan alleen de pomp. Je moet de komplete unit uit de tank halen en dan de pomp zelf vervangen. Het is geen rocket sience, alles zit makkelijk gemonteerd. Goed opletten hoe alles zit, zelf maak ik altijd foto's van alles wat ik los haal. Soms lijkt het allemaal heel makkelijk en heb je tijdens het terug zetten een 'hoe zat het ook alweer' momentje. De rest (vlotter, plastic benhuizing etc) hoef je niet te vervangen.

EDIT: kosten in 2013 €95 zie ik net in mijn onderhouds historie
 
Bovenaan Onderaan