Koelvloeistof verlies O3 1.6 Tdi

jeroenschmidt78

Actief lid
Goedenavond,

op 10-10-16 en km stand 128.017 is mijn waterpomp en distr. set vervangen nadat de waterpomp de geest had gegeven. Inmiddels zijn we 11 maanden en 18.000 km verder en neem ik een afname van koelvloeistof in het reservoir waar. Hoe groot is de kans dat dit weer de waterpomp betreft? Is een waterpomp lekkage "eenvoudig" te zien zonder de hele handel los te halen? En wat is de garantie termijn van de waterpomp reparatie die op 10-10-16 heeft plaatsgevonden? Vorig jaar is onder garantie van Autotrust de waterpomp en distr. set verplicht bij een Bosch Car Service vervangen. Inmiddels heb ik ook desbetreffende Bosch Car Service via de mail ingelicht.
De Skoda rijdt heerlijk!
 

Bijlagen

  • IMG_6615.JPG
    IMG_6615.JPG
    988,1 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Is het niet gewoon een lucHebel in het systeem geweest? Zo schokkend laag staat het peil nu toch ook niet?
Staat doodnormaal tussen min en maximaal, daar waar het hoort te staan!
 

EdK

Forumguru
Wat was je nivo toen hij was afgevuld ?
Heb je toen gekeken of nivo excact op lijntje MAX stond ?
Zou hem ff bijvullen en de aankomende tijd ff bijhouden...

Maar dat pomp weer stuk zou zijn, die kans is wel erg klein hoor.....
tuurlijk alles is mogelijk
 

AndreM

Forumguru
Is het niet gewoon een lucHebel in het systeem geweest? Zo schokkend laag staat het peil nu toch ook niet?
Staat doodnormaal tussen min en maximaal, daar waar het hoort te staan!

@jeroenschmidt78 ik heb precies hetzelfde gehad na vervangen van de waterpomp.
Bij mij stond het onder het minimum en werd ook niet lager.
Ik heb het opgegeven bij de volgende beurt en toen hebben ze de motor onder druk gezet.
Was niets aan de hand, was dus een luchtbel in het koelsysteem.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Wat was je nivo toen hij was afgevuld ?
Heb je toen gekeken of nivo excact op lijntje MAX stond ?
Zou hem ff bijvullen en de aankomende tijd ff bijhouden...

Maar dat pomp weer stuk zou zijn, die kans is wel erg klein hoor.....
tuurlijk alles is mogelijk

Nivo stond toen op lijntje MAX.
 

EdK

Forumguru
Zoals al gezegd VUL hem bij tot aan de max weer en kijk het aan.
Als gehele systeem leeg is geweest vanwege die nieuwe pomp is deze nooit geheel te ontluchten en komt het laatste lucht er in loop van tijd wel uit, maar met gevolg dat het nivo zakt van de vloeistof in het expansie vat.

Zie het als met je CV installatie als deze geheel leeg is en je vult hem dan weet je dat je deze ook na een paar dagen van stoken weer moet bijvullen omdat de resterende lucht eruit is gekomen via de automatische beluchter.

Dus bijvullen en in de gaten houden zou ik zeggen
Enne even van je lijstje schrappen tegenvallende betrouwbaarheid......want daar hoort dit punt zeker niet bij !
 

Arjann

Forumguru
Niet schokkend. Koelsystemen zijn tegenwoordig zo complex dat er bijna altijd wel ergens wat lucht achterblijft.
En je weet ook niet hoe er ontlucht is. Is er gewoon een proefrit gemaakt en toen het niveau op peil gezet, of is het koelsysteem met speciaal gereedschap gevacuumeerd en toen gevuld
 

EdK

Forumguru
of is het koelsysteem met speciaal gereedschap gevacuumeerd en toen gevuld
Nouuuu ik denk dan toch dat je een merk wagen moet hebben die in iedergeval niet voor minder dan een ton de deur uitgaan...... Dus bv de RR , maar dan niet die van Skoda om een voorbeeld te geven...:D
 

EdK

Forumguru
Zoals ik het zeg @Arjann .....
Het vacumeren van een koelvloeistof systeem om zonder luchtbellen de koelvloeistof erin te krijgen heb ik nog niet gezien in de garage's.
Wel als we spreken voor airco.

Misschien dat het word gedaan in garage's van de merken Ferrarri / Bentley / en dat soort merken maar de wagens waar wij met zijn allen in rijden worden gewoon gevuld via radiator / expansievat en dan ff lekker motor laten draaien.

Alleen zou het de garage's sieren om een litertje of half litertje vloeistof achter te laten in de kofferbak ( in flesvorm ) om indien nodig erbij te gooien in expansievat als nivo na enkele dagen / weken toch lager is komen te staan door overtollige lucht wat er uit is gekomen.... ( dat zou ik dan service van de zaak noemen )
 

Arjann

Forumguru
Zoals ik het zeg @Arjann .....
Het vacumeren van een koelvloeistof systeem om zonder luchtbellen de koelvloeistof erin te krijgen heb ik nog niet gezien in de garage's.
Wel als we spreken voor airco.

Misschien dat het word gedaan in garage's van de merken Ferrarri / Bentley / en dat soort merken maar de wagens waar wij met zijn allen in rijden worden gewoon gevuld via radiator / expansievat en dan ff lekker motor laten draaien.

Nee hoor, echt niet. Er zijn tegenwoordig óók bij Skoda speciale procedures en gereedschappen om een koelsysteem te ontluchten ;)
 

Cordoba

Forumguru
@jeroenschmidt78 Misschien dat je een andere kalender hebt dan ik maar bij mij is van 10-10-2016 tot 20-8-2017 echt geen 11 maanden, maar eerder 10. Het zakken van het koelvloeistofpeil na een nieuwe waterpomp is niet vreeemd, maar normaal heb je dat toch binnen 24 of in elk geval na een langere rit van bijv. 100 km.

In dit geval denk ik dan eerder aan een overdrukbeveiliging die is blijven hangen, en daardoor te veel vloeistof heeft gedumpt. Dit zou gebeurd kunnen zijn bij bijvoorbeeld een vakantierit (vaak zwaar beladen onder hogere temperaturen, en al dan niet met sleurhut tegen aardige hellingen op). Voorlopig bijvullen en in de gaten houden, en opletten of je ergens roze sporen ziet van koelmiddel onder de motorkap.
 

Arjann

Forumguru
Vacumeren van een koelsysteem lijkt me ook wat 'over de top', bij een echt lage druk trekken de slangen samen.........hoe krijg je daar dan nog vloeistof in of door?
Het klopt dat de slangen dan samentrekken dan ja. Maar op het moment dat je een kraantje van het speciaal gereedschap open zet dan word de koelvloeistof erin "getrokken".
 

Cordoba

Forumguru
Dat vacumeren lijkt mij niet meer te zijn dan wat onderdruk in het systeem creëren, dit is nog minder vacuum dan een pakje vleeswaren bij de supermarkt. Als je het systeem serieus leeg zou pompen verschrompelt het koelvloeistof reservoir onder de luchtdruk van buiten. Lagere druk heeft wel als voordeel dat er net wat minder lucht in je systeem zit, en misschien wel net zo belangrijk, dat er minder lucht opgelost in de koelvloeistof kan zitten (dat kan uiteindelijk ook een flinke luchtbel worden).
 

HJFok

Lid
En als je na het vervangen van je waterpomp in Italië onderweg injector problemen krijgt en later je expansievat weer leeg is?
 
Bovenaan Onderaan