Oliewissel bij diesel 1.4TDI met pompverstuivers, motortype AMF

Beste allen,

Ik zit met een beetje ontwetendheid waar ik vanaf wil, ik vind namelijk wat tegenstrijdige adviezen. Op het forum kon ik nog niets vinden over olie voor dieselmotoren i.c.m. Long life olie.

Mijn Fabia Combi uit januari 2005, gekocht begin maart 2017, met een AMF motortype (1.4 TDI met pompverstuivers)

De eerste olie wissel die ik heb gehad is bij mijn garage om de hoek, eind maart 2017; ik vroeg om mijn net gekochte auto na te lopen, maar hebben er een kleine beurt van gemaakt, inclusief APK en olie wissel, voor het belachelijke bedrag van 280 euro.. Daar vertelde ze mij dat ze er een Midland Crypto 5W30 Long Life olie in hebben gegooid, omdat 'de olie onder hoge belasting staat door de pompverstuivers waardoor een kwalitatief betere olie beter zou zijn'. Plausiebel, maar door de hoge kosten voel ik geen neiging meer om naar ze terug te gaan.

Welke olie?
Het is moeilijk te achterhalen welke olie ik nodig heb. Mijn onderhoudsboekje raad Shell Helix aan, de website van Shell raad een 0W30 long life aan voor een AMF. Bij een Mister-auto kom ik de 5W30 Long life uit het advies van de garage om de hoek weer tegen... En wat ik uit alle forumberichten heb geleerd: de verkeerde olie kan een hoop extra slijtage in de motor opleveren.

Interval
10.000km na het bezoek aan de garage ging het olie-service op de boordcomputer branden. Het onderhoudsboekje, de site van Valvo-line en de site van Shell noemen allemaal een interval van 15.000km met een service interval QG0 (wat in mijn boekje staat), maar daar wordt niets gezegd over Long Life olie... Dat wordt alleen benoemd bij de QG1.
Ik heb de Haynes manuel, en die zegt: als de olie-service wordt weer gegeven, is het tijd om te vervangen.


Kortom: Welke olie moet ik hebben voor mijn AMF blok, en wanneer moet ik het wisselen?

Alvast bedankt,
imothepje
 

turboturbo

Forumguru
In elk geval is long life olie dus niet per-se nodig / ongeschikt want je auto 'kan' geen longlife beurt (QG0)
Je moet dus sowieso elke 12 maanden of elke 15.000km (welke als eerste komt) verversen. Of je er nu extra dure longlife in gooit of niet.
En je garage is vergeten vorige keer de service interval te resetten als die al na 10.000KM weer komt (tenzij dat dus langer dan 12 maanden geleden is)

Kijk eerst naar de genoemde specs die in je boekje genoemde eisen (SAE, SAPS etc)

Viscositeit is van later zorg.

Zodra je bovenstaande eisen hebt gevonden kan je bedenken welke viscositeit je wilt gebruiken. Een 5W30 is volgens mij standaard, maar je ziet ook wel 0W30 of bijv 10W40 voorbij komen. Voor benzine motoren met QG0 interval is een xW40 net zo gangbaar als een xW30; ik ben niet zo bekend met of die voor diesels ook veel gebruikt worden of dat je je moet houden aan een xW30.

Vervolgens zoek je een olie met allereerst de vereiste specificaties en daarna in een viscositeit die je graag wilt.
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Waar je naar moet kijken is vw specificatie, verwacht dat dit bij jou de vw 507 00 is. Mijn fabia met 1.9 tdi bls heb ik altijd ververst met Meguin compatible 5w30 olie, toen verkocht met bijna260000 km en geen enkel olie verbruik. Kocht deze olie via Ebay.de, kost daar nog geen 30 euro per 5 liter plus natuurlijk de verzendkosten.

Heb nog even gekeken bij wiki.tdiclub.nl en daar staat voor de pompverstuivers zonder dpf dat er vw 505.01 in hoort en als alternatief de vw507.00 gebruikt kan worden. Heb je wel een dpf dan moet er de vw507.00 specifiecatie gebruikt worden. En ja bij een pompverstuiver nooit bezuinigen op oliekwaliteit, ze hebben bijna het euwige leven bij goed onderhoud anders is het vaak snel over.
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt voor jullie adviezen, ik ga een VW 507.00 kwaliteit bestellen, een 5W30 Long life.

Nog een vraag over de interval. Aangezien mijn garage om de hoek een enorm stel geldwolven zijn, is het mogelijk om de interval in de boordcomputer aan te passen? In dat geval zie ik deze garage ervoor aan om de interval te verlagen naar 10.000km, zodat ze vaker mijn olie kunnen vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
is het mogelijk om de interval in de boordcomputer aan te passen? In dat geval zie ik deze garage ervoor aan om de interval te verlagen naar 10.000km, zodat ze vaker mijn olie kunnen vervangen.
Ik betwijfel of dat kan. Hooguit kan je, lijkt mij hoor - geen idee - een longlife service aanpassen naar standaard en anders (indien de auto dat ondersteund) Dus van QG0 naar QG1.

Dan negeer je toch gewoon die indicatie op je dashboard en tel je zelf 12 maanden of 15.000km af...
 
Bovenaan Onderaan