Verlengde garantie na "ontsjoemeling"

Skodasuperb2011

Actief lid
In diverse media lees ik dat Volkswagen na de "ontsjoemeling" 2 jaar garantie geeft maar
waarop?
Ik ga over 3 weken op vakantie en ga 3000 km rijden, twijfel sterk of ik de auto
voor deze tijd nog moet laten updaten. ( lees momenteel veel over problemen
met o.a. de EGR klep en het hogere verbruik) . Wellicht dat ik bij de volgende beurt over 10.000 km
de update laat doen. Graag jullie mening/ reactie waarvoor dank!
( 1.6 tdi 2011 )
 

Bakkertje

Forumguru
Ga er maar vanuit dat de garantie geldt op de aangebrachte aanpassingen. Over Pon en garantie lees en hoor je meestal weinig positieve ervaringen (meest positief uitgedrukt..)
Ik zou de aanpassing juist pas na je vakantietrip laten doen, de pijp is dan mooi schoon gebrandt
 

erikw

Lid
Dit weekend nog even nagevraagd bij een dealer. Ze zouden er op terug komen. Het zou toch te mooi zijn wanneer ze de garantie over de oude faab met 2 jaar verlengen. Wanneer ik wat hoor koppel ik dat terug.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
ik ontvang zojuist een mailtje van Skoda:

--------------------------------------
Nu 4 jaar reparatiegarantie

Als uw ŠKODA voor onderhoud bij de officiële ŠKODA dealer is geweest, rijdt en voelt ‘ie weer als nieuw. Maar waar krijgt u nu echt het beste gevoel van? Uit eigen onderzoek is gebleken dat een uitgebreide garantie onze rijders dit gevoel geeft. Omdat wij graag luisteren naar de wensen van onze klanten, introduceert SKODA per 1 juni 4 jaar reparatiegarantie. Daarmee zijn we uniek in de markt en een beter bewijs van ons vertrouwen in de kwaliteit van onze producten en het vakmanschap van onze monteurs kunnen we u niet geven.

Is uw ŠKODA binnenkort toe aan onderhoud? Dan checkt u vanaf nu eenvoudig met de service-configurator wat de verwachte werkzaamheden en bijbehorende adviesprijzen zijn. ------------------------------

heeft natuurlijk niets te maken met de ontsjoemeling maar op toekomstige reparaties
 
(Superb 2, 1.6TDI greenline, 2012)

Ik heb vandaag (1 week na ontsjoemeling) een bezoekje aan de dealer gebracht. Ik lijk een hoger verbruik van zo'n 1.5 km per liter gemiddeld te zien. Men gaat het melden (aan wie is mij onduidelijk) en ik word er morgen over teruggebeld.

Daarnaast was vorige week als extra service het oliepeil gecontroleerd en bijgevuld. Vanochtend kwam de melding op 't dashboard "Oliepeil controleren". De dealer heeft vanmiddag het netjes opgelost door direct het oliepeil weer aan te vullen. Men gaf schoorvoetend aan dat wellicht de olie vorige week toch niet was aangevuld.

Al met al houd ik er toch een onaangenaam gevoel aan over; wat voor auto heb ik teruggekregen?
Het dieselverbruik en olieverbruik houd ik de komende tijd scherp in de gaten


Zie ook:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/08-05-2017/problemen-na-update-autos-volkswagen-group/
en
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips.../problemen-met-auto-na-update-sjoemeldiesels/
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
op de egr klep die problemen geeft bij de reperatie heb je dan wel dan geen garantie of soms coulance.

op de update zal je vast garantie krijgen maar dat is software die is 24 keer door getest is.

waarom zou je het nu doen? ik lees dat er geen voordelen zijn. ik zou het risico niet nemen
 

erikw

Lid
Ik denk er precies hetzelfde over. Ik hoop niet dat die grappenmakers bij een volgende beurt het er gewoon op installeren. Ben benieuwd of het terug kunnen draaien. Ze hebben vast nog ergens een kopie van de sjoemelsoftware liggen. ;)
 

Skodasuperb2011

Actief lid
dat is dus een "koekje van eigen deeg" immers op te vervangen onderdelen geeft Volkswagen
al 2 jaar garantie en Skoda nu dus 4 jaar garantie.
Garantie op update ? liever op de gevolgen daarvan maar dat is natuurlijk moeilijk aantoonbaar.......
Ik ben voornemens de update uit te stellen tot na mijn vakantie.....
 

Skodasuperb2011

Actief lid
volgens mijn is de update niet verplicht alleen zeer gewenst!

-- Het is zeer gewenst dat u de huidige software van uw motor laat vervangen door een
verbeterde versie- aldus het schrijven van Skoda inzake de terugroepactie
 

Frup

Forumguru
De update is zeker niet verplicht. Er blijft alleen een melding van terugroepactie bij RDW staan op je kenteken.
Voor zover ik weet kan je de update desgewenst ook later laten uitvoeren. Bijvoorbeeld op een moment dat men de update wél ooit verplicht zou stellen. Of vlak voordat je je wagen laat tunen.
 
(Superb 2, 1.6TDI greenline, 2012)

Ik heb vandaag (1 week na ontsjoemeling) een bezoekje aan de dealer gebracht. Ik lijk een hoger verbruik van zo'n 1.5 km per liter gemiddeld te zien. Men gaat het melden (aan wie is mij onduidelijk) en ik word er morgen over teruggebeld.

Daarnaast was vorige week als extra service het oliepeil gecontroleerd en bijgevuld. Vanochtend kwam de melding op 't dashboard "Oliepeil controleren". De dealer heeft vanmiddag het netjes opgelost door direct het oliepeil weer aan te vullen. Men gaf schoorvoetend aan dat wellicht de olie vorige week toch niet was aangevuld.

Al met al houd ik er toch een onaangenaam gevoel aan over; wat voor auto heb ik teruggekregen?
Het dieselverbruik en olieverbruik houd ik de komende tijd scherp in de gaten


Zie ook:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/08-05-2017/problemen-na-update-autos-volkswagen-group/
en
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips.../problemen-met-auto-na-update-sjoemeldiesels/

Ik ben vandaag teruggebeld door mijn skoda-dealer over bovenstaande ;
Men had contact gehad met de importeur. Men herkende het verschijnsel niet ...maar 't zou wel eens een probleem kunnen zijn met de verstuiver(s). (!!??). Dat werd meteen vervolgd met " Als dat zo zou blijken te zijn...zou het puur toeval zijn"

Tijdens mijn telefoongesprek vroeg ik de man of hij in de buurt van pc was op dat moment. Vervolgens vroeg ik 'm "Radar + sjoemelsoftware" via Google op te zoeken. No way dat ik nr 1 ben die dit meld.
Hij stond open om mee te denken maar had geen concrete oplossing.
Op mijn vraag of de software upgrade terug te draaien was, bleek na overleg met de werkplaats dat dat niet mogelijk is.


Ik ga me maar eens beraden op mijn opties. Ik verwacht dat het een gelopen race is en ik zit opgescheept met een auto die meer zuipt.

Hoe dan ook, ik wil Skoda/de dealer de kans geven om 't (toegenomen brandstofverbruik) permanent op te lossen.
Dat lijkt me formeel de eerste juiste stap.
Mocht het niet tot een bevredigend resultaat leiden vanuit enkel de dealer zelf dan maar richting de importeur.
 

Frup

Forumguru
Of de Pon klantenservice bellen las ik ergens. ("Eigenaren met problemen ten gevolge van het verwijderen van de sjoemelsoftware kunnen contact opnemen met de klantenservice van Pon. 0800-5557000").
Wel slim van je @ReCharge om die man even te laten Googelen...
Het zal toch niet zo zijn dat alle ontsjoemelde VAG-wagens op mysterieuze wijze last hebben van 'puur toeval' klachten.
Het zal best dat niet elke klacht door de update komt, maar ... Als er zoveel klachten zijn zal Pon daar toch iets mee moeten doen, zou je denken. Maar 'this is not America'.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
vandaag praatje gemaakt met mede Superb-rijder op parkeerplaats. Zijn auto ( 1.6 TDI)
had vorige week de update gehad. Volgens de Superb-rijder is de auto wellicht iets sneller geworden en is er verder geen verschil.
Tevens wist hij mij te vertellen dat Skoda 2 jaar garantie geeft ook op verstuivers/ EGR enz (dus niet na reparatie) Een certificaat en /of bevestiging had hij niet ontvangen. Helaas ben ik niet in de geledenheid geweest te vragen welke dealer ( hij kwam uit het noorden)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit een beetje in dubio.
Of ik ga het "gevecht aan" met de importeur/dealer. (Mijn zorg is dat het vechten tegen de bierkaai is .....)
of ik zet door met het voornemen om mijn Superb te laten tunen.

Over dat laatste heb ik echter te beperkte kennis om een weloverwogen besluit te nemen>

Ik heb begrepen dat bij tunen, het brandstof gebruik er licht op vooruit kan gaan. Zou deze actie het negatieve effect van de ontsjoemeling weer practisch ongedaan maken ?

Daarnaast zag ik in de video van Radar (https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/08-05-2017/problemen-na-update-autos-volkswagen-group/) dat werd uitgelegd dat na de software-update de EGR-klep harder aan het werk wordt gezet. Daarnaast wordt aangegeven dat de roetfilter zwaarder wordt belast en het regenereren vaker plaats vindt (wat effectief meer brandstof kost).
Wordt bij het tunen (stage1) ook iets aangepast mbt aansturing van de EGR klep ? Of zit het in het aanpassen van andere variabelen waardoor die brandstof efficientie wordt bereikt door tunen ?
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
@ReCharge en @Skodasuperb2011 Als ik jullie was zou ik de update doen(Recharge volgens mij had je die inmiddels gedaan) hierdoor verdwijnt de melding in RDW en daarna naar een erkende tuner gaan om daar een tuning te doen en gelijk de EGR uit te schakelen en warme startcorrectie aan te passen.

is een win win oplossing geen vervuiling meer van je inlaat en kosten door een kapotte(dicht gekoekte) EGR, en een zuiniger brandstof verbruik afhankelijk van je rechtervoet.

Tenslotte krijg je een auto terug die beter presteert en gewoon beter oppakt.

https://chiptuning.vagtechniek.nl/chiptuning/software-oplossingen/software-oplossingen/

https://chiptuning.vagtechniek.nl/d...rmogensmetingen/1_6TDI CR 75pk 90pk 105pk.jpg
1_6TDI%20CR%2075pk%2090pk%20105pk.jpg


Ik hoop dat jullie hier voldoende mee geïnformeerd zijn.
 

harrop

Lid
Ik heb de auto voor een beurt aangemeld bij de dealer en die gaf aan dat de auto ook voorzien moet worden van nieuwe software. Ik heb een 2.0 TDI en bij de RDW staat helemaal geen terugroepactie op de auto geregistreerd; dit topic gaat toch ook over de 1.6 TDI?
 
Bovenaan Onderaan