Storingscode p0303

oco1979

Forumguru
ja jongens dat is hier al wat.
Hopelijk is er geen kabelbreuk tussen de obd stekker en de ecu of tzal zeker niet gaan om deze de flashen.
En hier lijk me dan de ecu ook defect.
Ecu was toch al gecontroleerd en die bleek goed ? of niet. :pieker:
 

matteke

Actief lid
ja jongens dat is hier al wat.
Hopelijk is er geen kabelbreuk tussen de obd stekker en de ecu of tzal zeker niet gaan om deze de flashen.
En hier lijk me dan de ecu ook defect.
Ecu was toch al gecontroleerd en die bleek goed ? of niet. :pieker:
Ja klopt, ecu is weer opgestuurd, en bleek weer in orde, alleen vertoont de ecu problemen als de motor op temperatuur is, en dat kunnen ze niet simuleren.
 

oco1979

Forumguru
dan zal er waarschijnlijk inwendige breuk op de printplaat of connectie zijn die bij warmte uitzet.
Tzal hierbij andere ecu worden of toch proberen de breuk te lokaliseren
 

matteke

Actief lid
Afgelopen vrijdag heeft de garage gebeld. Ze hadden de auto terug van de dealer. Nieuwe ecu en klok.. en de auto loopt, maar nog niet zoals het hoort. Blijkt nu toch dat het compressie verschil wat ik aangegeven heb in het begin, er ook voor zorgt dat de injector uitgeschakeld wordt. Ze gaan mij dit ook repareren zonder bijkomende kosten..
 

oco1979

Forumguru
Afgelopen vrijdag heeft de garage gebeld. Ze hadden de auto terug van de dealer. Nieuwe ecu en klok.. en de auto loopt, maar nog niet zoals het hoort. Blijkt nu toch dat het compressie verschil wat ik aangegeven heb in het begin, er ook voor zorgt dat de injector uitgeschakeld wordt. Ze gaan mij dit ook repareren zonder bijkomende kosten..

Die compressieverlies zal de ecu willen bijregelen , ontsteking en/of inspuiting.
Hierbij schakelt deze de injector uit omdat die buiten de regelgrens(map) zal liggen,veiligheid.

zal nog goed komen. :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat hier weer eens duidelijk is geworden dat de hedendaagse ECU zo vol zit met allerlei snufjes om motorschade te voorkomen/afwijkingen op te lossen, dat er geen garage/dealer meer is, die weet wat er allemaal in zit en hoe het werkt. Hoe vreemd het ook klinkt, ik denk dat een ouderwetse monteur met een opleiding zoals 50 jaar terug, dit probleem binnen de kortste keren had getackeld en binnen een week had opgelost (al was het maar omdat ie zich niet in allerlei elektronica had verdiept, maar gewoon de motor mechanisch was nagelopen, inclusief een compressietest.
 

EdK

Forumguru
Tsja @Cordoba we leven helaas in een uitwisselen economie heden ten dagen.
Dus men denkt dat het onderdeel A is aan hand van uitlezen en wisselt deze dan.
Is het dan nog niet verholpen dan gaat men het volgende uitwisselen....
Net zo lang tot het probleem verdwenen is...
En dan is het vaak ook nog zo erg dat uiteindelijk de niet defecte maar wel uitgewisselde onderdelen gewoon laat zitten en doorberekend.

Vloegel riep de chef altijd, je bent pas een elektromonteur als je ook de storingen kunt localiseren en kunt oplossen.
Meten is weten en aan de hand van meten kun je uitsluiten en bij het uiteindelijke probleem komen en dus vervangen..
Maar ja dat was vloegel.....
 

oco1979

Forumguru
meten is weten.
de arbeidsuren kosten te veel voor deftige diagnose te kunnen stellen.
Moeten iets doen en vervangen voor te beginnen maar wat ze via diagnosetoestel van foutcodes vinden.
eens een stuk besteld in in de wagen zit, ondanks deze niet defect is, zal de klant deze ook betalen.

Eventjes 5-10 minuutjes logisch denken zit er al niet meer in, direct beginnen...... jammer maar is nu eenmaal azo.
 

matteke

Actief lid
Jullie zullen het niet geloven... maar de fabia loopt weer als een zonnetje. Het probleem bleek in de klepgeleider te zitten van de 3e cilinder. Dus ze hebben alle klepgeleiders en kleppen vervangen, ook maar meteen de distributieketting en tandwielen. Bedankt allemaal voor het meedenken....
 

Cordoba

Forumguru
@matteke Achteraf is alles logisch verklaarbaar, maar volgens mij had er niemand hier op de klepgeleiders gegokt. Als je achteraf alle klachten kunt verklaren én het probleem is opgelost, dan heb je meestal de echte oorzaak gevonden. Als je maar een deel van de klachten kunt verklaren, is de kans groot dat het probleem nog niet (helemaal) is opgelost.

@turboturbo
B3E0110E070.png
 

turboturbo

Forumguru
Ik had er nog nooit van gehoord, al helemaal niet als soms veroorzaker van problemen...! Weer wat geleerd!
 

turboturbo

Forumguru
Ben nog wel benieuwd wat er nou mis kan gaan bij zo'n klepgeleider? Kan die krom of verstopt worden oid?
 
Bovenaan Onderaan