Parkeersensoren inbouwen, handleiding gezocht

error404

Senior Member
Sinds een paar dagen heb ik een citigo erbij. Blij mee, leuk autootje en heeft alles wat ik ervan verwacht.

IMG_3151.JPG

1 ding staat nog op mijn lijstje: parkeersensoren achter. Deze zijn hier 160 euro : http://www.skoda-parts.cz/produkty/zadni-parkovaci-senzory-3k/ Inbouwen lukt wel mits ik er een handleiding bij kan vinden. Nu weet ik dat er forumleden zijn die die ergens vandaan kunnen toveren :)
Is er iemand die me me hieraan kan helpen? Dan ga ik dit setje bestellen.
 

Arnout84

Senior Member
Volgens mij zijn er twee setjes in omloop. Een met alleen accoustisch signaal en een die je aansluit op de radio en waarbij je visueel overzicht krijgt op de Maps and More navigatie.
 

error404

Senior Member
@Arnout84 dat is goed om rekening mee te houden dan! Bedankt voor de tip. Ander vraagje, ik heb een schakelaar gekocht voor de automatische verlichting. Dat werkt prima met de bijgeleverde knop maar die heeft rode lampjes, Dus ik had er een 03 knop bijbesteld, die werkt ook, maar de mistlichten niet. Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij ook deze combi hebt. Heb jij dat probleem niet? En weet je nog welke knop je gekocht had?
 

error404

Senior Member
Als je de schakelaar erin doet die bij de module hoort, dan werken ze wel, maar zijn de lampjes rood. (en is niet zo mooi als de O3 schakelaar.) Zal vanavond wel wat fototjes plaatsen.
 

Arnout84

Senior Member
Als je de schakelaar erin doet die bij de module hoort, dan werken ze wel, maar zijn de lampjes rood. (en is niet zo mooi als de O3 schakelaar.) Zal vanavond wel wat fototjes plaatsen.

Ik heb ook een O3 schakelaar er in, maar die set parkeersensoren is geschikt voor de maps and more lees ik op andere sites.
 

error404

Senior Member
Voor wie ook het plan heeft zo'n automatische schakelaar te plaatsen, zo heb ik het gedaan:

Module met knop: https://nl.aliexpress.com/item/Auto...4-4-IV-Jetta-MK4-MK6-VI-Bora/32713037920.html
(gekocht voor 35 euro, even zoeken op ali voor een mooie aanbieding)

IMG_3329.JPG

Zijkapje eraf halen (zit geklikt, voorzichtig lostrekken)
Steek het sensordraadje door vanuit je stuurkolom naar de zijkant.

IMG_3334.JPG

Voeor het draadje door naar boven en plak het een hoekje

IMG_3335.JPG

Links de nieuwe, rechts de oude. Let op met het plaatsen van de kabelboom dat je 'm niet op zijn kop plaatst :D

IMG_3336.JPG

De nieuwe sensor module

IMG_3337.JPG

Oude knop verwijderen :
De nieuwe kabel door het gat doorvoeren en de knop eraan klikken

IMG_3338.JPG

Sensor kastje vastzetten met tiewrap

IMG_3339.JPG

Knop er weer in

IMG_3340.JPG

Deze O3 knop is mooier (los gekocht, met groene lampjes) maar dan werken de mistlampen niet

IMG_3342.JPG

@Arnout84 Met de meegeleverde knop, werken de mistlichten wel, helaas zijn de lampjes dan rood.
Ik ga de O3 knop doormeten tov de standaard knop, of ik daar iets kan ontdekken.
De aansluiting is hetzelfde. Anders de ledjes mogelijk vervangen.
 
Ik heb 2 linkerhanden. Wie weet een adresje waar ik zo'n ding kan laten inbouwen voor een zacht prijsje?

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk
 

Alexander68

Senior Member
Tsja ik hoop deze week of volgende week dat ik onze tweede skoda kan ophalen :)

Een citigo voor de vrouw, met cruisecontrol, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling, lederen stuur en versnellingspook , uit 2015, zit als het goed is ook dat avoiding damage systeem op , en hill control... kan daar nog weinig over vinden en weet niet of dat standaard is . Nog niet duidelijk welke versie dat is .. staat iets in van variant
ABCHYA maar kom er niet zo snel achter welke versie dat is en wat het inhoudt..

Echter wil in de toekomst ook parkeersensoren laten inbouwen die aansluiten op de navigatie die er boven op klikt.. zodat je ook een semi visueel beeld hebt.. kosten rond de 450 a 500 euro . Iemand dit ook al laten doen en ervaringen ermee of andere goede adressen om te gaan orienteren ?

Het mooiste zou eigenlijk een achteruit kijk camera zijn maar dat is denk ik niet via een dealer of bedrijf te doen.
 

Arnout84

Senior Member
Tsja ik hoop deze week of volgende week dat ik onze tweede skoda kan ophalen :)

Een citigo voor de vrouw, met cruisecontrol, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling, lederen stuur en versnellingspook , uit 2015, zit als het goed is ook dat avoiding damage systeem op , en hill control... kan daar nog weinig over vinden en weet niet of dat standaard is . Nog niet duidelijk welke versie dat is .. staat iets in van variant
ABCHYA maar kom er niet zo snel achter welke versie dat is en wat het inhoudt..

Echter wil in de toekomst ook parkeersensoren laten inbouwen die aansluiten op de navigatie die er boven op klikt.. zodat je ook een semi visueel beeld hebt.. kosten rond de 450 a 500 euro . Iemand dit ook al laten doen en ervaringen ermee of andere goede adressen om te gaan orienteren ?

Het mooiste zou eigenlijk een achteruit kijk camera zijn maar dat is denk ik niet via een dealer of bedrijf te doen.

Via bovenstaande link €479
 
Bovenaan Onderaan