Dimmende buitenspiegels??

Smeeuwis

Donateur
Met sunset en de sonniboys voor de achterruit dimt de binnensipegel bij mij minder snel, en de buitenspiegels dus ook. Opgelost door het lichtsensortje aan de voorzijde van de binnenspiegel af te plakken, dan denkt de binnenspiegel dat het stikdonker is waardoor hij veel eerder dimt en de buitenspiegels dus ook. Dat lichtsensortje zorgt normaal gesproken dat de spiegels alleen dimmen als het buiten donker is, immers in daglicht is de dimfunctie minder snel nodig. Werkt als een trein!
 

Rolle

Senior Member
Wat bedoel je juist met de sensor aan de voorzijde van de binnenspiegel?
Wordt deze sensor ook niet gebruikt voor de automatische verlichting?
 

Smeeuwis

Donateur
Nee want dan zouden mn xenons continue branden en dat doen ze niet. Lichtsensor voor koplampen is het bolletje op het dashboard
 

Antera

Donateur
heb je dimmende buitenspiegels heb je in de buitenrand 2 lijntjes lopen dan weet je dat je die hebt.
 

Canon-Eye

Donateur
Opgelost door het lichtsensortje aan de voorzijde van de binnenspiegel af te plakken
De sensor op de binnenspiegel zit volgens mij aan de kant waar je vanaf de bestuurdersstoel tegenaan kijkt. En da's nogal logisch ook, anders zou de spiegel niet kunnen dimmen op basis van licht dat van achter komt - de enige reden waarom zo'n spiegel überhaupt moet kunnen dimmen. Toch?
Het is maar net hoe je het begrip "voorzijde" definieert... In dit geval dus geheel los van de rijrichting! :pardon:
 

Smeeuwis

Donateur
@Canon-Eye, Er zitten twee sensoren op de spiegel, eentje kijkt naar voren en eentje naar achteren. Ik bedoel natuurlijk degene die naar voren kijkt, dat is namelijk degene die bepaalt hoe donker het buiten is. De ander zorgt daadwerkelijk voor het dimmen als er teveel licht vanachter in schijnt. Die laatste moet je natuurlijk niet afdichten, dan dimt hij niet meer :nono:. Ik fop juist degene die naar voren kijkt, zodat de achterste 'denkt' dat het buiten donker is en dus eerder gaat dimmen :jaja:.

Met voorzijde bedoel ik in de rijrichting, dus de sensor die naar voren kijkt. Ik realiseer me nu dat dat zonder uitleg multi-interpretabel is :sterretjes:

Ik postte overigens dat de lichtsensor voor de koplampen op het dashboard zit maar dat is niet zo, die zit gecombineerd met de regensensor achter de voorruit. Ik vergiste me van auto, onze privé Peugeot heeft de lichtsensor wel op het dashboard.

@Rolle de sensor heb ik afgeplakt met een klein stukje zwarte isolatietape. Zie je niets van en werkt dus vlekkeloos. Als je door je voorruit naar de binnenspiegel kijkt zie je hem zo zitten, aan de bestuurderszijde. Ergens op dit forum zwerft een draadje waarin dit verhaal aan de orde komt, en daar staan foto's bij. In eerste instantie dacht ik (of hoopte ik) dat het de camera voor de lane-assist zou zijn maar dat bleek helaas niet het geval.
 

eriktv

Forumguru
Staat jouw navigatie dan niet continu op nachtmodus? Ik heb maandenlang het 'probleem' gehad dat hij continu op de donkere stand sprong en van alles geprobeerd. En het uiteindelijk opgelost door het Autobahnvignet dat vóór de sensor zat (mooi uit het zicht, achter (/voor?) de spiegel) te verwijderen :banghead::D
 

Smeeuwis

Donateur
Dan heeft hij voor de lichtsensor gezeten en niet die van de binnenspiegel. De nachtmodus reageert op de dimverlichting aan of uit, en die weer op de regen/lichtsensor. Ik merk dat omdat de spiegelsensor bij mij dus is afgeplakt en de dimverlichting toch niet continue brandt.
 

MadDog2K

Actief lid
Bij mijn vorige auto (Golf) was licht aan direct ook de nachtmodus aan op de navigatie (RNS310)
Daarmee keek ik (in geval van AUTO stand) ook meteen of de Xenon verlichting brandde, of alleen de DRL

Bij de O3 merk ik dat de LED verlichting soms gewoon brand, maar de Columbus gewoon op dag modus blijft
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Bij mij springt de nachtmodus icm dimlicht alleen aan in de AUTO stand. Als ik zelf overdag de dimlichten aan zet blijft de navigatie op dag staan. Dan wordt hij pas op nachtstand gezet als het donker wordt (door de lichtsensor). Simply clever :-)
 

jongetje

Forumguru
Precies. De nachtstand gebeurd door de lichtsensor. De lampen gaan aan:
- Door de lichtsensor
- handmatig
- doordat de ruitenwissers aan staan (na aantal keer wissen) door de regensensor.
 

Smeeuwis

Donateur
@Spinal Bij mij gaat de Columbus ook op de nachtstand als ik de verlichting met de schakelaar aan zet, dus niet alleen met de licht/regensensor. Zo zou het ook moeten zijn volgens mij: licht aan = nachtstand aan.

@jongetje Klopt wat je zegt. Alleen was hier even de vraag of de lichtsensor van de dimmende binnenspiegel (die naar voren kijkt dus) ook invloed heeft op de verlichting en dus op de nachtstand van de Columbus. Het antwoord daarop is een nee, bij mij althans.

Bij de O3 merk ik dat de LED verlichting soms gewoon brand, maar de Columbus gewoon op dag modus blijft

Die LED verlichting is toch adaptief? Oftewel hoe donkerder hoe meer licht? Misschien gaat de nachtstand er pas op als een bepaald niveau is bereikt?
 
Bovenaan Onderaan