Kodiaq vragen en weetjes

Ik las een vergelijk tussen de Peugeot 5008 en Kodiaq. Ik denk dat Kodiaq ook van Espace wint.

Ik heb nu als een voorloop auto een Espace (1.6 200pk 7 zits, fiscale waarde 45.7k) en ik heb zaterdag de Kodiaq 2 uur lang mogen proefrijden (1.4 DSG Style business, deze heb ik ook in de bestelling, fiscale waarde 44.8k).

Qua rij comfort scoort de Kodiaq beter. Vooral het verwerken van hobbels op de snelweg (zoals die op A4 tussen Amsterdam en Den Haag). Bij Espace lijkt het alsof je gelanceerd wordt en als je meerdere van die hobbels hebt lijkt de auto te gaan resoneren. Kodiaq dempt het heel netjes en je blijft in control.
Stoelen zijn beter (Espace heeft geen elektrische stoelen) maar de onderrug steun bij Espace is aan of uit (met een hendel) uit heb je geen onderrug steun en aan heb je te veel.. Bij Kodiaq echt super stoelen (ben de Volvo V70 stoelen gewend maar deze zijn zeker net zo goed)

Multimedia van Espace is langzaam (als je bij Digitale radio van een voorkeuze zender wil wisselen duurt het zeker 2-3 seconde nadat je de scherm hebt aangeraakt tot de zender wisselt, soms heb je het gevoel dat je nog een keer moet drukken en als je dat doet dan pas deze meteen ook je voorkeur aan:mad:. Bij de Kodiaq is de multimedia echt super snel. je raakt de scherm aan en meteen een reactie.

Qua ruimte.. als je alle stoelen omhoog hebt heeft de Kodiaq en Espace exact zelfde ruimte namelijk 46 cm (gemeten op de vloer en onderkant van de stoelen tot aan de uiteinde van de tapijt. Dit is opmerkelijk te noemen aangezien Espace 15 cm langer is!:lezen:.

Qua motor je voelt wel het verschil tussen 150 en 200 pk maar omdat Espace 219kg zwaarder is, is het in trekkracht minimaal te noemen.

Wat is wel beter in Espace? Wellicht de navigatie, deze vind ik bij Espace mooier en overzichterlijk ogen. En de nieuwe stuk a4 tussen Den Haag en Rotterdam heeft de Kodiaq nog niet, Espace wel.

Ik heb het niet eens over line assist gehad, deze heeft Espace niet. Espace heeft alleen line departure warning. Erg irritant geluid maar stuurt niet bij. Line assist van Kodiaq is echt leuk, ik verheug me nu al op mijn trip naar Spanje.
Al vind ik dat de Kodiaq best veel afstand houd met de voorganger met ACC (ik schat zo ruim 75-100m, met in halen duurt het ook even tot die gas geeft met nodige irritatie van achterliggers). Dit schaar ik onder luxe problemen:D

Al met al erg blij met mijn keuze voor de Kodiaq:yeehaa:
 
Ik begreep van de dealer dat auto's vanaf productieweek 22 (ofzo) een ander (Columbus) navigatiesysteem krijgen. 9,2" in plaats van 8,2"
-
En ook dat op de Style Business (en wellicht ook andere modellen met area view) De achteruitrijcamera ook standaard zou worden (softwarematige ontgrendeling). Zijn er meer die deze informatie herkennen? De achteruitrijcamera zou wel prettig zijn.
 

De Ridder

Senior Member
De achteruitrijcamera is op de Style Business nu al standaard bij de Area View.
Die kun je in de configurator al niet eens meer kiezen.
 
Wie weet of de "lichtassistent" bij de business standaard (ook) de grootlichtassistent is? brochure, boekje en handleiding zijn er niet duidelijk over...
 

Tuulster

Forumguru
Mooie bekleding. :thumbsup:

De combinatie van de "Style ruitjes" uit onder andere de Superb III met de leren wangen..... Nice!
Kan niet op een Superb III besteld worden....

upload_2017-4-26_17-1-3.png

upload_2017-4-26_17-3-18.png
 

StefanLK

Senior Member
Ik las een vergelijk tussen de Peugeot 5008 en Kodiaq. Ik denk dat Kodiaq ook van Espace wint.

Ik heb nu als een voorloop auto een Espace (1.6 200pk 7 zits, fiscale waarde 45.7k) en ik heb zaterdag de Kodiaq 2 uur lang mogen proefrijden (1.4 DSG Style business, deze heb ik ook in de bestelling, fiscale waarde 44.8k).

Qua rij comfort scoort de Kodiaq beter. Vooral het verwerken van hobbels op de snelweg (zoals die op A4 tussen Amsterdam en Den Haag). Bij Espace lijkt het alsof je gelanceerd wordt en als je meerdere van die hobbels hebt lijkt de auto te gaan resoneren. Kodiaq dempt het heel netjes en je blijft in control.
Stoelen zijn beter (Espace heeft geen elektrische stoelen) maar de onderrug steun bij Espace is aan of uit (met een hendel) uit heb je geen onderrug steun en aan heb je te veel.. Bij Kodiaq echt super stoelen (ben de Volvo V70 stoelen gewend maar deze zijn zeker net zo goed)

Multimedia van Espace is langzaam (als je bij Digitale radio van een voorkeuze zender wil wisselen duurt het zeker 2-3 seconde nadat je de scherm hebt aangeraakt tot de zender wisselt, soms heb je het gevoel dat je nog een keer moet drukken en als je dat doet dan pas deze meteen ook je voorkeur aan:mad:. Bij de Kodiaq is de multimedia echt super snel. je raakt de scherm aan en meteen een reactie.

Qua ruimte.. als je alle stoelen omhoog hebt heeft de Kodiaq en Espace exact zelfde ruimte namelijk 46 cm (gemeten op de vloer en onderkant van de stoelen tot aan de uiteinde van de tapijt. Dit is opmerkelijk te noemen aangezien Espace 15 cm langer is!:lezen:.

Qua motor je voelt wel het verschil tussen 150 en 200 pk maar omdat Espace 219kg zwaarder is, is het in trekkracht minimaal te noemen.

Wat is wel beter in Espace? Wellicht de navigatie, deze vind ik bij Espace mooier en overzichterlijk ogen. En de nieuwe stuk a4 tussen Den Haag en Rotterdam heeft de Kodiaq nog niet, Espace wel.

Ik heb het niet eens over line assist gehad, deze heeft Espace niet. Espace heeft alleen line departure warning. Erg irritant geluid maar stuurt niet bij. Line assist van Kodiaq is echt leuk, ik verheug me nu al op mijn trip naar Spanje.
Al vind ik dat de Kodiaq best veel afstand houd met de voorganger met ACC (ik schat zo ruim 75-100m, met in halen duurt het ook even tot die gas geeft met nodige irritatie van achterliggers). Dit schaar ik onder luxe problemen:D

Al met al erg blij met mijn keuze voor de Kodiaq:yeehaa:

Je kan de afstand van de ACC aanpassen door het kleine schakelaartje bovenop (net als met je ruitenwisser interval), naar links is minder afstand naar rechts is meer afstand. Tevens kan je via de instellingen dmv touchscreen de standaard afstand instellen (anders vergeet hij je afstand en staat ie weer op de middelste afstand).

Ik begreep van de dealer dat auto's vanaf productieweek 22 (ofzo) een ander (Columbus) navigatiesysteem krijgen. 9,2" in plaats van 8,2"
-
En ook dat op de Style Business (en wellicht ook andere modellen met area view) De achteruitrijcamera ook standaard zou worden (softwarematige ontgrendeling). Zijn er meer die deze informatie herkennen? De achteruitrijcamera zou wel prettig zijn.

Achteruitrijcamera is standaard. Met de area view kan je ook gewoon voor achter links of rechts selecteren zodat je dat deel Full screen krijgt. Front camera helemaal top als je naast een grote bus oid staat daarmee kijk je namelijk het hoekje om zonder dat je blind weg moet rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tuulster

Forumguru
Op de Kodiaq wel in Duitsland, maar hier helaas (nog) niet.

Gemiste kans voor Skoda Nederland dan...... erg mooie combinatie. :thumbsup: :thumbsup:
Hier was ik meteen voor gegaan terwijl ik al meerdere auto's achter elkaar mijn hart verkocht heb aan leder alacantara combinaties in de bekleding.

Overigens vind ik deze Combi in de Duitse configurator ook niet.....?
 
Laatst bewerkt:

rdrummen

Senior Member
Gemiste kans voor Skoda Nederland dan...... erg mooie combinatie. :thumbsup: :thumbsup:
Hier was ik meteen voor gegaan terwijl ik alle meerdere auto's achter elkaar mijn hart verkocht heb aan leder alacantara combinaties in de bekleding.

Overigens vind ik deze Combi in de Duitse configurator ook niet.....?
Ik vind het ook zeer mooi, die combinatie, en zou ook heel mooi zijn als het als sportstoel beschikbaar zou zijn (keep dreaming..).
Enige tijd geleden heb ik die stof/leer combinatie wel eens gezien, in de Duitse brochure of de configurator. Misschien nu niet meer?
 

Frenk21

Forumguru
Wel een leuke verrassing. Het panodak is, in tegenstelling op de S2, traploos te verstellen. Je kan het dus open zetten zo ver je wilt en niet op een aantal standen.:D:thumbsup:
 

Frenk21

Forumguru
@EdK , hetzelfde, ook traploos. Het werkt nu eigenlijk hetzelfde als de gewone ramen. Druk je de knop door gaat hij geheel open of dicht en als je hem 1 de eerste stand had gaat hij open/dicht tot je hem loslaat.
 

EdK

Forumguru
En zit hij ook gekoppeld aan de regensensor ?
Maw komt er onverwachts een hoosbui op een zomerse dag en je het dak deels open hebt staan voor ventilatie dat dan het dak door rainclosing word gesloten ?
Want tsja natte zetels is een ramp weet ik nog uit me H100 bedrijfswagen tijd ....
 
Bovenaan Onderaan