Octavia's na de 200.000 op?

Beste skoda forum leden,

Ik ben in het bezit van een Skoda Octavia II 1.6 benzine mpi uit 2005 met inmiddels 194.000 op de teller. Ik was in iedergeval benieuwd hoe lang deze auto gemiddeld nog mee zou kunnen gaan. En dacht laat ik eens kijken naar de hoogste kilometerstand topic. Ik had eigenlijk wel meer benzine auto's verwacht boven de 200.000. Zie er maar max. een stuk of 10-12. Kan ik hier lichtjes uit concluderen dat de gemiddeld de meeste octavia's na de 200.000 op raken, lees veel meer onkosten krijgen, waardoor het niet meer aantrekkelijk is deze te rijden?

Zelf heb ik nog geen grote mankementen gehad, als slijtage van rem onderdelen / distributieriem, banden, accu etc.
In eerste instantie hoopte ik er nu nog wel een 100.000 (6x17500 per jaar) mee te rijden, maar na het lezen van het overzicht krijg ik hier toch lichtelijk twijfels over..

Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en mij hier mogelijk meer inzicht in kunnen geven.

Alvast dank!

MVG Eumir
 

Testedoene

Forumguru
Dat hangt van diverse factoren af:
-aantal draaiuren,
-de belasting tijdens die draaiuren,
-het specifieke gebruik,
-koude start (of overnachting in verwarmde garage),
-de nodige dosis geluk.

Er zijn er die op 10.000 km een wagen kapot krijgen en er zijn er die 400.000 km's rijden zonder enige vorm van problemen.
Het is waar dat vanaf 200.000 km's het beste er wat begint af te gaan: enkele paardjes die overlijden, hoger (olie)verbruik, ... Een revisie kan de levensduur weer verlengen maar kost uiteraard wel wat geld.

Staar je echter niet blind op de cijfergegevens die je hier zag: het merendeel van de bestuurders reed/rijdt misschien met een diesel? Zo krijg je een vertekend beeld natuurlijk.
Los van dat alles denk ik wel dat je bij een normaal gebruik nog heel wat fijne kilometers kan bollen.

Ik geef het je maar mee. Zelf heb ik geen ervaring met de levensduur van benzine-motoren.
 

Antera

Donateur
Laat je niet gek maken. Zoals hierboven al staat. Wat heb je voor kosten gehad en hoe word de auto gebruikt en onderhouden dit zegt vaak heel wat over het wel of niet door moeten/kunnen rijden met een auto.
 

wouter-1303

Senior Member
Mijn O2 1.6 MPI heeft ook bijna 200.000km (196.500) op de klok staan.
Tot op heden denk ik niet dat de O2 het snel gaat begeven. Kwestie van netjes onderhouden/bijhouden en niet mee gaan jagen. Daar is die 1.6 niet voor gemaakt ;)

Ik maak me in ieder geval geen zorgen dat het bij 200.000 op de klok einde is van de auto.
 

Havana

Forumguru
Bij iedere auto, ongeacht merk of model, beginnen de onderhoudskosten significant te stijgen boven de 200k. Dat kan bij het ene model iets meer zijn dan bij de ander. Je kunt natuurlijk ook geluk hebben, of pech.

Persoonlijk zou ik me er geen zorgen over maken. Je auto is (met alle respect) nu al zo goed als afgeschreven. Op het moment dat je tegen grote kosten aanloopt kun je altijd nog kiezen 'm te verkopen. Zo heb ik dat zelf ook gedaan.

Gewoon mee doorrijden is mijn advies.
 
Laatst bewerkt:

Jazz.

Lid
Mijn 2005 1.6MPI staat inmiddels op de 216K. Wel wat onkosten aan afgelopen jaar, maar dat is eigenlijk meer ouderdom. Verder verbruikt ie bij volle belasting en snelheid wel een slokje olie. Voor een twaalf jaar oude auto met 2 ton op de teller ziet ie er nog prima uit, hoewel de achterklep wat gaat roesten door beschadigingen.
 

Schep

Forumguru
3 ton moet toch echt wel lukken, hoor.
Je zult hooguit wat hogere onderhoudskosten krijgen, zoals bij alle auto's met 2 ton+, maar die wegen met gemak op tegen de kosten van het inruilen op een andere. Lijkt me overigens dat de onderdelen voor een Octavia 1.6 MPI prima te betalen zijn.

Lekker doorkachelen, dus.
 
Ik heb op dezelfde 1,6 MPI 235.000 km staan. Buiten regulier onderhoud geen gekke dingen gehad. (de vorige eigenaar was een familielid, ook bij hun geen gekke dingen).
Nu begint de koppeling verdachte geluiden te maken. Maar wat meer onderhoud of reparaties hoort bij een wat oudere auto, bij een nieuwere auto heb je hogere afschrijving, nu wat meer onderhoud. Daar zijn hele theorieën over, maar je moet ook gewoon mazzel hebben.
Ik ga me binnenkort maar eens verdiepen in een vervangende koppeling, en dan maar hopen dat ik weer even vooruit kan zonder problemen.
 

ronald_j

Actief lid
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat benzine een relatief dure brandstof is. Daar wordt dan vanzelf minder mee gereden. De echte kilometervreter zullen een diesel nemen. Ik heb mij. Fabia 1.4 moeiteloos naar 300k gereden. Daarna ging hij weg vanwege aanhoudende interieurlekkage. Motorisch was hij ok. Kijk maar eens naar octavia 1.6 op lpg. Daar zul je zeker hogere km standen vinden.
 

Faz

Lid
Mijn Octavia 1.6 FSI van 2006 heeft inmiddels 225.000 km op de teller. Ik heb de laatste 27.000 km zelf achter het stuur van deze auto gezeten en buiten het reguliere onderhoud heb ik geen kosten gehad (afkloppen...)
De auto rijdt en voelt alsof hij er nog geen ton op heeft zitten. Zelfs de bekleding vertoont nog nauwelijks slijtplekken. Uitstekende kwaliteit als het het mij vraagt.
Natuurlijk scheelt het hoe je hem behandelt. Ik rij de motor altijd rustig warm, geef hem elke 10.000 km een litertje olie en hij krijgt netjes zijn reguliere onderhoud. Ik schuw de 130 km/u trouwens niet (waar dat is toegestaan).
 
Bovenaan Onderaan